تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مرداد 1402 - 12:51
کد خبر : 18843

چهار نگرانی‌ اصلی ایرانی‌ها و بازتاب آن در رسانه‌‎ها

چهار نگرانی‌ اصلی ایرانی‌ها و بازتاب آن در رسانه‌‎ها
دولت بارها گرانی اقلام گوناگون اساسی را منکر شده اما چندی بعد تغییر قیمت‌ها به وقوع پیوسته است مانند نان که گرانیِ آن بار روانی سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کند و خود شاخصی از گرانی محسوب می‌شود

این روزها هر رسانه و شبکه اجتماعی را که بالا و پایین کنی چیزی جز اخبار مایوس‌کننده به چشم نمی‌آید؛ ساختمانی منفجر می‌شود و آن دیگری فرومی‌ریزد و چند نفر کشته و نقص عضو می‌شوند، تصاویر کتک‌خوردن معلولان در آسایشگاهی دست به دست می‌گردد، معدود یوزپلنگ‌های باقی‌ماننده یک به یک تلف می‌شوند و …

 

در این میان، برخی رسانه‌ها برای تنوع تصویر تعویض لاستیک خودرو یک خانم به دست پلیس راهور در خیابان آزادی پایتخت یا اطلاعیه پشت شیشه یک نمایشگاه‌ در کاشان که مردم گرمازده‌ را به استفاده از آب خنک و خنکای داخل دعوت می‌کند، منتشر می‌سازند تا ته‌مانده و بارقه‌های امید در کوران اخبار منفی خاموش نشود.

 

 

به گزارش ایران مامن، با این حال آشکار است که مردم نگرانی‌هایی عمده و بسیار جدی دارند که بیشتر آن‌ها هم از جنس اقتصاد است و رسانه با توجه به دغدغه‌هایی که کف جامعه به چشم می‌آید، به بازتاب این نگرانی‌ها می‌پردازند. در این باره «جمهوری اسلامی» می‌نویسد: حال کشور خوب نیست…نه تنها اقتصاد، که سیاست و اخلاق و فرهنگ هم حال خوشی ندارند…دستگاه ها آلوده به انواع فسادند.

 

در این وضعیت می‌توان مهم‌ترین دغدغه‌ها و اخبار آن را چنین رصد کرد:

 

اول: گرانی کالاهای اساسی

 

دولت بارها گرانی اقلام اساسی گوناگون را منکر شده اما چندی بعد تغییر قیمت‌ها به وقوع پیوسته است مانند نان که گرانیِ آن بار روانی سنگینی بر جامعه تحمیل می‌کند و خود شاخصی از گرانی محسوب می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری «مهر» قیمت نان در سیزده استان ایران افزایش یافته از جمله در مشهد نان بربری در یک هفته اخیر ۴۳ درصد افزایش قیمت داشته است. این خبرگزاری نوشته تا پایان مرداد افزایش قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله تهران هم اعمال خواهد شد.

 

با توجه به گرانی نان، بسیاری گران شدن بنزین را هم محتمل می‌دانند. در این رابطه معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مصاحبه با «ایلنا» از افزایش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در تیرماه امسال خبر داده است. وی با اشاره به ۱۲۴ میلیون لیتر مصرف ماهانه بنزین در ایران گفته درحالی‌که پالایشگاه‌های کشور تنها ۱۰۷ میلیون لیتر بنزین تولید کردند، ۱۳ میلیون لیتر از روی اجبار، از ذخایر سوخت برداشت شده است؛ اعداد و ارقامی که می‌گوید دولت یا باید بنزین را گران کند یا راه واردات را در پیش گیرد.

 

 

در همین حال گرانی اقلامی مانند گوشت، مرغ و … نیز روندی بی‌وقفه داشته و باعث حذف برخی از این اقلام از سبد مصرف خانوار شده است.

 

دوم: تبخیر دارایی‌ها

 

در روزهای منتهی به پایان سال گذشته سیر حرکت دلار به شکلی بود که برخی می‌گفتند تا پایان سال ۱۴۰۱، قیمت این ارز به ۷۰ هزار تومان خواهد رسید و امسال نیز با ابرتورم دست و پنجه نرم خواهیم کرد. رخدادهایی مانند گشایش مجدد روابط با عربستان و زمزمه‌های توافق موقت میان تهران و واشنگتن اما باعث شد تا دلار شاهد ریزش قیمتی باشد و در میانه امسال نرخ آن روی پنجاه هزار تومان تاکنون تثبیت شده است.

 

با این حال با توجه به حجم سرسام‌آور نقدینگی بسیاری نگرانند بار دیگر کشور با شوک‌های شدید تورمی روبرو شود. «عبدالناصر همتی» رئیس سابق بانک مرکزی و از منتقدان دولت «سیدابراهیم رئیسی» اخیرا مدعی شد چاپ پول در دو سال ابتدایی این دولت ۸۳ درصد و نقدینگی نیز ۷۳ درصد رشد یافته که این به معنای ایجاد زمینه‌های ریزش مجدد ارزش ریال، قدرت خرید و دارایی‌های تبدیل نشده میلیون‌ها ایرانی است.

 

سوم: تهدید درآمدزایی پایدار

 

تحولاتی مانند آنچه از شهریورماه پارسال شاهد بودیم باعث شد بسیاری از حساب و کتاب‌ها به هم بریزد. به عنوان مثال برخی منابع با اشاره به وابستگی کسب‌وکار بیش از ۹ میلیون نفر به اینترنت، قطع شبکه و فیلتر شدن بسیاری از اپلیکیشن‌های پرکاربرد مانند واتساپ و اینستاگرام را عامل به هم ریختگی این کسب‌وکارها عنوان کردند.

 

 

فراتر از رخدادهایی از این دست، فقدان ثبات اقتصادی در کنار تحریم‌های گسترده باعث شده کسب‌وکارها چشم‌انداز مشخص و روشنی پیش روی خود نبینند.

 

در این میان، بحران‌هایی مانند بحران صندوق‌های بازنشستگی وضعیت طبقه متوسط و فرودست را پیچیده‌‎تر از قبل کرده و بسیاری نگرانند حتی آب‌باریکه‌های زندگیشان از دست برود.

 

«اعتماد» در گزارش اخیر خود نوشته شاخص «نسبت پشتیبانی» یعنی نسبت بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران در صندوق‌های بازنشستگی نشان می‌دهد که ۱۵ صندوق به سطح ورشکستگی رسیده‌اند و فقط ۲ صندوق بازنشستگی در وضعیت بهتری هستند.

 

به نوشته «بی بی سی فارسی»، در ایران ۱۷ صندوق بازنشستگی با پوشش حدود ۲۶ میلیون نفر مستمری بگیر وجود دارد. تقریبا بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران را این چهار صندوق بزرگ پوشش می‌دهند. با ادامه پیری جمعیت در کنار افزایش میزان بازنشستگی‌های پیش از موعد، فشار بر صندوق‌های بازنشستگی نیز بیشتر می‌شود.

 

چهارم: مشکل بی‌مسکنی و بدمسکنی

 

«محسن پیرهادی» نماینده تهران چند روز پیش مدعی شد جمعیت زیر خط فقر در کشورمان به مرز ۲۸ میلیون نفر رسیده است. به نوشته «آرمان ملی» ابعاد گسترش جمعیت زیر خطر فقر و فقر مطلق در ایران چنان گسترده است که «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۲۸ اردیبهشت ماه گفت: دست‌کم ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.

 

 

به نوشته «ابتکار»، وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۹ تعداد حاشیه‌نشینان در ایران را ۲۶ میلیون نفر اعلام کرد. یعنی از هر چهار نفر ایرانی یک نفر در سکونت‌گاه غیررسمی سکونت دارد و حاشیه‌نشین است. این در حالی است که در ابتدای انقلاب، ایران با ۵ درصد حاشیه‌نشینی مواجه بوده. این یعنی افزایش ۵ برابری حاشیه نشینی در ۴۴ سال.

 

یکی از عوامل حاشیه‌نشینی و بدمسکنی، رشد شدید قیمت مسکن و اجاره‌بها بوده که طی سال‌های اخیری جهشی خیره‌کننده داشته است.

 

به نوشته رسانه‌ها نرخ اجاره بها در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه قبل نیز ۱۲.۴ درصد رشد کرده بود. به عبارت دیگر از انتهای بهار سال ۱۴۰۱ تا انتهای پاییز همان سال نرخ اجاره بها ۲۹.۲ درصد رشد کرده است، در حالی که مصوبه افزایش سقف اجاره این رشد را تا حداکثر ۲۵ درصد تعیین کرده بود.

 

علاوه بر این موضوعات اقتصادی، مسائل زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی با نمودهایی مانند فرونشست زمین، خشکسالی، آلودگی هوا و مساله ریزگردها نگرانی‌های فراوانی را برانگیخته است. همچنین موضوعات مربوط به حجاب، آزادی بیان، بگیر و ببندهای امنیتی، بروز خشونت و نمودهای ناامنی مانند سرقت، زورگیری و … فساد و ناکارآمدی‌های مدیریتی، بیماری‌های فراگیر، انسدادهای سیاسی و … نمودهایی برجسته در میان سوژه‌های مد نظر رسانه‌ها و مطبوعات دارد.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات