تاریخ انتشار : جمعه 11 فروردین 1402 - 18:10
کد خبر : 17807

مسکن امسال چقدر گران‌تر می‌شود؟

مسکن امسال چقدر گران‌تر می‌شود؟
عده‌ای معتقدند با توجه به افزایش ۲۷ درصدی نرخ دستمزد و تورم عمومی، قیمت مسکن می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش یابد. گروهی دیگر بر این باورند که با توجه به اینکه قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش از تورم عمومی رشد کرده ظرفیت آن محدود است.

برآوردهای مربوط به معیشت خانوارها می‌گوید هزینه مسکن تا ۸۰ درصد کل هزینه خانوار را تشکیل می‌دهد و این تورم مسکن است که بیش از اقلامی مانند کالاهای اساسی، انواع خدمات، حمل و نقل و … به خانوارها فشار می‌آورد.

 

آمار تورم مسکن در ۱۴۰۱

 

با وجود توقف اعلان آمار تورم مسکن در آخرین ماه‌های پارسال و به نوشته رسانه‌ها، قیمت مسکن بر اساس آمارهای بانک مرکزی از فروردین تا آذرماه ۴۰.۲ درصد و طبق گزارش مرکز آمار ایران تا دی‌ماه ۵۰.۵ درصد رشد کرده است.

 

به گزارش «انتخاب» قیمت دلار در ابتدای سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ هزار تومان بود و در پایان سال تقریبا به حول و حوش ۵۰ هزار تومان رسید و در مقطعی نیز سقف قیمتی ۶۰ هزار تومان را نیز تجربه کرد که تقریبا رشدی معادل ۱۰۰ درصد است. قیمت هر مترمربع مسکن به طور میانگین اکنون به حدود ۵۵ هزار تومان رسیده است در حالی که در ابتدای سال این نرخ حدود ۳۴ میلیون تومان بود که رشدی حدودا ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

 

گزارش مرکز آمار ایران نشان داد که تورم ماهانه مسکن دی ماه نسبت به آذرماه سال ۱۴۰۱ رشد تقریبا ۱۰ درصدی داشته در حالی که تورم عمومی کشور در آن ماه ۴.۱ درصد بود. یعنی مسکن فقط طی دی ماه حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. همچنین طبق آمارها شاخص قیمت نقطه به نقطه اجاره مسکن در بهمن ماه ۱۴۰۱ حدود ۴۱.۶ درصد بوده در حالی که ماه قبل این شاخص ۳۹.۴ درصد بود. یعنی تورم اجاره مسکن نیز در بهمن ماه با افزایش روبرو شده است.

 

طبق گزارش بسیاری از مشاوران املاک در سال ۱۴۰۱ قیمت مسکن نزدیک ۵ بار با افزایش قیمت مواجه شد که مهمترین دلیل این افزایش تورم انتظاری است.

در ۱۴۰۲ اوضاع چگونه خواهد بود؟

 

به گزارش «ایسنا» در حال حاضر چشم‌انداز بازار مسکن مبهم است. عده‌ای معتقدند با توجه به افزایش ۲۷ درصدی نرخ دستمزد و تورم عمومی، قیمت مسکن می‌تواند تا ۳۰ درصد افزایش یابد. گروهی دیگر بر این باورند که با توجه به اینکه قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش از تورم عمومی رشد کرده ظرفیت آن محدود است.

 

این خبرگزاری به نقل از یک کارشناس مسکن نوشته است: ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کنار بهبود روابط بین‌الملل که نشانه‌های آن اواخر سال گذشته بروز کرد، می‌تواند منجر به تقویت ارزش پول ملی، افزایش اشتغال، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن، رشد صنایع وابسته و بالا رفتن سطح رفاه عمومی شود و تاثیر قابل توجهی در مهار تورم و حتی ریزش قیمت مسکن دارد.

 

در همین حال، انتخاب در گزارش خود از اوضاع مسکن چنین پیش‌بینی کرده که طبق داده‌های منتشر شده و اعلام تورم حداقل ۵۰ درصدی توسط برخی مسئولان، در سال جدید نیز باید انتظار افزایش قیمت مسکن را داشت چرا که کسری بودجه و تورم عمومی و به تبع آن افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیم خود را بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

 

در حال حاضر بسیاری از فروشندگان از فروش املاک خود صرف نظر کرده و طبق گفته بسیاری از مشاوران املاک این فروشندگان انتظار افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ را دارند. به همین دلیل حجم معاملات در ماه‌های بهمن و اسفند کاهش یافت چرا که ملکی در بازار برای خرید و فروش وجود نداشت و یا در صورت وجود تعداد آنها بسیار محدود بود. با توجه به شرایط کنونی کشور طبیعی است که فروشندگان از فروش املاک خود در بازار صرف‌نظر کنند چرا که فروش ملک و تورم انتظاری سرمایه آن‌ها را به خطر خواهد انداخت.

 

داده‌نماهای زیر وضعیت مسکن در مناطق ۲ و ۵ پایتخت در نیمه دوم اسفندماه ۱۴۰۱ را به تصویر می‌کشد:

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات