تاریخ انتشار : دوشنبه 8 خرداد 1402 - 21:24
کد خبر : 18348

هک ما و هک آن‌ها

هک ما و هک آن‌ها
حملات سایبری به دستگاه‌ها و سامانه‌های حاکمیتی مانند آنچه آبان ماه 1400 اتفاق افتاد و سیستم توزیع بنزین ایران راه به هم ریخت از جنس سیاسی-امنیتی بوده و هست.

روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری هرچند هک شدن سایت ریاست جمهوری را تکذیب کرده اما آن‌چه قابل کتمان نیست این که نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی بعد از حوادث نیمه دوم سال گذشته یکی از اصلی‌ترین اهداف حملات سایبری در جهان بوده‌اند. به عبارتی، حملات سایبری به دستگاه‌ها و سامانه‌های حاکمیتی مانند آنچه آبان ماه ۱۴۰۰ اتفاق افتاد و سیستم توزیع بنزین ایران راه به هم ریخت از جنس سیاسی-امنیتی بوده و هست.

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که حملات سایبری در سایر نقاط جهان بیشتر دارای انگیزه‌ و سودجویی‌‌های مالی است.

 

بنا بر گزارش وب‌سایت «سکیورتی ‌اینتلیجنس» پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۳ هزینه تحمیلی سالانه جرائم سایبری بر اقتصاد جهانی تا بیش از ۸ تریلیون دلار افزایش ‌یابد؛ جرائمی که بنا بر گزارش نشریه «فوربس» تاکنون نیز به طور متوسط سالانه بالغ بر ۴۴۵ میلیارد دلار بر پیکره اقتصاد جهانی ضربه وارد کرده است.

 

بنا بر ادعای سکیوریتی‌اینتلیجنس در سال ۲۰۲۱ موسسات مالی ایالات‌ متحده تنها به دلیل حملات باج‌افزاری نزدیک به ۱.۲ میلیارد دلار از منابع مالی خود را از دست ‌دادند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۲۰۰ درصد افزایش داشته ‌است؛ خساراتی که سکیورتی‌اینتلیجنس مدعی ‌است در صورت ادامه روند افزایش تهدیدات ناشی از جرائم سایبری و آسیب‌پذیری کنونی گروه‌های هدف در مقابله با آنها ممکن ‌است حتی در سال آینده هزینه‌های تحمیل‌شده از این طریق را بر اقتصاد جهانی تا رقمی نزدیک به ۱۶ تریلیون دلار نیز افزایش ‌دهد.

 

سکیورتی‌اینتلیجنس در همین رابطه با اشاره به هفت عامل اقتصاد، گسترش استفاده از باج‌افزارها، تضاد ژئوپلتیک، افزایش حملات سایبری به شرکت‌های کوچک، فقدان بیمه سایبری، اتصال دستگاه‌های بیشتر به اینترنت اشیاء و افزایش هکتیویسم دولتی خاطرنشان می‌سازد که برآیند تمامی این شاخص‌ها درنهایت به افزایش قابل‌توجه حملات سایبری و هزینه‌های مرتبط با آن برای سال ۲۰۲۳ منجر خواهد شد.

 

همچنان که اشاره شد، سکیوریتی‌اینتلیجنس افزایش تضادهای ژئوپلتیک را عاملی دیگری بر شدت‌ یافتن جرائم سایبری که دولت‌ها در پشت سر آن قرار دارند دانسته و این روند را نه تنها باعث توقف روند اقدامات مشترک دولت‌ها در زمینه امنیت سایبری می‌داند بلکه معتقد است تشدید تضادها در این حوزه همانگونه که نشانه‌های برجسته آن از زمان شروع جنگ اوکراین نمایان شده ‌است باعث خواهد شد تا پدیده جدید و نوظهور هکریسم با حمایت‌های دولتی و انگیزه‌های سیاسی یا هکتیویسم دولتی نیز بر وخامت اوضاع بحرانی در حوزه جرائم‌سایبری بیافزاید.

 

بر همین اساس تحلیل سکیوریتی‌اینتلیجنس می‌گوید که امروزه در جهانی که همچنان از طیف گسترده‌ای از درگیری‌ها در حوزه ژئوپلیتیک رنج می‌برد هکتیویسم به یک نیروی اصلی تبدیل شده ‌است که میلیون‌ها زندگی را در سراسر جهان تحت ‌تاثیر خود قرار می‌دهد و در آینده به عنوان یک سلاح مهم ضد نظام‌های اجتماعی و سیاسی مطرح خواهد شد که می‌تواند بر اثر مجموعه‌ای از علل مختلف در سراسر جهان ترویج‌ یابد و به افزایش اعتراضات خیابانی و یا اعتراضات ‌آنلاین و ایجاد آشوب و از هم گیسختگی در جوامع مختلف منجر شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات