تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 بهمن 1402 - 17:47
کد خبر : 20136

مناقشه سیاسی-سایبری بر سر «دیاسپورا»ی ایرانی

مناقشه سیاسی-سایبری بر سر «دیاسپورا»ی ایرانی
در ارتباط با موضوع ایرانیان خارج از کشور یکی  از ادعاهای پرتکرار رسانه‌ها و منابع غربی، تلاش تهران برای اشراف اطلاعاتی بر جوامع خارج از کشور و رسوخ به این جوامع با شیوه‌های گوناگون بوده است.

دیاسپورا (Diaspora) یا جوامع دور از وطن به پراکندگی، مهاجرت یا آوارگی گروهی از مردم گفته می‌شود که دور از خانه و کاشانه اصلی خویش زندگی می‌کنند و در دنیا پراکنده شده‌اند.

 

این واژه ریشه در متون یهودی داشته و به ماجرای خروج یهودیان از بابل اشاره دارد اما اخیراً معنای این واژه بسط پیدا کرده‌است و به پراکندگی گروهی از مردم گفته می‌شود که دارای ریشه مشترکی هستند و از خانه خود به جایی دیگر رفته و سکونت گزیده‌اند. نمونه بارز آن ارمنی‌های ترکیه هستند که سال‌ها پیش از سوی دولت عثمانی به سمت دیگری رانده شده‌اند. ایجاد جوامع دور از میهن می‌تواند خودخواسته یا ناخواسته باشد. فارغ از چیستی این پدیده، در چند سال اخیر درباره نوع نقش‌آفرینی مثبت یا منفی این جمعیت در قبال میهن اصلی مباحث بسیاری متنوعی در حوزه مطالعات امنیتی مطرح شده است.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که طی هفته‌های گذشته موضوع بازگشت برخی چهره‌های ایرانی خارجی از کشور مورد توجه قرار گرفت و مقامات رسمی نیز درباره آن اظهار نظر کردند، درباره تعداد ایرانیان خارج از کشور هم آمار و ارقامی انتشار یافت. رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به رسیدن جمعیت کشور به رقم ۸۳ میلیون و پانصد هزار نفر اظهار داشته تاکنون هیچ دستگاهی اطلاعات دقیقی از آمار ایرانیان خارج از کشور ندارد ولی حدود ۴ تا ۴.۵ میلیون نفر ایرانیان خارج از کشور زندگی می‌کنند.

 

پیش از این، دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در گزارش سال ۱۳۹۹ خود اعلام کرد که در مجموع چهار میلیون و ۳۷ هزار و ۲۵۸ ایرانی در خارج از این کشور اقامت دارند که از این تعداد، یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۵۵۲ نفر(معادل ۲۹ درصد) مقیم کشورهای اروپایی هستند.

 

 

بنابر این گزارش، پراکندگی قاره‌ای ایرانیان مقیم خارج از کشور نشان می‌دهد که آمریکا اقامت‌گاه ۴۷ درصد آنهاست و اروپا دومین قاره‌ای است که بیشترین تعداد ایرانیان مقیم خارج از کشور را در خود جای داده است.

 

در ارتباط با موضوع ایرانیان خارج از کشور یکی  از ادعاهای پرتکرار رسانه‌ها و منابع غربی، تلاش تهران برای اشراف اطلاعاتی بر جوامع خارج از کشور و رسوخ به این جوامع با شیوه‌های گوناگون بوده است.

 

چندی پیش، آژانس اطلاعات داخلی آلمان یا همان اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی موسوم به «بی.اف.وی»  (BfV) با انتشار بیانیه ای جزئیاتی در خصوص فعالیت گسترده یک کمپین سایبری موسوم به «بچه گربه جذاب» ارائه داد؛ کمپینی که ادعا شده مهاجرین و سازمان‌های ایرانی را در آلمان هدف قرار می‌دهد. این گروه به ادعای سازمان اطلاعات آلمان بارها از روزنامه نگاران، شرکت‌های فناوری دفاعی و دیپلمات‌ها جاسوسی کرده است.

 

در همین رابطه گزارش سال ۲۰۱۸ مؤسسه «کارنگی» ادعا کرده بود: «عملیات سایبری ابزار اصلی حکومت‌ ایران است و فرصت‌های کم خطرتری را برای جمع‌آوری اطلاعات و مقابله با دشمنان در داخل و خارج از کشور فراهم می‌کند.»

 

اگرچه برخی کارشناسان سایبری قابلیت‌های هک فارسی را پایین‌تر از چین و روسیه ارزیابی می‌کنند اما باور دارند هکرهای ایرانی در بهره‌برداری از آسیب‌پذیری‌های روز چابک هستند و از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی استفاده پیچیده‌ای می‌کنند. برای نمونه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ هشدار داد: «تخصص و تمایل فزاینده ایران برای انجام عملیات سایبری تهاجمی، این ابزار را به تهدیدی بزرگ برای امنیت شبکه‌ها و داده های ایالات متحده و متحدانش تبدیل می کند.»

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات