تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 13:16
کد خبر : 15496

وارداتی که منفی در منفی‌اش شاید مثبت شود

وارداتی که منفی در منفی‌اش شاید مثبت شود

رئیس ‌کل گمرک در نشست خبری دیروز، علاوه بر پاسخ به سوالات گمرکی، تازه‌ترین آمار تجارت خارجی ایران را اعلام کرد.   به گفته «علیرضا مقدسی» در پنج ‌ماهه نخست امسال ۴۴‌میلیون‌تن کالا به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۹۲۴‌میلیون دلار به بازارهای هدف صادرشده که از لحاظ ارزشی بیش از ۲۱‌درصد رشد را نسبت به مدت

رئیس ‌کل گمرک در نشست خبری دیروز، علاوه بر پاسخ به سوالات گمرکی، تازه‌ترین آمار تجارت خارجی ایران را اعلام کرد.

 

به گفته «علیرضا مقدسی» در پنج ‌ماهه نخست امسال ۴۴‌میلیون‌تن کالا به ارزش ۲۰‌میلیارد و ۹۲۴‌میلیون دلار به بازارهای هدف صادرشده که از لحاظ ارزشی بیش از ۲۱‌درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته نشان می‌دهد.

 

چین، عراق، امارات‌متحده‌عربی، ترکیه و هند پنج مقصد نخست در این مدت بودند. اقلام عمده صادراتی نیز در پنج ماهه امسال شامل پروپان مایع، متانول، گاز طبیعی مایع‌شده، پلی‌اتیلن و شمش آهن و فولاد است.

 

در مقابل نیز ۱۴‌میلیون‌تن کالا به ارزش ۲۱‌میلیارد و ۶۶۵‌میلیون دلار از کشورهای مبدا به ایران واردشده است که رشد ۱۹.۶ درصدی در ارزش دارد. این آمار بیانگر تراز تجاری منفی ۷۴۱‌میلیون دلاری در نیمه تابستان است.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که برای بسیاری افزایش واردات و منفی شدن تراز تجاری ممکن است نکته‌ای منفی تلقی شود اما رئیس‌کل گمرک توضیح می‌دهد تراز منفی به این معنی است که کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای بیشتری به کشور واردشده است و جای نگرانی ندارد.

 

 

موضوع جالب‌توجه در اقلام عمده وارداتی تغییر در ترکیب آنها است. گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا و گوشی تلفن‌همراه به ترتیب بیشترین ارزش را در واردات پنج‌ماهه به خود اختصاص داده‌اند. گوشی تلفن‌همراه که همیشه در رده اول یا دوم اقلام وارداتی بود، در پنج‌‌ماهه در پله پنجم واردات قرار گرفته است.

 

کالاهای وارداتی عمدتا از امارات‌متحده‌عربی، چین، ترکیه، هند و روسیه در پنج‌ماهه نخست امسال وارد کشور شده است.

 

در همین ارتباط و بر اساس تصمیمی که قطعا در آمار بعدی تجارت خارجی خود را نشان خواهد داد باید به موضوع واردات خودرو اشاره کرد.

 

پس از گذشت چند ماه از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو، در آخرین روز هفته گذشته (سوم شهریور ماه)، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیأت وزیران رسیده بود، با ارائه جزئیات توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

 

در این ارتباط با لحاظ سقف یک میلیارد دلاری که برای واردات خودرو تعیین شده برآورد شده در صورتی که سقف ۲۰ هزاریورو به ازای هر دستگاه خودرو را درنظر بگیریم، درمجموع ۵۰ هزاردستگاه و با محاسبه ۱۰ هزاریورو به ازای خودرو می‌توان ۱۰۰ هزاردستگاه خودرو وارد کرد. با این حال با ترکیب این اعداد به نظر می‌رسد درکل به صورت میانگین ۷۵ هزاردستگاه خودرو وارد کشور شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات