تاریخ انتشار : یکشنبه 1 مرداد 1402 - 20:18
کد خبر : 18738

به اقلیم تازه عادت می‌کنیم؟ توهم، سوءمدیریت و … در جایگاه متهمان زیستی ایران

به اقلیم تازه عادت می‌کنیم؟ توهم، سوءمدیریت و … در جایگاه متهمان زیستی ایران
کلیدواژه سوءمدیریت در مصائب اقلیمی ایران منحصر به رسانه‌های خارجی نیست و طی سال‌های اخیر در ایران نیز پرتکرار شده است

ریزگردها در تابستان و وارونگی هوا در زمستان؛ فرقی هم ندارد که زمستانِ قبل و در ماه‌های بارندگی چقدر باران آمده باشد چون ترک‌های زیرِ زمین آن قدر زیاد شده که علاوه بر تنگی نفس از آلودگی زمستانه و تابستانه، زیر پایمان هم قرار است خالی شود.

 

در روزهایی که می‌گویند داغ‌ترین تیر و مردادِ هزار سال گذشته را می‌گذرانیم (به گزارش رسانه‌ها ناسا اعلام کرده جولای ۲۰۲۳ احتمالا گرم‌ترین ماه جهان در صدها یا هزاران سال خواهد بود)، آلودگی هوا تعدادی از شهرها و شهروندان را به تعطیلی و بیمارستان می‌کشاند.

 

به خاطر وضعیت آب و هوایی، در آخرین روز تیرماه استان مرکزی تعطیل شد و همزمان، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد ریزگرد‌ها در خراسان جنوبی، در یک هفته ۲۰ هزار و ۳۴۷ نفر را راهی بیمارستان کرده است.

 

قبل از آن هم رسانه‌ها از بزرگترین فرونشست ایران یعنی یک شکاف بزرگ ۷۶ کیلومتری از کاشان تا قم رونمایی کردند؛ رخدادی که کارشناسان دلیل آن را عدم ممانعت حاکمیت از کشت‌های بشدت آب‌بَر در این ناحیه خشکیده می‌دانند.

 

حالا دیگر دریاچه ارومیه تنها نیست چون همزمان با انتشار خشکی بی‌سابقه دریاچه آزادی، محیط زیست اعلام می‌کند ۹۹ درصد تالاب گاوخونی خشکیده است و این یعنی فرونشست زمین در مرکز ایران بی‌وقفه و شانه به شانه خشکسالی پیش می‌رود.

 

به گزارش ایران مامن، اوضاع اقلیمی کشور ما در مقایسه با سایر کشورها به نظر وخیم‌تر می‌رسد. به گزارش «بی بی سی فارسی» پیامدهای تغییرات اقلیمی در ایران هر روز از گذشته محسوس تر می‌شود. طوفان‌های سیستان و بلوچستان با عبور از مرزهای این استان، به بیرجند و مشهد رسیده‌‎اند. خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها در چهار گوشه ایران با افزودن غبار و ریزگرد به طوفان‌ها، تاثیر مخرب آن‌ها بر سلامت شهروندان را دو چندان کرده. همچنین در روزهای اخیر جنگل‌های خشکیده از گرمای زاگرس در حوالی مریوان گرفتار آتش شده‌اند، هرچند مسئولان محلی گفته‌اند که در اسرع آتش را مهار می‌کنند.

 

در همین زمینه روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «تاثیرپذیری ایران از تغییر اقلیم بیش از میانگین جهانی است» به نقل از «احد وظیفه» رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی آورد: حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر مکعب از آب‌های زیرزمینی ایران طی دو دهه گذشته استخراج شده و سطح زیر‌زمین خالی شده که باعث فرونشست دشت‌ها شده است. وقتی این اتفاق رخ می‌دهد، محیط زیست و طبیعت ما مقاومت خود را از دست می‌دهد و درنتیجه، تخریب‌ها بیشتر می‌شود، خشکی زمین و گردوخاک افزایش پیدا می‌کند و فراگیر می‌شود و اثرات اقتصادی آن نیز گسترده می‌شود، چراکه وقتی فقط یک جامعه درگیر چنین بحرانی بشود، دولت و حاکمیت می‌توانند خسارات آن را جبران کنند اما وقتی این آسیب‌ها به تمامی کشور مربوط شود، دیگر توان لازم برای جبران خسارت وجود نخواهد داشت.

 

 

در همین زمینه، «محسن ناصری» عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و مسوول کارگروه تغییر اقلیم هم به اعتماد گفته است: ما متأسفانه دچار فرهنگ توهم فراوانی شده‌ایم. وقتی اندکی بارندگی داریم، تصور می‌کنیم دیگر نگرانی از خشکسالی در کشور برطرف شده و پشت سدهای ما آب فراوان ذخیره شده است. در سایر موارد دیگر هم همین هستیم‌. احتمالاً زیاد این رویکرد را شنیده‌ایم که اگر هرجای ایران یک متر از زمین را حفر کنیم، به نفت و منابع گرانبهای معدنی می‌رسیم؛ این همان توهم فراوانی است که در کشور ما ریشه دوانده و متأسفانه فقط محدود به عموم مردم نیست.

 

در میان رسانه‌های خارجی هم گزارش تازه «واشنگتن پست» در مورد اوضاع ایران قابل تامل است. به نوشته این روزنامه ایران در منطقه‌ای قرار دارد که در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر است. البته اثرات تغییرات اقلیمی هنوز کامل نمایان نشده، با افزایش میانگین دما، طوفان‌های گرد و غبار، سیل، بیابان زایی و فرونشست زمین بیشتر می‌شود

 

این روزنامه آمریکایی تصریح کرده که علت اصلی بحران آب، سوء مدیریت است و مقامات دولتی با انگیزه کسب حمایت سیاسی، ده‌ها سد ساخته‌اند.

 

کلیدواژه سوءمدیریت در مصائب اقلیمی ایران منحصر به رسانه‌های خارجی نیست و طی سال‌های اخیر در ایران نیز پرتکرار شده است از جمله چندی پیش «محمود جمعه پور» عضو هیات علمی دانشگاه علامه در مصاحبه‌ای اظهار داشت متاسفانه نظام مدیریتی در بسیاری اوقات برخورد امنیتی دارد. وقتی مشکلی وجود دارد چه در زمینه‌ی آب، چه هوا و چه خاک باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. در غیر این صورت با سرکوب، عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند و این نوع برخورد فقط راه‌حلی کوتاه‌مدت است و در آینده با دوباره بروز کردن اعتراضات در ابعاد گسترده‌تر، این نحوه برخورد به زیان حاکمیت هم خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات