تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 - 0:12
کد خبر : 17523

نان، دلار و دکمه بازگشت

نان، دلار و دکمه بازگشت
کیست که نداند اوضاع بازارهایی مانند ارز و طلا و خودرو و بورس تابعی از نبود امنیت روانی در جامعه و ثبات اقتصادی است

فنر اوضاع اقتصادی به شکلی در رفته که دیگر کسی چندان انتظار ندارد نهادی مثل دولت برای جازدن آن اقدام موثری انجام دهد.

 

کار رسانه‌ها این شده که هر کدام به شیوه خود یک گوشه مصائب اقتصادی را نقالی کنند؛ یکی با تیتر «طغیان گوشت» که مدعی است باعث بسته شدن درِ روزنامه شده و دیگر روایت «رکوردشکنی سکه» و …

 

 

حتی نمایندگان مجلسی که اکثریت آن برای نامزدی و رئیس‌جمهور شدن «سیدابراهیم رئیسی» نامه دعوت نوشته و پیش پای او فرش قرمز پهن کرده بودند از او و برنامه‌های دولتش به تندی انتقاد می‌کنند و به نوعی از سکانداران اقتصاد کشور تبری می‌جویند. بسیاری از کسانی هم که چند ماه پیش در حمایت از دولت سخن می‌گفتند و می‌نوشتند و بر رقبای سیاسی می‌تاختند ترجیح می‌دهند سکوت اختیار کنند.

 

در این فضا، «محمدباقر قالیباف» هم کوشیده تا جایی که پاهایش یاری می‌کند توپ را به سمت زمین رقیب شوت کند و بی‌آنکه موجبات رنجش مستقیم رئیس آن قوه دیگر را فراهم سازد خود را با مطالبات اغلبِ مردم همراه نشان دهد. رئیس مجلس اظهار داشته بهارستان در جلسه نظارتی خود راه‌حل‌های زیرساختی و کوتاه مدت مدیریت بازار ارز را ارائه کرده بود.

 

حالا بسیاری از مردم، اظهارنظرکننده‌های مجازی، سیاسیون و اقتصادی‌ها، نمایندگان و رسانه‌ها با یادآوری اظهارات رئیس جمهوری در مورد مهار تورم و جهش دلار و سرو سامان دادن به سفره خالی مردم در دیدار اخیر رهبر انقلاب در روز مبعث و نیز وعده‌های یک ماه پیش رئیسی در بهارستان، نتیجه همه این وعده‌ها را دلار ۵۰ هزار تومانی و سکه ۳۰ میلیونی می‌بینند.

 

در این فضا وعده‌های اساسی روزهای انتخابات مانند ساخت میلیون‌ها خانه، برگشت به روزهای کم‌فیلتر و آزادی کسب و کار در پلتفرم‌های مجازی، تقسیم عادلانه امکانات و ثروت‌های عمومی، رشد هشت درصدی اقتصاد و … به رویاپردازی‌های دور از دسترس یا مانیفست‌های آرمانگرایانه و بلندپروازانه می‌ماند و کسی هم چندان از آن‌ها یاد نمی‌کند.

 

فضا به شکلی است که اگر دولت بتواند مرغ و گوشت مورد نیاز مردم را در آستانه عید و ماه رمضان با نرخی که حداقل ۵۰ درصد آنان بتوانند این اقلام را بخرند تامین کند، جای شکرش باقی است.

 

بسیاری می‌گویند در وضعیت تحریمی، مجریه خود پشت گرانی دلار ایستاده و با این حساب همه چیز را گران کرده است. این در حالی است که دولتی‌ها همچنان از تلاششان برای پایین کشیدن نرخ ارز سخن می‌گویند.

 

براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مرکز مبادله ارز و طلای ایران فردا فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.

 

 

بانک مرکزی هم اعلام کرده کلیه‌ نیازهای واقعی کشور در مرکز مبادله ارزی تامین خواهد شد. با تشکیل مرکز مبادله‌ ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع، مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد. نرخ‌ ارز و طلا بر اساس واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین می‌شود.

 

با همه این‌ها کیست که نداند اوضاع بازارهایی مانند ارز و طلا و خودرو و بورس تابعی از نبود امنیت روانی در جامعه و ثبات اقتصادی است و نه تنها بانک مرکزی که کل دولت هم اینک در مدیریت آن دست و پا بسته است.

 

بسیاری می‌پرسند چاره چیست و معدودی جواب می‌دهند اصلاح همه آنچه ما را به اینجا رسانده تا جایی که اکنون اگر به سند چشم‌انداز بیست ساله کشور که سه سال دیگر موعدش فرامی‌رسد بنگریم آرزو می‌کنیم کاش بسیاری از مسیرهایی را که پیموده‌ایم بازگردیم به خصوص در عرصه روابط خارجی.

 

به این ترتیب، بازگشت به عقب برای هر کشور یا جامعه‌ای اگر نشانه شکست و ناکامی و سرخوردگی باشد اینک برای ما مسیر مطلوب اما پرچالش به شمار می‌آید که البته می‌شود نام اصلاح و از نو شروع کردن را روی آن گذاشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات