تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 - 21:42
کد خبر : 18406

تکذیب توافق موقت؛ پنهانکاری یا بازی رسانه‌ای؟

تکذیب توافق موقت؛ پنهانکاری یا بازی رسانه‌ای؟
با وجود زمزمه‌های مربوط به زمینه‌سازی توافق موقت در تهران و واشنگتن، رسانه‌ها و تحلیلگران با توجه به تکذیب رسمی امکان توافق موقت از دو منظر به این موضوع پرداخته‌اند.

بعد از سفر سلطان عمان به ایران و در آستانه گفت‌وگوی اخیر تلفنی «سیدابراهیم رئیسی» با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه، «اکسیوس» گزارش داد که مقام‌های آمریکا و ایران ماه پیش در گفت‌وگوهایی غیرمستقیم در عمان شرکت کرده‌اند.

 

همزمان، «رویترز» هم نوشت که «رابرت مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا و نماینده ایران در سازمان ملل در هفته‌های گذشته حداقل سه بار یکدیگر را ملاقات کرده‌اند.

 

با وجود زمزمه‌های مربوط به زمینه‌سازی «توافق موقت» در تهران و واشنگتن، رسانه‌ها و تحلیلگران با توجه به تکذیب رسمی امکان توافق موقت از دو منظر به این موضوع پرداخته‌اند.

 

به نوشته «دنیای اقتصاد» آمریکا و ایران پس از انتشار اخبار متعدد درباره توافق موقت، پنج‌شنبه و جمعه هرگونه توافق در آینده نزدیک را رد کردند. در اینجا پرسشی که مطرح می‌شود، این است که چرا آمریکایی‌ها توافق موقت را تکذیب می‌کنند؟

 

اولین دلیل به ماهیت این مذاکرات بازمی‌گردد که از طریق کانال محرمانه و غیررسمی انجام می‌شود. محرمانگی اصل بنیادین برای پیشرفت در چنین مذاکراتی است؛ چراکه دست طرفین را برای بده‌بستان امتیازات بازتر می‌کند. بر پایه همین منطق، تکذیبیه‌های روزهای اخیر کاملا طبیعی است.

 

اما دلیل دوم به پاتک اسرائیلی‌ها بازمی‌گردد؛ کابینه نتانیاهو ظرف روزهای گذشته با درز اطلاعات به رسانه‌های اسرائیلی تلاش کرده است که به ماهیت محرمانه این مذاکرات آسیب جدی وارد کند و هزینه هرگونه توافق با تهران را افزایش دهد. بنابراین تکذیبیه‌های اخیر می‌تواند ناظر بر همین مساله باشد. اما دلیل احتمالی دیگر را می‌توان به تداوم برخی اختلاف‌نظرها درباره محتوای مذاکرات ارجاع داد که حداقل باعث می‌شود نهایی شدن توافق در آینده نزدیک تقریبا دشوار شود.

 

در همین حال، «خراسان» به نقل از «یک منبع موثق» توافق موقت را رد کرده و نوشته است: چنین چیزی صحت ندارد و این نوع خبرسازی ها بازی رسانه ای برای ایجاد امید کاذب در کشور و سپس فشار به بازار و تصمیم گیران تهران است. همچنین که «آرمان ملی» ذیل تیتر «بازی دادن افکار عمومی» مدعی شده دو طرف به دنبال مدیریت فضا هستند نه بازگشت به توافق.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات