تاریخ انتشار : جمعه 25 فروردین 1402 - 11:41
کد خبر : 17887

کابینه‌تکانی رئیسی در فضای پایتونی

کابینه‌تکانی رئیسی در فضای پایتونی
منتقدان می‌گویند افرادی که در معرض انتخاب رئیس‌جمهوری قرار دارند بسیار محدودند و این باعث شده افراد مناسبی در مصدر تصمیم‌گیری وزارتخانه‌ها قرار نگیرند

دولت «سیدابراهیم رئیسی» در دومین سال از فعالیت خود شاهد جایگزینی‌های متعددی بود. بعد از رفتن «حجت عبدالملکی»، «رستم قاسمی» و «یوسف نوری» از وزارتخانه‌های کار، مسکن و آموزش و پرورش، «جواد ساداتی نژاد» هم از وزارت کشاورزی برکنار شد؛ وزیری که به نوشته «عصر ایران» قول اقتدار غذایی در خاورمیانه داده بود و از پس قیمت مرغ برنیامد.

 

تغییر مهم دیگر رفتن «مسعود میرکاظمی» از سازمان برنامه و بودجه بود تا «داود منظور» رئیس سازمان مالیاتی جای او را بگیرد.

 

آنگونه که «تسنیم» خبر داده، گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر ۲ وزیر دیگر در روزهای آینده در کابینه دولت مطرح شده است. بنا به ادعای این رسانه تغییرات بازهم قرار است در تیم اقتصادی دولت صورت گیرد.

 

 

اگر ادعای این رسانه صحت داشته باشد برخی افراد چون «احسان خاندوزی» و «رضا فاطمی امین» را می توان در لیست حدسیات قرار داد. تسنیم به نقل از برخی منابعش حتی مدعی شده است که احتمال جابجایی وزیر یکی از وزارت‌خانه‌های غیراقتصادی دولت نیز طی هفته‌های آینده وجود دارد. این وزیر بنا به شرایط جسمی، از رئیس‌جمهور خواسته است که درباره ادامه فعالیت او تصمیم بگیرد.

 

اگر ادعای این رسانه مبتنی بر واقعیت باشد می تواند نام «حمید سجادی» وزیر ورزش را نیز در این لیست گنجاند، خصوصا با توجه به حواشی فوتبالی که این روزها وزارت ورزش را درگیر کرده است و بعد از سانحه رخ داده برای وزیر او در لیست کسانی که ممکن است بعد از ۲۰ ماه با دولت خداحافظی کند قرار دارد.

 

البته درباره وزیر صمت که این روزها درگیر شایعه هم‌فامیلی همسرش با رئیس‌جمهوری بوده، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفته گمانه‌زنی‌ها درباره اراده دولت برای تغییر وزیر صمت به علت نابسامانی بازار خودرو نادرست است. با این حال، برخی نمایندگان از استیضاح وی برای دومین بار خبر می‌دهند.

 

مشکلات شدید جامعه به ویژه در حوزه اقتصادی باعث شده تا در ماه‌های اخیر بارها از جابجایی چهره‌های دولتی سخن به میان آید. در آخرین روزهای سال گذشته نیز گفته می‌شد «محمد مخبر» و «محسن رضایی» از کابینه خواهند رفت و «پرویز فتاح» رئیس بنیاد مستضعفان معاون اول خواهد شد.

 

این در حالی است که منتقدان می‌گویند افرادی که در معرض انتخاب و به طور کلی پیرامون رئیس‌جمهوری قرار دارند بسیار محدودند و این باعث شده افراد مناسبی در مصدر تصمیم‌گیری قرار نگیرند مانند استاد دانشگاه نوشیروانی بابل که در دیدار اخیر رئیس‌جمهوری با گروهی که «اساتید دانشگاه و دانشمندان یک درصد برتر جهان»، وی را به استفاده از زبان برنامه‌نویسی «پایتون» برای پیش‌بینی امور سیاسی و نظامی و پزشکی فرامی‌خواند.

 

 

به نوشته «جماران»، «غلامعلی رجایی» چهره اصلاح طلب هرچند از تغییرات در دولت استقبال می کند اما این را هم می گوید که، «آقای رئیسی انتخاب‌هایش در همین حدود دانشگاه امام صادق است؛ هیچوقت باقری کنی یا امیرعبداللهیان را کنار نمی‌گذارند تا شخصی مثل ظریف را جایگزین دارند. آدم‌های جدید، چون انگیزه تحول دارند و به فکر آبروهستند یک روزنه امید هست، اما بطور کلی همه به یک نتیجه می‌رسند. در این تغییرات هم البته امید زیادی نیست»

 

همچنین، «محمد مهاجری» چهره منتقد دولت در گفت‌وگو با «انتخاب» با طرح این ادعا که افراد متخصص حاضر به همراهی با دولت نیستند اظهار داشته «رئیسی از بین همه پیامبران جرجیس را انتخاب کرده و از یک حلقه کوچک نیرو انتخاب می‌کند. به گفته مهاجری آن هفت هزار صفحه برنامه اقتصادی رئیسی سفید بود؛ حتی برای آن صفحات سفید هم نیروی به درد بخور ندارند.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات