تاریخ انتشار : دوشنبه 5 تیر 1402 - 13:20
کد خبر : 18506

درمان سرطان با استامینوفن و روغن ریخته نذر واردات دارو!

درمان سرطان با استامینوفن و روغن ریخته نذر واردات دارو!
برخی رکوردشکنی واردات دارویی را ناشی از الزام دولت به استفاده از منابع آزادشده در کشورهایی چون کره جنوبی و عراق برای خرید غذا و دارو می‌دانند

وضعیت درمان در ایران به شکلی است که بسیاری از بیماران و خانواده‌هایشان در صورت برخورد با بیماری‌های صعب‌العلاج دچار فروپاشی می‌شوند.

 

روزنامه‌ها و رسانه‌ها هر از چند گاه گزارش‌هایی درباره بازار سیاه دارو و قیمت‌های عجیب و غریب آن منتشر می‌کنند که هوش از سر می‌پراند و کسانی که این گزارش‌ها را می‌خوانند بلافاصله دست به حساب و کتاب می‌زنند که مثلا هزینه ماهانه داروی یک بیمار سرطانی چند برابر حقوق آن‌ها می‌شود و وقتی داشتن چنین بیماری را در خانه‌شان تصور می‌کنند از سر استیصال به سرعت فکرشان را متوجه موضوع دیگری می‌کنند.

 

«رکنا» چند ماه پیش به نقل از یک شهروند تهرانی از افزایش ۸۰۰ درصدی قیمت یک قلم داروی ضدسرطان نوشت که باعث شده کل نسخه یک ماهه پدرش او را با یک شوک ۱۳۰ میلیون تومانی مواجه کند. به گفته این شهروند یک قلم داروی سرطان ریه که تا دی‌ماه پارسال با ۵ میلیون تومان قابل خریداری بود، اکنون ۴۱ میلیون تومان آب می‌خورد.

 

اخبار مرتبط

دارو روی تخت اورژانس

فعلا مریض نشوید؛ دارویی‌ها در حال زیر و رو کشیدنند

 

چند روز پیش اما وزیر بهداشت از اضافه شدن دو دهک به جمعیت بیمه رایگان کشور خبر داد و گفت: با اضافه شدن دهک‌های ۴ و ۵ به جمعیت بیمه شدگان رایگان کشور، از این پس ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این دهک ها بیمه سلامت رایگان خواهند شد.

 

علاوه بر این، روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «تخصیص ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی رکورد شکست» آورد: درحالی که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ رقمی حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیرخشک نوزادان تخصیص خواهد یافت، تنها در فصل بهار امسال بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای پاسخ به نیازهای این بخش ارز تخصیص داده شده است. بنابراین از ابتدای سال تا پایان خرداد ماه به طور میانگین روزانه نزدیک به ۱۲ میلیون دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است. به صورت دقیق‌تر متوسط روزانه تخصیص ارز دارو ۱۱ میلیون و ۸۲۷ هزاردلار بوده است که به نظر می‌رسد به تمام نیازهای این بخش پاسخ داده است.

 

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که برخی این رکوردشکنی دارویی را با الزام دولت به استفاده از منابع آزادشده در کشورهایی چون کره جنوبی و عراق برای خرید غذا و دارو مرتبط می‌دانند، «دنیای اقتصاد» به نقل از «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره لیست داروهای کمیاب نوشته است: اگرچه در گزارش کمیسیون کمبود دارو را ۱۳۱قلم اعلام کردیم، اما در واقع حدود۱۸۰قلم دارو در کشور کمیاب شده است و این لیست متاسفانه بیشتر هم می‌شود. ما در کمیسیون بهداشت و درمان کمبود دارو را پیگیری می‌کنیم و نامه‌ای را در زمینه مشکلات موجود در هفته‌های گذشته به مقامات ارشد نوشتیم و خبرهای خوبی در این زمینه شنیده می‌شود.

 

در این باره، «محمدعلی محسنی‌بندپی» دبیر کمیسیون بهداشت و درمان هم گفته است: با وجود همه وعده و وعیدهایی که مسوولان و مقامات ارشد می‌دهند، اوضاع خوبی در بخش دارو نداریم. از هر بیمارستانی که بازدید کردم، مردم جلوی من را گرفتند و بیماران خاص، تالاسمی و بیمارانی که می‌خواستند پیوند کبد و کلیه انجام دهند، از کمبود دارو گله داشتند. هم داروهای خاص در کشور کم است و هم داروهای معمولی.  او ادامه داد: شاید برای نخستین بار در طول تاریخ انقلاب اسلامی اتفاق می‌افتد که زمانی‌که بیماری به اورژانس مراجعه می‌کند، بیمار را بستری می‌کنند و به همراه بیمار می‌گویند بروید سرم و سرنگ خریداری کنید! این مورد حتی در زمان جنگ هم سابقه نداشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات