تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 11:48
کد خبر : 18827

این سهمیه‌های کاملا قانونی!

این سهمیه‌های کاملا قانونی!
تا پیش از این اعطای انواع سهمیه‌ها تحت عنوان سهمیه هیات علمی و خانواده شهید و ایثارگر و ... در مقاطع مهم حیات نسلی از دبستان گرفته تا دانشگاه، استخدام تا ترفیع شغلی و ... حال، آینده و در واقع روح و روان میلیون‌ها بدون سهمیه را می‌خراشید اما اکنون جانشان هم آشکارا زیر تیغ سهمیه و در دست پزشکان سهمیه‌ای قرار گرفته است

هنوز چند هفته از ماجراهای مربوط به ورود بیش از یک‌هزار متقلب به دانشگاه نگذشته که انتشار فایل اسامی پزشکان سهمیه‌ای سر و صدای زیادی به پا کرده است.

 

درباره ماجرای کنکوری‌ها با اینکه مطالبه افشای نام و اخراج آنان شکل گرفت اما سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: عنوان «متقلب» برای ۱۰۳۶ داوطلب کنکور ۱۴۰۱ عنوان درستی نیست. چون در مورد بعضی از داوطلبان «شبهه تقلب» وجود داشته است، نه تقلب. وقتی می‌گویند متقلب، یعنی کل این داوطلبان با تقلب وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و این حرف درست نیست.

 

حالا اما درباره پزشکان سهمیه‌ای آنچه مشخص شده نام، تخصص، شهر، نوع سهمیه و شماره نظام پزشکی‌شان است و حتی کانال‌هایی در فضای مجازی به راه افتاده که اطلاعات آنان را به اشتراک می‌گذارد.

 

 

«اعتماد» در گزارش امروز خود نوشته بیش از ۵۰درصد صندلی‌های مختص دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی؛ از پوست و قلب گرفته یا روانپزشکی و جراحی مغز و اعصاب، به پزشکان عمومی‌ای رسیده که از سهمیه استفاده کردند و حالا می‌دانیم که بیش از ۵۰درصد پزشکان متخصص سهمیه‌ای هستند؛ به عنوان مثال و براساس بررسی خبرنگار اعتماد روی اسناد افشاشده، از ۱۵۵ پذیرفته‌شده رشته ارتوپدی دوره ۴۶، تنها ۵۹ نفر سهمیه ندارند یا اینکه در رشته قلب و عروق از ۲۲۹ نفر پذیرفته‌شده تنها ۸۹ نفر بدون سهمیه قبول شدند. همچنین، ۶۱درصد از قبول‌شدگان تخصص قلب کشور در سال ۹۸، پزشکان سهمیه‌ای هستند.

 

بُعد عجیب و غریب نظام سهمیه‌ای مربوط به آزمون دستیاری و پذیرفته‌شدگان آن است. بررسی آماری به ما می‌گوید اگرچه در آزمون دستیاری ۴۴ یعنی سال ۹۶، حدود ۷۱درصد پذیرفته‌شدگان رشته‌ای تخصصی پزشکی از پزشکان عمومی بدون سهمیه بودند اما این عدد سال به سال تغییر کرد و درست در سال بعد ۶۵درصد و دو سال بعد هم به ۵۸درصد رسید. در سمت دیگر اما توجه به تعداد و درصد پذیرفته‌شدگان سهمیه ایثارگران هم مهم و حائز اهمیت است؛ اگرچه در سال ۹۶درصد پذیرفته‌شدگان با این سهمیه تنها ۱۰درصد بود اما سال بعد این عدد به ۲۲درصد رسید.

 

نخستین واکنش به گزارش روزنامه اعتماد و پرونده افشای پزشکان متخصص سهمیه‌ای از سوی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری «تسنیم» بود که اگرچه جزییات و آمار و اطلاعات این گزارش را رد نکرد اما به بیان کلیات پرداخت که چندان ارتباطی با مباحث مطرح‌شدن در آن گزارش هم نداشت.

 

«پدرام پاک‌آیین» سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم‌ در واکنش به فهرستی از اسامی پزشکان متخصص سهمیه‌ای که در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده، اظهار کرد: فایلی که ازسوی یک رسانه در موضوع اسامی پزشکان متخصص سهمیه‌ای مورد اشاره قرار گرفته، هیچ‌گونه ارتباطی به آزمون دستیاری امسال ندارد.

 

 

به گفته سخنگو، وزارت بهداشت درخصوص سهمیه دستیاری پزشکی به قانون عمل می‌کند و قانون‌گذار، خود معیارهای سنجش صلاحیت علمی افرادی را که از طریق سهمیه پذیرش می‌شوند، مشخص کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: همه افرادی که در آزمون دستیاری تخصصی پذیرش می‌شوند صلاحیت‌های علمی لازم را حائز بوده و افرادی که فاقد صلاحیت علمی باشند، در هیچ دانشگاهی پذیرفته نمی‌شوند.

 

به گزارش ایران مامن، تا پیش از این اعطای انواع سهمیه‌ها تحت عنوان سهمیه هیات علمی و خانواده شهید و ایثارگر و … در مقاطع مهم حیات نسلی از دبستان گرفته تا دانشگاه، استخدام تا ترفیع شغلی و … حال، آینده و در واقع روح و روان میلیون‌ها بدون سهمیه را می‌خراشید اما اکنون جانشان هم آشکارا زیر تیغ سهمیه و در دست پزشکان سهمیه‌ای قرار گرفته و آن چه این واقعیت سیاه، رانتی، ناامیدکننده، خشم‌آور و فسادزا را پایه‌ریزی کرده قوانینی است که قرار بود همه این اوصاف را از میان بردارد.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات