تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 15:02
کد خبر : 18598

سرنوشت دلار یارانه‌ای و آزاد تا آخر امسال و چهار سال بعد

سرنوشت دلار یارانه‌ای و آزاد تا آخر امسال و چهار سال بعد
در گزارش قبلی که در سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی تهیه شد، نرخ ارز برای سال‌های 1400 تا 1406 و با فرض تداوم تحریم‌ها، به ترتیب 25، 35 ، 46، 70، 110، 178 و 284 هزار تومان پیش بینی شده بود.

اسفندماه پارسال که قیمت دلار در بازار آزاد از ۶۰ هزار تومان گذشت پیش‌بینی‌های باور نکردنی درباره نرخ اسکناس آمریکایی به واقعیت نزدیک می‌شد.

 

در آن مقطع «مارک دوبوویتز» رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها توئیت زد همانطور که پیش‌بینی می‌شد، دلار ۶۰ هزار تومان شد. ممکن است زودتر از آنچه فکر می کردم به ۱۰۰ هزار تومان برسد.

 

کارشناسان اقتصادی داخلی هم هر کدام در تحلیل‌هایشان پرواز دلار را محتوم دانسته و نرخ‌های متعددی برای آن عنوان کردند از جمله «پیمان مولوی» کارشناس اقتصادی که اظهار داشت با فرض تورم ۵۵، ۶۵ و ۷۵ درصدی تا سال ۱۴۰۴، قیمت دلار به ۱۵۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

 

«حسین عبده تبریزی» نیز با هشدار درباره ونزوئلایی شدن اقتصاد اظهار داشت این کشور سال‌ها تورم شبیه به ما داشت و حدود ۲۴ درصد. یک دفعه در سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۴ شد ۶۳ درصد. قیمت‌ها آنجا نایستاد و سال بعد شد ۱۲۰ درصد تورم، در ۲۰۱۶ شد ۲۵۰ درصد و سال بعد قیمت‌ها منفجر شد و چند هزار درصد بالا رفت.

 

چند هفته بعد و در آخرین روزهای سال گذشته جواب دادنِ مذاکرات ایران و عربستان در پکن این روند را معکوس کرد و مانور دولت روی مساله برقراری رابطه ایران و عربستان و همچنین اعلام وصول مطالبات از عراق سبب شد بهای ارز کاهشی تا کف کانال چهل هزار تومان را تجربه کند و در محدوده ۴۴ هزار تومان قرار گیرد.

 

به گزارش ایران مامن، با گذشت چند ماه از این نوسانات نسبتا شدید ارزی، پیش‌بینی‌هایی رسمی از نرخ ارز مورد توجه قرار گرفته است.

 

به گزارش روزنامه «خراسان» تازه ترین مدل‌سازی سازمان برنامه و بودجه با توجه به مفروضات فعلی اقتصاد ایران می‌گوید که نرخ ارز در سال جاری با فرض ادامه شرایط کنونی تحریم، افزایش بهره‌وری و نیز اجرای الزامات رشد ۸ درصدی و مهار تورم، حداکثر ۵۲ هزار تومان خواهد بود و این رقم در سال ۱۴۰۶، به یک سوم پیش‌بینی قبلی خواهد رسید.

باتوجه به پیش‌بینی نرخ ۲۸۴ هزار تومانی دلار در گزارش قبلی سازمان برنامه، می‌توان محاسبه کرد پیش بینی جدید «امور اقتصاد کلان» سازمان برنامه ، نرخ حدود ۹۵ هزار تومانی دلار برای سال ۱۴۰۶ است.

 

در گزارش قبلی که در سازمان برنامه و بودجه دولت «حسن روحانی» تهیه شد، نرخ ارز برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۶ و با فرض تداوم تحریم‌ها، به ترتیب ۲۵، ۳۵ ، ۴۶، ۷۰، ۱۱۰، ۱۷۸ و ۲۸۴ هزار تومان پیش بینی شده بود.

 

علاوه بر نرخ دلار در بازار آزاد، بهای ارز یارانه‌ای هم محل بحث و نظرهای بسیاری است. به نوشته «هم میهن» حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث شد تورم ماهانه خرداد پارسال در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به ۲۱.۳درصد رسید. این رشد قیمت برای کالاهای اساسی که ارزشان حذف شده بود، از جمله روغن خوراکی به ۵ برابر هم رسید. دولت به امید اینکه با برقرار ماندن ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی دچار جهش قیمت دوباره نخواهیم شد، با اطمینان کامل وعده‌های مختلفی در خصوص کاهشی شدن نرخ تورم در سال ۱۴۰۲ داد که بر خلاف آن جهش‌ها در بازار کالاهای اساسی آغاز شد.

 

با این حال، برخی تحلیل‌گران دلار یارانه‌ای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را هم نیازمند بازنگری می‌بینند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی در این باره نوشته است: فرض کنیم نرخ ۲۸۵۰۰تومان در تاریخ ۱۰دی‌ماه۱۴۰۱ معادل نرخ تعادلی بازار ارز در آن مقطع بوده باشد. حال اگر نرخ تورم اقلام وارداتی مشمول این نوع ارز در دوره ۶ماهه سپری‌شده از اجرای این سیاست هر عددی غیر از صفر باشد، تثبیت نرخ روی عدد ۲۸۵۰۰تومان توجیه منطقی نداشته و قطعا به معنای توزیع رانت بین واردکنندگان و هدررفت منابع ارزی است و لازم است نرخ ۲۸۵۰۰تومان حداقل به میزان متوسط نرخ تورم اقلام مشمول ارز تثبیتی، تعدیل شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات