تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1402 - 10:49
کد خبر : 18693

سر سیمِ سیمکارت‌های بی‌فیلتر در دست کیست؟

سر سیمِ سیمکارت‌های بی‌فیلتر در دست کیست؟
در ماه‌های اخیر برآوردهای مختلفی درباره گردش مالی فیلترشکن‌فروش‌ها صورت گرفته است؛ از ماهی هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تا سالی ۴۰، ۵۰ هزار میلیارد که دو نماینده مجلس چند هفته پیش به آن اشاره کردند.

«خودشان فیلتر می‌کنند و خودشان فیلترشکن می‌فروشند»؛ این گزاره‌ای رایج درباره اوضاع این روزهای اینترنت در کشور است.

 

چند روز پیش روزنامه اینترنتی «فراز» نوشت آمار دقیقی از گردش مالی فیلترشکن‌های پولی وجود ندارد اما برآورد می‌شود به ماهانه حدود هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برسد. یعنی از آبا‌ن‌ماه سال گذشته تا امروز، دور زدن فیلترینگ برای کاربران ایرانی، در بهترین حالت حدود ۱۶هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آب خورده است.

 

به نوشته فراز این رقم، چیزی حدود ۲ تا ۳ برابر درآمد علمیاتی شرکت مخابرات ایران است. در این بین، اما تنها فروشندگان وی‌پی‌ان نیستند که از ابَرسانسور در ایران سود می‌برند. درگاه‌های پرداخت، بانک‌ها، اپراتورهای اینترنتی و حتی شرکت مخابرات نیز در زمره منتفعان این مساله قرار می‌گیرند.

 

 

به گزارش ایران مامن، این وضعیت زمانی عجیب‌تر می‌شود که «عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات توصیه می‌کند ملت از فیلترشکن‌های رایگان خارجی استفاده نکنند و در شرایطی که میلیون‌ها نفر تشنه اینترنت بی‌فیلترند به شکل زیرپوستی در نقش بازاریاب وی پی ان فروش‌ها ظاهر می‌شود.

 

به گزارش چند هفته پیش روزنامه «خراسان» دو نماینده مجلس به ارقامی عجیب از گردش مالی فیلترینگ اشاره کرده و گفته‌اند که گردش مالی کاسبان فیلترینگ در سال بین چهل تا پنجاه هزار میلیارد تومان است.

 

در چنین فضایی رسانه‌ها از کار و کاسبی تازه این کاسبان رونمایی کرده‌اند. به گزارش «خبرآنلاین» با توجه به این که فیلترشکن‌ها همواره پاسخگو نیاز کاربران ایرانی نیستند و قطع و وصل آن‌ها خطرات زیادی را برای تجار به همراه دارد، گزینه‌ای که این روزها روی میز کاربران ایرانی قرار گرفته‌است، سیمکارت‌های بین‌المللی است. سیمکارت‌هایی فیزیکی که به گفته فروشندگان این محصول، آن‌ها در ایران و سایر کشورهای جهان به غیر از کره‌شمالی قابلیت آنتن‌دهی و استفاده دارند.

 

این سیمکارت‌ها برای تایید هویت «verifying» در سایت‌هایی که کاربران ایرانی را تحریم‌ کرده‌اند، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال و یا برخی وبسایت‌ها و یا استفاده‌ از چت‌بات‌های هوش‌مصنوعی استفاده می‌شوند؛ استفاده اصلی این سیمکارت‌ها در سفرهای خارجی است اما این روزها به راهی برای دور زدن تحریم‌ها و فیلترینگ تبدیل شده‌است، چراکه می‌توان با تغییر IP اینترنتی که از آن استفاده می‌شود، فیلترینگ را دور زد.

 

با این حال نرخ این سیمکارت‌ها در بازار نجومی است، به گونه‌ای که این سیمکارت‌ها در بازه قیمتی ۱۰ تا ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند؛ علاوه بر این شارژ این سیمکارت‌ها نیز به نوبه خود هزینه هنگفتی را روی دوش کاربران ایرانی می‌گذارد و مبلغ پرداختی برای شارژ سیمکارت‌های بین‌المللی شامل قیمت دلار حواله، کارمزد درگاه آنلاین و مالیات در اروپا می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات