تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 15:26
کد خبر : 21409

اینترنت و فیلترینگ؛ آش همان است و کاسه همان

اینترنت و فیلترینگ؛ آش همان است و کاسه همان
موضوع «اینترنت طبقاتی» نیز از دیگر انتقادات به وزیر ارتباطات دولت چهاردهم است که گویا جا پای «عیسی زارع پور» گذاشته است و از طبقاتی شدن اینترنت تحت عنوان «مدیریت هوشمند» یاد کرده است.

همانطور که مرحوم «سیدابراهیم رئیسی» در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم با توجه به اهمیت اینترنت در زندگی اکثر مردم، وعده‌های متعددی را در این زمینه مطرح کرد، «مسعود پزشکیان» از هم موضع حامی رفع فیلترینگ و رهایی از قید و بندهای اینترنتی وارد شد.

 

البته در تبلیغات انتخابات چهاردهم و مناظره‌ها هر کدام از نامزدها به نوبه و از زاویه دید خود مخالفتی سفت و سخت با فیلترینگ را بروز دادند بی‌‎ آنکه به این پرسش پاسخ گویند که چرا هم‌قطاران و همفکران سیاسی‌شان در مجلس و سایر نهادها از هیچ تلاشی برای تصویب طرح‌هایی مانند «صیانت» فروگذار نکردند.

 

با گذشت چند ماه از استقرار دولت چهاردهم به نظر می‌رسد درِ بسته اینترنت همان در است و پاشنه فیلترینگ همان پاشنه سابق.

 

پس از سیل انتقاداتی که از وزیر ارتباطات در پی اظهارات اخیرش به راه افتاد، «ستار هاشمی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: ارتقای وضعیت اینترنت و رفع محدودیت‌ها به عنوان مطالبه جدی مردم است و با توجه به صحبت و وعده‌های دولت در دستور کار وزارت ارتباطات به عنوان بازوی فنی فضای مجازی است و با تمام توان و انرژی برای گشایش در این مسیر قدم برمی‌داریم.

 

مرتبط:

آب، نان و هوا را از من بگیر ولی اینترنت را نگیر

برای اینترنت هم همه برابرند، بعضی برابرتر

روزگار خاکستری اینترنت‌خوارها

اعتراضات و کسب‌وکارهای اینترنتی؛ آن‌هایی که سود می‌کنند و میلیون‌ها نفری که زیان می‌بینند

 

به گزارش «ایرنا» وی با بیان اینکه درباره فیلترینگ خبرهای خوبی داریم افزود واقعی بودن بسته‌های اینترنتی بررسی خواهد شد.

 

این در حالی است که هاشمی قبل از آن در پاسخ به این پرسش که «آیا فیلترینگ برداشته خواهد شد یا خیر؟» گفته بود «این سؤالی است که نمی‌شود به صورت بله یا خیر به آن پاسخ داد. طبیعی است که باید یک مدیریت قانونی و هوشمند در این فضا اتفاق بیفتد.»

 

 

بلافاصله پس از این سخنان، شمار زیادی از کاربران و فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای در فضای مجازی نوشتند که خواسته مشخص شهروندان «رفع کامل فیلترینگ» بدون «توجیهات» و «استثنائات» مقامات مسئول فعلی و پیشین است.

 

به گزارش «شرق» مواضع وزیر جوان کابینه چهاردهم به‌ویژه در چند روز اخیر با نقدهای تندی همراه بوده و بسیاری آن را از جنس سخنان وزیر سابق دانسته‌اند و حتی در ایکس خواستار استعفای او شده‌اند‌؛ زیرا منتقدان ستار هاشمی معتقدند او‌ تنها وزیر کابینه است که کاملا خلاف جریان کابینه حرکت می‌کند و به‌زودی به پاشنه آشیل پزشکیان تبدیل خواهد شد. البته اختیارات او در این زمینه محدود است، اما انتظار برای استفاده از همه ظرفیت‌ها مانند تهیه لایحه برای مجلس و تهیه طرحی برای بررسی در شورای‌عالی فضای مجازی هم هنوز انجام نشده است. این درحالی است که حتی مجلس اصولگرا در همراهی با دولت و تحقق خواست افکار عمومی برای کمک به دولت وارد میدان شده و حتی طرح رفع فیلترینگ نوشته و آماده ثبت است‌.

 

موضوع «اینترنت طبقاتی» نیز از دیگر انتقادات به وزیر ارتباطات دولت چهاردهم است که گویا پا جا پای «عیسی زارع پور» گذاشته و از طبقاتی شدن اینترنت تحت عنوان «مدیریت هوشمند» یاد کرده است.

 

به نوشته «تابناک» این راهکاری است که در سال ۱۴۰۰ مطرح شده و انتقاداتی را به دنبال داشت و دست بر قضا از مطرح کنندگانش در آن ایام، همین آقای وزیر دولت چهاردهم است که در آن برهه زمانی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات بود. چه اینترنت طبقاتی و چه مدیریت هوشمند و یا هر نام دیگری که برای این طرح بگذاریم، اگر کاری کنیم که هر شخص بنا به موقعیت اجتماعی‌اش به بخش‌های از قبل‌تعیین‌شده‌ای از محتوای اینترنت دسترسی داشته باشد و این دسترسی برای دیگرانی که موقعیت اجتماعی متفاوتی دارند و شغل شان فرق دارد، فراهم نباشد، اقدامی تبعیض آمیز رقم خورده و اتفاق غیرقابل قبولی رقم خورده است.

 

وضعیت زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم اجرای چنین ساختار طبقاتی، نیازمند سازوکار‌هایی است که یکی از آنها ایجاد و توزیع فیلترشکن‌های خاص و رسمی است؛ اینجاست که تاکید موکد وزیر بر خسارت بار بودن استفاده از «فیلترشکن‌های غیرمجاز و از مجاری غیررسمی در شبکه ارتباطی کشور فعالیت می‌کنند»، معنا پیدا می‌کند، چراکه نشان می‌دهد وزارت ارتباطات نه با فیلترشکن، که با فیلترشکن غیررسمی مشکل دارد! تعجب آورتر اینکه وزیر ارتباطات صراحتا تاکید می‌کند که دایر کردن اینترنت طبقاتی، مطالبه مردم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات