تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مرداد 1402 - 13:26
کد خبر : 18793

زومرها چطور صاحبخانه می‌شوند؟

زومرها چطور صاحبخانه می‌شوند؟
در مورد منابع درآمدی نسل زد گفته می‌شود با توجه به این که «دیجیتالی‌های مادرزاد» محسوب می‌شوند کسب و کارشان با نسل‌های قبلی متفاوت است

نسل زد (Z) یا به عبارتی «زومر»ها در طبقه‌بندی نسلی افراد بین ۲۰ تا ۲۵ ساله را شامل می‌شود؛ نسل سوم انقلاب که متولد ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۹ هستند، درصد زیادی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. البته در برخی از طبقه‌بندی‌های دیگر با عناوینی چون نسل پنجم، نسل نت یا نسل پساانقلاب معرفی می‌شوند.

 

نسل زد در جریان درگیری‌های سال گذشته نگاه بسیاری را به خود دوخت و مباحث سیاسی و اجتماعی بسیاری با محوریت زومرها مطرح شد. این نسل اما کمتر در ابعاد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است حال آن که زومرها جزو مصرف‌کنندگان بزرگِ حال و آینده بازارند و به دلیلِ ویژگی‌ها و ظرفیت درآمدی‌شان توجه به آنها بسیار بااهمیت و برای آینده بازار و فعالیت‌های تجاری ضروری است زیرا آنان منابع درآمدی جدیدی برای بازارهای آینده هستند.

 

در مورد منابع درآمدی نسل زد گفته می‌شود با توجه به این که «دیجیتالی‌های مادرزاد» محسوب می‌شوند کسب و کارشان با نسل‌های قبلی متفاوت است. با توجه به گسترش هوش مصنوعی و چشم‌اندازهایی که می‌گوید در سال‌های پیش رو مشاغل زیادی نابود می‌شود و جایشان مشاغل و منابع درآمدی تازه پدید می‌آید، نسل زد و نسل بعدی یعنی «آلفا» اقتصادی متفاوت را شکل خواهند داد. البته این بدان معنا نیست که از دست و پنجه نرم کردم با مشکلات و مصائب اقتصادی فعلی به دور باشند.

 

از جمله نیازهای جدی زومرها نیاز به مسکن است که با توجه به گرایش بسیاری از اعضای نسل زد به زندگی مستقل این نیاز تشدید می‌شود حتی اگر زومرها به راحتی تن به ازدواج ندهند. «دنیای اقتصاد» در گزارش تازه خود تحت عنوان «نسل «زِد»؛ نسل بی‌مسکن» نوشته است: ماراتن «خانه‌اولی»ها در تهران براساس برآورد جدید از سطوح متوسط «درآمد سالانه» و «قیمت مسکن» با فرضیات بسیار خوش‌بینانه، ۷۰ سال طول می‌کشد.  این مدت زمان برای دسترسی به مسکن با لحاظ «حداقل متراژ آپارتمان، رشد یکسان درآمد و قیمت در سال‌های آتی و در عین حال، توان پس‌انداز ۲۰درصدی در سال» است. اما این ماراتن برای نسل «زِد» یعنی متولدان دهه۷۰ که هنوز در صف خرید خانه اول قرار نگرفته‌اند، چه ابعادی دارد؟ بررسی‌ها می‌گوید اکثریت این نسل در شرایط فعلی قادر به پس‌انداز نیستند و اقلیتی از آنها توان پس‌انداز ماهانه یک میلیون تومان را دارد. با این اوضاع، «ابرمسیر تا خانه‌اول» برای نسل «زِد» بیش‌از ۱.۵ قرن طول می‌کشد.

 

 

البته نگاه دیگری در این زمینه وجود دارد که می‌گوید با توجه به شیوع وضعیت تک‌فرزندی نسل‌های جدید به خصوص میان آلفاها و نیز بسته‌شدن محتمل پنجره‌های جمعیتی که روی تعداد متقاضیان بازارهای مختلف اثر می‌گذارد، خانه‌های ماترک و میراث نسل‌های قبل نیاز نسل‌های جدید را تا حدی برطرف و مسیر یک و نیم قرنی را کوتاه‌تر سازد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات