تاریخ انتشار : یکشنبه 8 مرداد 1402 - 22:46
کد خبر : 18789

امیر حمزه نژاد روزنامه نگار توسعه

نتفلیکس و دیوار انسانی ادار‌ه‌های ما

نتفلیکس و دیوار انسانی ادار‌ه‌های ما
نتفلیکس چندین بار ساختار خود را کوبیده و احیا کرده است و از این لحاظ شرکتی با ریسک مدیریتی بالا به حساب می آید

«نتفلیکس» Netflix یکی از شرکت های رسانه ای موفق است که الگوی جدیدی از کسب و کار را به جامعه اقتصادی جهان اضافه کرده است. امروز بسیاری از جمله در ایران سعی می کنند حتی نعل به نعل الگوی این شرکت فیلمسازی حرکت کرده و آن را کپی برداری و اجرا کنند.

 

نتفلیکس از شرکت هایی است که دست کم در حوزه کسب و کار اشتراکی یکی از موفق‌ترین الگوها را به نمایش درآورده که فرایند آن با هم پوشانی و هم افزایی اهداف شکل می گیرد.

 

این شرکت چندین بار ساختار خود را کوبیده و احیا کرده است و از این لحاظ شرکتی با ریسک مدیریتی بالا به حساب می آید. این شرکت فیلمسازی که سریال هایش فرهنگ ها و کشورهای مختلف جهان را پوشش می دهد، در حوزه فرهنگ سازمانی یک فرهنگ سرآمد دارد که بخش عمده موفقیت هایش به عنوان یک ابرشرکت جهانی به آن مربوط می شود.

 

 

۱۰ اصل مهم نتفلیکس در بخش فرهنگ سازمانی عبارتند از:

اول: استخدام یک کارمند حرفه ای با استعداد به جای ۱۰ کارمند متوسط

دوم: کنار گذاشتن افراد نامطلوب، کارمندان بدبین و کسانی که عملکرد خوبی ندارند

سوم: وفاداری به این اصل که به دنبال خشنودی رئیس تان نباشید در بین کارمندان این شرکت ترویج داده می‌شود

چهارم: قوانین مرخصی کنار گذاشته شده است

پنجم: فرآیند دریافت تاییدیه برای هزینه ها و مسافرت ها حذف شده است

ششم: بیشترین حقوق بازار به کارکنان پرداخت می‌شود

هفتم: از سیستم های رتبه بندی اجتناب بورزید زیرا باعث رقابت داخلی شده و افراد را از همکاری باز می دارد

هشتم: وقتی تشخیص می دهید بهتر است فردی اخراج شود به جای استفاده از برنامه های تحقیر آمیز بهبود عملکرد، این پول را صرف پاداشت پایان کار آن فرد کنید

نهم: با زمینه سازی رهبری کنید نه با کنترل

دهم: فرهنگ خود را به دنیا معرفی کنید

 

این جملات بسیار ساده هستند اما کوهی از معنا پشت سر هر یک از این گزاره ها وجود دارد. این در حالی است که فردی زمانی که وارد یک شرکت برای ایجاد اصلاحات سازنده حتی در شرکت های خصوصی شده است، اولین موضوعی که با آن برخورد مواجه داشته است؛ «دیوار انسانی» است.

 

این دیوار انسانی عادت دارد بدون هیچ کدام از گزاره‌های یادشده به کار خود بپردازد و تنها به فکر حقوق آخر ماه خود و اتمام ساعت کاری روزانه است؛ مرخصی های بی قاعده، عدم سنجش در مورد کارایی افراد و مدیریت کنترلی نام موفق و شکست خورده از جمله ویژگی‌های این ادارات است که البته بیشتر به صورت رانتی اداره می شوند.

 

با این شرایط موضوع فرهنگ سازمانی چه می‌شود؟ وقتی به فرهنگ سازمانی این ادارات به خوبی نگاه می کنیم. فرار از کار، حق دانستن حقوق وپاداش و همچنین تعداد مرخصی بالا به هر طریق، عملکرد ضعیف و خارج از کنترل و برنامه های بهبود عملکرد صوری از جمله فرهنگ سازمانی وجود دارد. کارمندان بدبین و همیشه حق به جانب در کنار رقابت برای کسب میز و جایگاه در این ادارات به خوبی دیده می شود حالا اگر شما برای اصلاح گام بگذارید یا موفق نخواهید شد یا اینکه به شدت با گارد دفاعی و بهتر بگوییم دیوار انسانی چنین کارمندانی که فرهنگ سازمانی غیر اصلاح گر دارند، برخورد می‌کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات