تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 23:25
کد خبر : 19835

شباهت کالبد برجام با مومیایی لنین

شباهت کالبد برجام با مومیایی لنین
از دید بسیاری سرنوشت توافق هسته‌ای تا حد زیادی بسته به تحولات داخلی آمریکا و سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ است که در تازه‌ترین رویدادهای مربوط به آن «دونالد ترامپ» مهم‌ترین چهره سیاسی که ادامه حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید را تهدید می‌کند، خود را با قید و بندهای بیشتری مواجه می‌بیند

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در جریان نشست دوره‌ای خود در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا که مرتبط با توافق هسته‌ای ایران بوده تشکیل جلسه داد و در جریان آن بحث‌هایی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران صورت گرفت.

 

تروئیکای اروپایی شامل فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای که مورد حمایت ایالات متحده هم قرار گرفت از ایران خواستند تا روند افزایش تنش‌های هسته‌ای خود را معکوس کند.

 

به گزارش «یورونیوز» در این بیانیه مشترک، گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد استناد قرار گرفته و نسبت به آنچه «وضعیت نامناسب تعهدات ایران در چارچوب برجام» خوانده شده ابراز نگرانی شده است. در مقابل، پس از این بیانیه، ایران و روسیه به صورت جداگانه به آن واکنش نشان داده و غرب را مسئول پیش آمدن وضعیت کنونی در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی معرفی کردند.

 

همزمان با سخنرانی نماینده ایران در سازمان ملل و انتقاد از «رفتار غیرحرفه‌ای، غیرقانونی و سیاست زده دبیرخانه سازمان ملل»، نماینده دائم روسیه ضمن تاکید بر جایگزین نداشتن برجام، خواستار پرهیز از به خطر انداختن چشم‌انداز احیای کامل آن شد.

 

این در حالی است که از دید بسیاری سرنوشت توافق هسته‌ای تا حد زیادی بسته به تحولات داخلی آمریکا و سرنوشت انتخابات ۲۰۲۴ است که در تازه‌ترین رویدادهای مربوط به آن «دونالد ترامپ» مهم‌ترین چهره سیاسی که ادامه حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید را تهدید می‌کند، خود را با قید و بندهای بیشتری مواجه می‌بیند و دادگاه عالی کلورادو ترامپ را از شرکت انتخابات مقدماتی این ایالت منع کرده است.

 

 

به گزارش ایران مامن، سوای از این تحولات بسیاری می‌گویند سرنوشت برجام نه به شکل یکسویه از جانب تهران یا واشنگتن بلکه در فرایندی دوجانبه رقم خواهد خورد.

 

دو سال بعد از خروج ترامپ از برجام بود که دموکرات‌ها «جو بایدن» را به کاخ سفید فرستادند. در ابتدای دولت بایدن و اواخر دولت روحانی مذاکرات احیای برجام آغاز شد و همچنان ادامه یافت. روحانی در ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ در جلسه هیئت دولت گفته بود اگر به عراقچی اختیار بدهیم، همین امروز تحریم می‌تواند برداشته شود اما به دلایل گوناگون تصمیم‌گیری در مورد توافق هسته‌ای به دولت سیزدهم موکول شد.

 

آغاز حمله روسیه به اوکراین در زمستان ۱۴۰۰ باعث شد تا کلاف پیچیده برجام پیچیده‌تر شود. در آن زمان حتی عده‌ای در داخل که معتقد به پیروزی حتمی روسیه در جنگ اوکراین بودند با توافق مخالف بودند؛ زیرا معتقد بودند با پیروزی روسیه و تضعیف غرب فضای بهتری برای ایران ایجاد می‌شود اما نتایج جنگ آن‌چنان‌که این عده تصور می‌کردند پیش نرفت و روسیه در اوکراین زمین‌گیر و تئوری «زمستان سخت اروپا» هم گرفتار عاقبتی مشابه شد.

 

گزارش های مرتبط

جنگ غزه و ارتباط آن با برجام و برنامه هسته‌ای ایران

چرخش نقش بازیگران برجام

احیای برجام؛ غنی‌سازی مذاکرات در اتاق تاریک

 

بااین‌حال از آن زمان به بعد به شکل جسته‌وگریخته رفت‌وآمدهای دیپلماتیک پیرامون برجام همچنان ادامه داشته است و گفته می‌شود که ایران و آمریکا به یک توافق نانوشته در چارچوب برجام برای تنظیم رفتارهای خود رسیده‌اند تا بتوانند از گسترش تنش‌ها جلوگیری کنند.

 

اخیراً «کرت کمبل» نامزد دولت بایدن برای تصدی پست قائم‌مقامی وزارت خارجه در ۱۷ آذر ۱۴۰۲ گفته بود که برجام مرده است و مذاکرات احیای برجام دیگر روی میز نیست. اگرچه این اظهارات را می‌توان تا حدودی برای جلب‌توجه سناتورهای تندرو کنگره و کسب رأی اعتماد آن‌ها در نظر گرفت؛ اما یک روز بعد ازاین اظهارات وزیر امور خارجه ایران هم گفت: هرچه جلوتر می‌رویم، برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود و ما برای همیشه خودمان را گرفتار این تونل تنگ نمی‌کنیم. او درعین‌حال تأکید کرده بود که ایران هنوز برجام را کنار نگذاشته است.

 

با تمام مواضع ضدونقیضی که طرفین در مورد برجام می‌گیرند همه شواهد گویای این است که برجام با هر وضعیتی که دارد و حتی اگر عده‌ای آن را مرده فرض کنند بازهم همچنان تنها راهکار عملیاتی و قابل‌اتکا طرفین پیرامون برنامه هسته‌ای ایران است. درواقع هم ایران و هم آمریکا باوجود مواضع متعددی که دارند تاکنون برای مدیریت وضعیت و کنترل سطح تنش‌ها کاملاً به برجام متکی بوده‌اند و آشکارا مشخص است که برجام همچنان در حال کار کردن است و طرفین هم فعلاً هرچند به‌صورت غیررسمی و غیرعلنی راهکاری جز اتکا به کارایی نهفته در برجام ندارند. گزینه‌های طرفین محدود است و شامل احیای برجام، رسیدن به یک توافق جدید و اعلام فروپاشی رسمی آن از سمت طرفین ازجمله ایران و ورود به یک عرصه تقابلی و خصومت‌آمیز است که ممکن است هر پیامدی را به دنبال داشته باشد. واقعیت این است که اگرچه طرفین در احیای برجام و یا رسیدن به یک توافق جدید ناکام بوده‌اند؛ ولی هرگز تمایلی به افزایش سطح تنش‌ها و خصومت‌ها هم ندارند؛ بنابراین همچنان برجام محور اصلی رفتار آنان در مدیریت پرونده هسته‌ای است.

 

اگرچه و همچنان که اشاره شد، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سایه خود را بر این مساله انداخته اما هرگونه تغییری جدیدی که بخواهد رخ دهد بعید است خارج از چارچوب تعیین‌شده در برجام به نتیجه برسد. بنابراین توافق برجام مبنای مهمی است که نقش اصلی را در سرنوشت پرونده هسته‌ای و فراتر از آن در روابط ایران و آمریکا و آینده توسعه کشور خواهد داشت مگر آن که پدیده‌ای بر هم‌زننده همه معادلات مانند ترامپ این حساب و کتاب‌ها را دوباره به هم بریزد.

 

 

در این شراط می‌توان برجام را به سان مجسمه مومیایی لنین توصیف کرد که بعد از مرگش هم هنوز آثارش را در قلمرو شوروی و اقمار این کشور نشان می‌داد. جسد لنین به صورت مومیایی از سال ۱۹۲۴ تاکنون در میدان سرخ واقع در مرکز شهر مسکو زیر بقعه ای موسوم به آرامگاه لنین (بروسی ماوزالی لنینا) در خارج از کاخ کرملین قرار دارد و به محلی برای بازدید گردشگران تبدیل شده است. بیش از دو دهه است که بر سر دفن جسد نخستین رهبر شوروی اختلاف نظر وجود دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

childrens sex جمعه , ۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱

yandanxvurulmus.ET3erCGpqOMQ

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات