تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 17:55
کد خبر : 18011

صلح مسلح در اردوگاه راست سیاسی

صلح مسلح در اردوگاه راست سیاسی
به موازات طرح دیدگاه‌های مختلف درباره اینکه چگونه قوای سیاسی به خصوص در جریان اصولگرایی می‌خواهند مفهوم وحدت را تفسیر و اجرا کنند، چهره‌های سیاسی این جریان دیدگاه‌های مختلفی درباره اختلافات درونی این جریان دارند.

اصلی‌ترین محور سخنرانی رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر امسال در این جمله خلاصه می‌شد که «اگر چنانچه این سه قوّه با هم به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد». حال با توجه به این که سه قوه در دست طیف‌ها مختلف اصولگرایی است، بسیاری از سیاسیون و رسانه‌ها مخاطب این توصیه را جریان راست سیاسی می‌بینند که در در وضعیت «حاکمیت یکدست» با انشقاق‌های مختلفی مواجه است.

 

پس از این توصیه بود که برخی عنوان داشتند احتمالا در بهارستان موضوعاتی مانند استیضاح‌ها مسکوت خواهد ماند اما برخی هم دیدگاه‌های متفاوتی دارند از جمله «رحمت فیروزی» نماینده نطنز که ضمن انتقاد از خبرگزاری دولت در نحوه پوشش اظهاراتش به خبرگزاری مجلس گفته وظایف نظارتی مجلس منافاتی بر وحدت قوا ندارد. افزایش قیمت خودرو و گرانی لوازم خانگی نگرانی امروز مردم بوده و وزرای دولت باید نمایندگان را در خصوص این افزایش قیمت‌ها و سایر سوالات و ابهامات موجود قانع کنند.

 

به گزارش ایران مامن، به موازات طرح دیدگاه‌های مختلف درباره اینکه چگونه قوای سیاسی به خصوص در جریان اصولگرایی می‌خواهند مفهوم وحدت را تفسیر و اجرا کنند، چهره‌های سیاسی این جریان دیدگاه‌های مختلفی درباره اختلافات درونی این جریان دارند.

 

به تازگی «منصور حقیقت‌پور» چهره نزدیک به «علی لاریجانی» با اشاره به اینکه رئیس سابق مجلس نشانه‌ای برای ورود به انتخابات امسال بروز نداده اظهار داشته ما دود سفیدی از اردوی اصولگرایی نمی‌بینیم، دودش سیاه است و احتمال هم دارد دو، سه شاخه شوند و در جریان انتخابات به‌صورت جداگانه لیست دهند و وارد صحنه انتخابات شوند.

 

وی با اشاره به افتراق جدی میان «نواصولگرایان» حامی «محمدباقر قالیباف» با «جبهه پایداری» اظهار داشته اصولگرایی بیشتر یک طیف و محفل است. جریانی که آقای بذرپاش به راه انداخته چه جریانی است؟ از اصولگرایان جدا شده است. همین جبهه پایداری که در مقابل آقای قالیباف ایستاده، تیم آقای رئیسی هم یک طرف قضیه است. آنها هم اصولگرا هستند.

 

 

درباره فرجام این رقابت، «حسین کنعانی مقدم» از تحلیلگران اصولگرا چنین پیش‌بینی است:  در روزهای اخیر و بعد از تعطیلات نوروز مشاهده می‌کنیم که تنش بین دو جریان اصلی‌ حاضر در مجلس یعنی نواصولگرایان و پایداری‌چی‌ها شدت بیشتری گرفته است. این موضوع نوید دهنده آن است که در روزها و هفته‌های آینده با تشدید تنش‌ها در مجلس و سایر محافل سیاسی روبه‌رو خواهیم بود. در مقیاس مجلس یازدهم می‌توانیم دو دیدگاه کلی سیاسی را از هم تفکیک کنیم. جریانی نواصولگریان که با محوریت محمدباقرقالیباف با تاکید بر «جمهوریت اسلامی» در مجلس حضور دارند و البته جریان جبهه پایداری که با حضور «مجتبی آقاطهرانی»، دبیرکل این جبهه که به وزنه‌ای در مجلس  تبدیل شده است، همواره به‌دنبال «حکومت اسلامی» هستند. پیش‌بینی شخصی بنده باتوجه به تحرکات هر دو جریان که روند تخریبی را در پیش گرفته‌اند، این است که همین اختلافات سرانجام باعث حذف هر دو جریان از عرصه سیاسی ایران خواهد شد.

 

دیگر چهره اصولگرایی که در این باره اظهار نظر کرده «ناصر ایمانی» است که به «آرمان امروز» گفته اختلاف میان اصولگرایان نه جنگ قدرت بلکه اختلاف ایدئولوژیک است. وی افزوده است: سطح اختلافات ایدئولوژیک تا جایی بالا گرفته است که کار به تهدید و نامه‌نگاری‌های سرگشاده رسیده است. این سطح تنش در مجلس در قالب طرح‌ها، کمیسیون‌ها، تذکرات، متلک‌پرانی‌ها و … به‌خوبی نمایان است. در این باره هم باید اضافه کنم که این اختلافات همینطور ادامه خواهد داشت تا روزی که انتخابات مجلس به پایان برسد.

 

«محمد مهاجری» اصولگرای منتقد دولت هم شکاف در جریان راست سیاسی را از منظر طیف‌های حاضر و پیرامون دولت مورد توجه قرار داده و به «انتخاب» گفته است: تیم سعید جلیلی حالت تشکیلات پنهان دارند؛ به دنبال این هستند که قدرت را در یک دایره‌ی خیلی بسته و کوچک نگه دارند.

 

وی مدعی شده برخی از وزرا جز منتقدان شخص آقای رئیسی هستند، به دلیل اینکه ایشان گوش به حرف عده‌ای از افراد داخل و خارج کابینه است و متاسفانه بیشتر تحت تاثیر کسانی است که آمار‌های غیرواقعی به ایشان می‌دهند و سقوط رئیسی هم برایشان اهمیتی ندارد.

 

* صلح مسلح حالتی است که در آن دو یا چند کشور در حال نبرد با یکدیگر نیستند، اما با افزایش مداوم نیروها و امکانات نظامی برای جنگ با طرف مقابل آماده می شوند. در اروپا دوره بین سال ۱۸۷۱ ( سال شکست فرانسه از امپراتوری آلمان ) تا سال ۱۹۱۴ که جنگ جهانی اول شروع شد نمونه ای از دوران صلح مسلح است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات