تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مرداد 1400 - 21:54
کد خبر : 9421

وزیر امور خارجه دولت رئیسی کیست؟

وزیر امور خارجه دولت رئیسی کیست؟

وزیر امور خارجه ایران به جهت اینکه چندین پرونده مهم از جمله مذاکرات برجام را برعهده دارد از جمله پست‌های کلیدی دولت سیزدهم محسوب می‌شود. این روزها بساط گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای رسیدن به گزینه نهایی دولت رئیسی گسترده است.   علاوه بر پرونده برجام، مسائلی همچون توافقنامه ۲۵ساله ایران و چین و روابط فی مابین،

وزیر امور خارجه ایران به جهت اینکه چندین پرونده مهم از جمله مذاکرات برجام را برعهده دارد از جمله پست‌های کلیدی دولت سیزدهم محسوب می‌شود. این روزها بساط گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای رسیدن به گزینه نهایی دولت رئیسی گسترده است.

 

علاوه بر پرونده برجام، مسائلی همچون توافقنامه ۲۵ساله ایران و چین و روابط فی مابین، موضوع تجارت بین‌الملل، ارتباط با غرب و همسایگان ازجمله عربستان و … با توجه به رویکرد سیاست خارجی رئیسی از جمله ماموریت‌های مهم وزیر خارجه بعدی به حساب می‌آید.

 

در همین رابطه نام برخی از شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک ذکر شده و «حسین امیرعبداللهیان» یکی از این گزینه‌ها است. معاون سابق «محمدجواد ظریف» با توجه به اینکه با ساختار وزارت خارجه آشنا است، به چند زبان تسلط دارد و در حوزه عربی و منطقه‌ای تجربه دارد، گزینه‌ای مطرح است.

 

گزینه دیگر «مهدی صفری» سفیر پیشین ایران در چین و روسیه است. رویکرد دولت آینده به احتمال زیاد تقویت روابط با این دو کشور است که موجب می‌شود صفری را نیز جزو گزینه‌های مطرح به حساب آوریم.

 

در دیدار ماه گذشته وزیر امور خارجه هند با رئیس‌جمهور منتخب، «علی باقر کنی» عضو تیم مذاکره کننده دوره احمدی نژاد در کنار ظریف حضور داشت و این باعث تقویت احتمال وزارت او شد.

نام «سیدعلی حسینی تاش» یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در زمان دبیری «علی لاریجانی» در شورای عالی امنیت ملی و «کاظم غریب آبادی» نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز  به دلیل حضور در دستگاه دیپلماسی و روابط و رویکردهایشان در لیست گزینه‌ها قرار دارند.

 

پیش‌تر بسیاری «سعید جلیلی» را اصلی‌ترین گزینه وزارت امور خارجه دولت رئیسی قلمداد می‌کردند.

 

✍️ امیر حمزه نژاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات