تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 - 13:28
کد خبر : 18320

آب‌پاشی دولت روی آتشفشان اجاره‌بها

آب‌پاشی دولت روی آتشفشان اجاره‌بها
علاوه بر اعطای وام ودیعه مسکن، وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که موجر و مستاجرانی که خارج از بنگاه‌های املاک به توافق می‌رسند بدون نیاز به ثبت در این بنگاه‌ها بتوانند علاوه بر ثبت قرارداد اجاره، کد رهگیری  را هم در این سامانه رایگان دریافت کنند.

اکثر قریب به اتفاق مستاجران به خصوص در پایتخت و حومه آن به آشفته‌ترین روزها نزدیک می‌شوند مگر آن‌هایی که صاحب‌خانه‌هایشان به هر دلیلی وارد کورس انفجاری اجاره‌بها نشده‌اند یا آن‌هایی که اصلا به خواباندن سرمایه‌شان به صورت ملک اعتقادی ندارند و هنوز اجاره‌نشینی‌شان خوش‌نشینی است.

 

در این روزها آشفتگی بازار اجاره‌بها در تهران شمال و جنوب شهر نمی‌شناسد. به گزارش «ایسنا» بعضی دفاتر املاک در شمال تهران در هماهنگی با یکدیگر اجازه کاهش قیمت مسکن را نمی‌دهند؛ زیرا به دلیل آنکه کمیسیون بنگاه‌ها درصدی از قیمت ملک مورد معامله را تشکیل می‌دهد، مشاوران از افزایش قیمت‌ها نفع می‌برند. بنا به گفته نمایندگان مجلس ارتباط حق‌الزحمه مشاوران املاک با قیمت ملک باید مورد بازنگری قرار گیرد.

 

این خبرگزاری نوشته با این حال از دو هفته قبل که زمزمه‌های دریافت مالیات از خانه‌های خالی و برخورد با مشاوران املاک متخلف شنیده شده، بازار مسکن مقداری به آرامش رسیده است. البته کاهش قیمت دلار نیز در این آرامش بی‌تاثیر نیست.

 

از سوی دیگر، مناطق ارزان‌نشین و حواشی تهران نیز اوضاعی بی‌سابقه را از سر می‌گذراند. «آرمان ملی» در این باره نوشته است: با توجه به افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن جابه‌جایی مستاجران از مناطق گران به مناطق ارزان و حاشیه شهر دور از ذهن نیست به‌طوری که میزان تقاضا برای اجاره مسکن در سکونتگاه‌های اطراف تهران رشد چشمگیری داشته است. این افزایش تقاضا باعث می‌شود که ساکنان این مناطق مجبور به سکونت در بخش‌های غیررسمی شوند، این چرخه می‌تواند پدیده زاغه‌نشینی را به شدت گسترش دهد.

 

در این رابطه و به تایید مرکز آمار، میزان حاشیه‌نشینی به دلیل بالارفتن هزینه زندگی در تهران رو به افزایش است، رصد میدانی نشان می‌دهد هم اکنون حاشیه نشینی از ۴ درصد به ۵ درصد رسیده است.

 

به گزارش «سازندگی» سال گذشته برای اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران به طور میانگین شهری باید ۱۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان پرداخت می‌کردیم در حالی که این رقم امسال به بالای ۲۴۰ هزار تومان رسیده است. طبق آخرین آمارها، قیمت متوسط یک متر آپارتمان در شهر تهران از دو میلیون و ۴۱ هزار تومان در اردیبهشت سال ۹۰ در حال حاضر به ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که حدود ۲۶ برابر شده است. این وضعیت در بازار اجاره‌بهای واحد‌های تجاری دو تا سه برابر بیشتر شده است و هیچ نهاد و دستگاه نظارتی توان کنترل بازار اجاره‌بها را ندارد.

 

در این فضا دو اقدام دولت برای رسیدگی به وضعیت بازار اجاره‌بها مورد توجه قرار گرفته است که اولی ادامه پرداخت وام ودیعه مسکن است. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این باره اظهار داشته پرداخت این وام در سال جاری نیازی به ابلاغیه جدید بانک مرکزی ندارد. در حال حاضر مبلغ وام ودیعه مسکن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده و در تهران این مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۷۰ میلیون و سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است. وی همچنین افزوده است: پیشنهاد جدیدی به بانک مرکزی برای استفاده از یک ابزار مالی برای کمک به اجاره‌نشین‌ها رفته که منتظر تصویب در شورای پول و اعتبار است.

 

اعطای وام ودیعه مسکن هر چند از دید بسیاری می‌تواند تب بازار را تا حدی بخواباند اما این تصمیم منتقدانی جدی دارد از جمله «بیت الله ستاریان» کارشناس مسکن به «ایرنا» گفته است: دادن تسهیلات رهن از سوی دولت که مانند یک سم موقت عمل می‌کند و آثار سوء خود را خواهد گذاشت. از این تسهیلات باید به صورت موقت برای مسائلی که برای حل کردن و پیاده‌سازی برنامه اصلی نیاز است، استفاده کرد نه هنگامی که برای زمان کوتاهی بخواهید به جامعه مُسکن بزنید و بعد از آن درد شروع شود. امروز به مستاجرها پول پیشتر بدهید، کم کم صاحب خانه‌ها اجاره را بیشتر می‌کنند به طوری که سال بعد باید چند برابر این را بدهید که این کار بسیار بی‌خودی است.

 

گذشته از اعطای وام ودیعه مسکن، وزارت راه و شهرسازی سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که موجر و مستاجرانی که خارج از بنگاه‌های املاک به توافق می‌رسند بدون نیاز به ثبت در این بنگاه‌ها بتوانند علاوه بر ثبت قرارداد اجاره، کد رهگیری  را هم در این سامانه رایگان دریافت کنند؛ سامانه‌ای که از فروردین ماه کارش را در یزد آغاز کرد و اینک گسترش یافته است.

 

داده‌نماهای زیر دربردارنده گزارش وضعیت قیمتی بازار مسکن در مناطق ۲ و ۵ تهران طی هفته پایانی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ است. برای دیدن، روی تصاویر کلیک کنید:

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات