تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 تیر 1402 - 15:55
کد خبر : 18603

قفل و بند شهرداری برای خانه اندیشمندان علوم انسانی

قفل و بند شهرداری برای خانه اندیشمندان علوم انسانی
دو تن از مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرداری به همراه تعداد زیادی عوامل اجرایی این نهاد با در دست داشتن حکم پلمب ساختمان اقدام به تغییر قفل‌ها و بیرون کردن عوامل اجرایی خانه اندیشمندان علوم انسانی کردند

به گزارش ایران مامن، اقدام شهرداری تهران برای تخلیه و پلمپ خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی تهران مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه‌های قرار گرفت.

 

به نوشته «آرمان امروز»، دو تن از مدیران فرهنگی و اجتماعی شهرداری به همراه تعداد زیادی عوامل اجرایی این نهاد با در دست داشتن حکم پلمب ساختمان اقدام به تغییر قفل‌ها و بیرون کردن عوامل اجرایی خانه اندیشمندان علوم انسانی کردند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که شورای شهر تهران با این اقدام مخالف است اما بر اساس دستور «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، عوامل شهرداری اصرار به تخلیه و تحویل ساختمان دارند.

 

دکتر «محمد منصور نژاد» نویسنده و پژوهشگر ماوقع را چنین روایت کرده است: غروب روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه، در خانه اندیشمندان علوم انسانی از طرف انجمن علمی مطالعات صلح ایران نشستی داشتیم. ابتدا چند تن از استادان سخنرانی داشتند و در انتها پس از اتمام سخنرانیم و ختم نشست،  ناگاه مدیر خانه اندیشمندان علوم انسانی «دکتر علی اصغر قاسمی» بر خلاف رویه معمول،  به ما ملحق شده و خبر هجمه شهرداری برای تصرف این نهاد را داد.  متعاقب آن برای اینکه دوستان به راحتی تسلیم نشوند، تنی چند ازاستادان شب را در خانه اندیشمندان بیتوته کرده و علاوه بر شب،  فردا نیز رایزنی ها و گفتگوهای فراوانی بین طرفین در گرفت و…

 

نتیجه هر چه شود یک چیز روشن است و آن اینکه بیش از هر زمانی در چهل و پنج سال اخیر،  امروزه نه علوم انسانی اعتباری دارد و نه اصحاب واقعی علوم انسانی و از این رو حمله شبانه به نهادی مرتبط با خانه اندیشمندان علوم انسانی نیز خیلی خلاف انتظار نبوده و نیست. این واقعه گوشه‌ای از اتفاقاتی است که در کشور در حد گسترده ساری و جاری است. شاید از وضعیت اسف بار دانشگاه ها همه ما کم و بیش مطلع باشیم.

 

همین سه شنبه، در مرکز دیگری به مقایسه اصلاحات بن سلمان و اصلاحات در ایران پرداختم و در نتیجه‌گیری گفتم که اصلاحات در عربستان، اگر چه اصلاح از بالاست (  که الگوی کاملی نیست) اما به صورت همزمان هم در سیاست داخلی (مثلا آزادی های مرتبط با زنان در پوشش و…) و هم سیاست خارجی (ایجاد موازنه قوا بین شرق و غرب در مناسبات) برابر برنامه و سندچشم انداز در آن کشور در حال تحقق است. کوچکترین نشانه توفیقش آنکه در امسال عربستان، بالاترین رشد اقتصادی را در سطح جهانی و میان همه کشورها دارد.

 

اما در ایران اصلاحات در داخل که فعلا، کاملا با بن‌بست مواجه است و اصلاحات در سیاست منطقه‌ای (مثل ارتباط با عربستان و…) هم سیاستی فعالانه،  مبتنی بر دکترین و متکی بر یک استراتژی مشخص نیست و تنها شرایط بسیار بد اقتصادی و مطالبات اجتماعی و…  دست اندکاران را برای اندکی گشایش اقتصادی، لاجرم به عدول از شعارهای خیال‌پردازانه سابق کشانده است و از این جهت خیلی مشخص نیست چه سمت و سویی خواهد داشت. مقابله با خانه اندیشمندان علوم انسانی باید در گفتمان بسته بودن فضای اصلاح داخلی در کشور تحلیل شود.

 

 

همچنین به نوشته «رویداد۲۴» خانه اندیشمندان علوم انسانی، یک موسسه فرهنگی و هنری چند منظوره مستقل است که سال ۱۳۹۰ در وزارت ارشاد به ثبت رسیده است. قرارداد خانه اندیشمندان با شهرداری تهران در مورد ملک خیابان استاد نجات‌اللهی فسخ نشده و برای فسخ آن، در صورت عدم رضایت طرف قرارداد، حکم قضایی لازم است.

 

قرارداد ساختمان خانه اندیشمندان علوم انسانی، به صورت «حبس مطلق کل» محدوده به انضمام پارک با سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران است. این قرارداد از برج هشت سال ۱۳۹۳ به صورت حبس مطلق نامحدود منعقد شده است. این نوع قرارداد‌ها تنها در صورتی فسخ می‌شود که یا شخصی که قرارداد حبس مطلق را منعقد کرده، بمیرد یا از تعهدات قراردادی خود عدول کند. مدیران این نهاد معتقدند در حال حاضر هیچ یک از این دو هم اتفاق نیفتاده است که شهرداری بخواهد ملک را تصرف کند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات