تاریخ انتشار : شنبه 26 فروردین 1402 - 21:17
کد خبر : 17907

گشایش مجدد پرونده قتل رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ۶۰ سال

گشایش مجدد پرونده قتل رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ۶۰ سال
با گذشت نزدیک به 60 سال از ترور جان‌ اف‌ کندی هنوز هم ابهامات زیادی در خصوص شخص یا اشخاص دخیل در این ترور و همچنین اهداف و انگیزه‌های سیاسی پشت سر این حادثه وجود دارد

وقوع ۲ رویداد باعث شده تا بار دیگر نگاه بسیاری متوجه اسرار ترور «جان اف کندی» سی‌وپنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۱۹۶۳ شود.

 

به گزارش ایران مامن، نخستینِ این وقایع، نامزدی «رابرت اف. کندی جونیور» فعال و وکیل دموکرات برای رقابت درون‌حزبی با «جو بایدن» است؛ کندی برادرزاده رئیس‌جمهور مقتول آمریکا و پسر «رابرت اف. کندی» دادستان کل و سناتور ترورشده این کشور است.

 

رابرت اف. کندی جونیور

 

رویداد دوم هم به افشای اسناد محرمانه پنتاگون و سیا به دست یک عضو ۲۱ ساله از شاخه ۱۰۲  اطلاعاتی گارد ملی هوایی ماساچوست به نام «جک تکسیرا» برمی‌گردد که موضوع نگهداری و طبقه‌بندی این نوع اسناد را بار دیگر به یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل این کشور بدل کرده است.

 

با گذشت نزدیک به ۶۰ سال از ترور جان‌ اف‌ کندی هنوز هم ابهامات زیادی در خصوص شخص یا اشخاص دخیل در این ترور و همچنین اهداف و انگیزه‌های سیاسی پشت سر این حادثه وجود دارد. در جدیدترین تحولات و حواشی در رابطه با این پرونده چندی ‌پیش برخی منابع خبری از انتشار ۱۳۰۰۰ سند جدید از جزئیات مربوط به ترور کندی به دستور جو بایدن در راستای قانون مصوب کنگره در سال ۱۹۹۲ در این زمینه خبر دادند.

 

به ادعای وبسایت «راواستوری» بر اساس این قانون قرار بود حداکثر تا سال ۲۰۱۷ همه اسناد مرتبط با ترور کندی طبق روال متداول سازمان‌های اطلاعاتی ایالات ‌متحده برای استفاده محققان و پژوهشگران در دسترس عموم قرار بگیرد اما در آن زمان رئیس‌ جمهور وقت آمریکا «دونالد ترامپ» از پذیرش این امر استنکاف ‌ورزید و هم‌اکنون نیز با وجود انتشار حجم عظیم این اسناد از سوی دولت بایدن اما همچنان سازمان سیا از انتشار حدود ۴۰۰۰ سند باقیمانده جلوگیری می‌کند؛ اسنادی که برخی از پژوهشگران معتقدند حاوی اطلاعاتی در خصوص ارتباطات پشت پرده این سازمان با عامل یا عامل ترور کندی است.

 

بنا بر گزارش راواستوری، «جفرسون مورلی» مورخ و پژوهشگر تحقیقی پس از آنکه سیا از انتشار ۴۰۰۰ سند باقیمانده در مورد پشت پرده‌های ترور کندی امتناع ورزید، اعلام‌ داشت که قصد دارد تا دولت را به دلیل عدم رعایت قانون مصوب کنگره در سال ۲۰۱۷ به دادگاه ببرد. لازم به ذکر است یکی از بخش‌های این اطلاعات تازه منتشر شده ارزیابی روانشناختی «لی ‌هاروی ‌اسوالد» بود که به جرم ترور جان‌اف‌کندی دستگیر شد. سندی که بنا بر عقیده مورلی حتی به آن اندازه مهم نبود که در گزارش نهایی کمیسیون وارن که در سال ۱۹۶۴ تشکیل‌شد، قرائت‌ شود. وی همچنین مدعی ‌شد که فکر می‌کند ۴۰۰۰ سند باقیمانده مربوط به ارتباطات پنهانی سیا با اسوالد پیش از ترور کندی که از انتشار آنها خودداری شده‌ است، بسیار مهمتر از اسناد تازه منتشر شده در خصوص روانشناسی وچگونگی تعقیب‌وگریز با وی باشد.

 

تصویر معروف ترور اسوالد به دست جک روبی

 

در این باره «نیوزویک» گزارش داده که انتشار این اسناد دریچه جدیدی را به روی خوانندگان در مورد میزان کنترل و نظارت سیا مدت‌ها پیش از وقوع ترور کندی نسبت به شخصیتی که نهایتا او را به عنوان قاتل نهایی معرفی داشته باز کرده ‌است. بنا بر این گزارش در سوابق منتشر شده توسط بایگانی ملی ایالات ‌متحده مردم آمریکا نه تنها توانستند ببینند که جامعه اطلاعاتی پیش از ترور، اسوالد را زیرنظر داشته ‌است بلکه چگونگی اداره یک کشور درگیر بحران‌های ناشی از جنگ سرد نیز در این اسناد به تصویر کشیده شده ‌است.

 

تصویری از ترور

 

تاکنون نزدیک به ۹۵درصد اسناد موجود در سوابق سیا در مورد این ترور در دسترس عموم است اما با این وجود عدم انتشار باقیمانده اندک اسناد مذکور و همچنین تعویق چند ساله اجرای کامل قانون کنگره مبنی بر انتشار کامل تمام اسناد مذکور حداکثر تا سال ۲۰۱۷ باعث ‌شده تا به تئوری‌های توطئه فرصت رشد و شکوفایی داده‌شود. بر همین اساس و با توجه به یک نظرسنجی انجام ‌شده در سال ۲۰۱۷ در وبسایت ۵۳۸ ایالات ‌متحده تنها یک سوم از آمریکایی‌ها معتقدند که اخبار رسمی منتشر شده در خصوص مسئولیت شخصی و منفرد اسوالد در قضیه ترور کندی صحت دارد. همچنین برخی از مطالبی که به تازگی در وبسایت «استاش» منتشرشده به وضوح بر گسترش نظریه‌های توطئه و اطلاعات نادرست پیرامون این ترور صحه می‌گذارد.  نظریه‌هایی که از دست‌ داشتن کوبایی‌ها در ترور تا اتحاد ‌جماهیر شوروی و مافیا و همچنین «جیمی هوفا» رئیس اتحادیه تیم‌استرز و حتی خود سازمان سیا را در بر می‌گیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ایران مامن یکشنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲


مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات