تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 14:22
کد خبر : 20067

مقصر افت معدل دانش‌آموزان

مقصر افت معدل دانش‌آموزان
در فضای پساکرونا که باعث افت شدید آموزشی در کشور شد و با توجه به فرتوت شدن نظام آموزشی، کنکورمحوری این نظام را باید مورد توجه قرار داد. مسئله کنکور باعث شده دانش‌آموزان به‌جای فهم مطلب به دنبال آموختن روش‌های تست‌زنی باشند.

میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، رشته ریاضی ۱۰.۷۹، رشته انسانی ۸.۷۵ و در رشته معارف ۱۰.۵۶  بوده است؛ این تازه‌ترین گزارش وزارت آموزش‌وپرورش از شرایط نمرات و معدل دانش‌آموزان است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته و خیلی‌ها این اعداد را تکان‌دهنده خوانده‌اند.

 

«رضا مراد صحرایی» وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این روند افت نمرات سال آینده هم ادامه می‌یابد اظهار داشته خرداد سال آینده علاوه بر پایه دوازدهم در پایه‌های دهم و یازدهم امتحانات نهایی برگزار می‌شود و حتماً در امتحانات نهایی کاهش نمره خواهیم داشت.

 

کارشناسان مشکل کمبود معلم، فقدان معلمان باکیفیت، آموزگارانی که دروسی غیر از مدرک تحصیلی‌شان را تدریس می‌کنند، ضعف تجهیزات و امکانات آموزشی در کشور را از عوامل تأثیرگذار درافت نمرات دانش‌آموزان قلمداد و تاکید می‌کنند از تراکم بالای کلاس‌های درس، وضعیت اقتصادی دانش‌آموزان و موضوع بی‌انگیزگی آن‌ها برای تحصیل هم نباید غافل شد.

 

در فضای پساکرونا که باعث افت شدید آموزشی در کشور شد و با توجه به فرتوت شدن نظام آموزشی، کنکورمحوری این نظام را باید مورد توجه قرار داد. مسئله کنکور باعث شده دانش‌آموزان به‌جای فهم مطلب به دنبال آموختن روش‌های تست‌زنی باشند.

 

 

«محسن زارعی» رئیس مرکز ارزشیابی آموزش‌وپرورش در این باره گفته راهبرد مطالعه دانش‌آموزان صحیح نیست و در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژه‌ها و حفظ کردن توجه داشتند. متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینه‌ای، روش مطالعه دانش‌آموزان را به سمت حافظه محوری سوق داده و شرایط به‌گونه‌ای شده است که دانش‌آموز می‌گوید من دروس را مطالعه کردم اما در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا کرده است.

 

وی البته اظهار داشته است: آموزش‌وپرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور سراسری را یک فرصت دید و این امر را مبنای یک تحول قرار داد.

 

مرتبط:

لام تا کام نظام آموزشی ما

فرق مدارس لاکچری و عادی

 

به گزارش «رسالت» یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر برافت تحصیلی، عامل اقتصادی است به‌طوری‌که می‌توان گفت بین میزان توانمندی اقتصادی خانواده‌ها و دسترسی آن‌ها به آموزش باکیفیت یک رابطه مستقیم وجود دارد. شکاف بین مرکز و پیرامون از منظر اقتصادی و میزان توسعه باعث شده که در مناطق حاشیه‌ای و محروم کشور میزان افت تحصیلی بیشتر باشد.

 

این روزنامه به نقل از «رضا امیدی» جامعه‌شناس نوشته نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است. این پژوهشگر سیاستگذاری اجتماعی افزوده است: دانش‌آموزان در امر آموزش از عناصر کیفی یکسانی برخوردار نیستند. به‌عبارت‌دیگر مدارس دولتی که غالب دانش آموزان کشور را پوشش می‌دهد در برخورداری از چهارعنصر مؤثر در کیفیت یعنی معلم، زمان آموزش، ابزار و فضای آموزشی، در مقایسه با مدارس سمپاد، غیرانتفاعی خاص و نمونه دولتی در وضعیت عادلانه‌ای قرار ندارند.

 

در این میان، برخی هم روی مباحث سیاسی و سیاستگذاری آموزشی تاکید دارند. به نوشته روزنامه «اعتماد» افت و نابرابری آموزشی را در نوع مدیریت نظام تعلیم و تربیت در دولت کنونی باید جست‌وجو کرد. اولا نابرابری آموزشی جلوه نامطلوبی است که در گزارش وزارت آموزش و پرورش نمایان است و علت اصلی آن را در نوع مدیریت نظام آموزشی ایران از یک‌سو و نوع نگاه دولت به نظام آموزشی از دیگر سو باید جست‌وجو کرد. مدیریت نظام آموزش و پرورش ایران مدیریت متمرکز با تنوع و تعدد مدارس آموزش زده و نخبه‌گراست که نابرابری آموزشی را تشدید می‌کند و از سوی دیگر کم‌پنداری و کم‌انگاری نظام سیاسی و دولت به نظام آموزشی موجب رشد بخش خصوصی و نابرابری آموزشی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات