تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1402 - 21:47
کد خبر : 18872

متهمان گریز مردم از صندوق آرا

متهمان گریز مردم از صندوق آرا
بسیاری از اصولگرایان در مقابِل اتهام تلاش برای خالص‌سازی، نوک پیکان حملاتشان را متوجه اصلاح‌طلبان کرده و آنان را متهم می‌کنند که به دنبال کاهش مشارکتند.

رقابت اصلی در انتخابات مجلس بین نواصولگرایان به رهبری رئیس مجلس با پایداری‌هایی است که بخش عمده دولت را در دست دارند. در این میان شاید ورود چهره‌هایی مانند «حسن روحانی» و «علی لاریجانی» به معادلات سیاسی از طریق ارائه لیست انتخاباتی، تا حدی رقابت اصلی را تحت تاثیر قرار دهد؛ این تحلیلی است که اکثر ناظران سیاسی از فضای انتخابات مجلس دوازدهم دارند.

 

در ماه‌های منتهی به انتخابات، «محسن هاشمی رفسنجانی» رئیس دوره قبل شورای شهر تهران پیش‌بینی کرده ابقای آیت الله جنتی در ریاست شورای نگهبان، آن هم در ۱۰۰ سالگی به مردم این پیام را می‌دهد که قرار نیست تغییری اتفاق بیفتد. با این حال و به رغم چنین پیش‌بینی‌هایی وضعیت «مشارکت» هنوز برای بسیاری دغدغه است یا لااقل نشان می‌دهند که دغدغه مشارکت حداکثری را دارند.

 

به نوشته روزنامه «جوان» حجت‌الاسلام حسین طائب، رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه و مشاور فرمانده کل سپاه روز گذشته در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار اظهار داشته انتخابات مجلس دوازدهم رقابتی‌تر از مجلس قبلی خواهد بود. بسیاری اما با رئیس سابق ساس هم‌نظر نیستند.

 

چند روز پیش، «مصطفی پورمحمدی» دبیرکل جامعه روحانیت با اشاره به موضوع «خالص‌سازی» که منتقدان جریان اصولگرا ماه‌ها است مطرح می‌سازند بیان داشت: آمارها گویاست؛ در انتخابات مجلس گذشته از ۶۱.۸ درصد مشارکت به ۴۳ درصد رسیدیم که آمارها در تهران به ۱۸ درصد رسید . …واجب تر از حفظ نظام نداریم؛ اینکه گروهی می‌گویند اگر غیر از ما حاکم شود نظام آسیب می‌بیند، نه نظر امام است و نه رهبری.

 

همچنین، «خبر آنلاین» به نقل از «منوچهر متکی» رئیس خانه احزاب نوشت: مشارکت ما سطح پایینی بالغ بر ۴۳تا ۴۸ درصد داشته است در حالی که ما هیچ وقت به تراز زیر ۵۰ درصد بعداز انقلاب نرسیده بودیم.

 

پیش از او هم «محمدرضا باهنر» نایب رئیس ادوار قبلی ضمن حمله به اصلاح‌طلبان و کنشگری سیاسی آنان در مصاحبه‌ای گفته بود: بعضی افراد علاقه‌مند هستند که رقبای قدرشان به میدان نیایند و یا به صورتی حذف شوند.

 

 

به گزارش ایران مامن، بسیاری از اصولگرایان اما در مقابِل اتهام تلاش برای خالص‌سازی، نوک پیکان حملاتشان را متوجه اصلاح‌طلبان کرده و آنان را متهم می‌کنند که به دنبال کاهش مشارکتند. به نوشته «کیهان»، اصلاح‌طلبان از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، در رسانه‌های خود به طور گسترده به انکار دستاوردهای دولت و بزرگنمایی اخبار منفی و در نتیجه ناامیدسازی مردم می‌پردازند و در عین حال مدعی می‌شوند که اگر انتخابات پرشور نباشد، مقصر حاکمیت است.

 

«غلامعلی حداد عادل» هم در تازه‌ترین اظهارنظرهای انتخاباتی گفته برخی اصلاح‌طلبان ناز می‌کنند اما در انتخابات شرکت خواهند کرد.

 

در برابر این حملات، «شرق» نوشته جریان سیاسی اصولگرا مدتی است به دلیل نگرانی از مشارکت پایین مردم، تصمیم گرفته جریان اصلاح‌طلب را هم وارد بازی کند البته نه به‌عنوان رقیب که در ظاهر به‌عنوان بازارگرم‌کن انتخابات.

 

همچنین امروز «اعتماد» گفت‌وگویی با «طیبه سیاوشی» داشت که این نماینده اصلاح‌طلب دوره دهم مجلس مصوبات تازه مجلس را عامل کاهش مشارکت دانسته و گفته است:  حتی مردم عادی هم متوجه شده‌اند که قانون جدید انتخابات در راستای منافع یک جریان رادیکال اصولگرا ، تصویب شده است.    سیستم ترجیح می‌دهد، حاکمیت یکدست باشد و صدای مخالفی شنیده نشود؛ حتی اگر به قیمت کاهش مشارکت قابل توجه به دست آید. برخی دوستان افزایش امنیت در انتخابات را با امنیتی‌سازی انتخابات اشتباه گرفته‌اند. حتی اصولگرایان هم نسبت به چشم‌انداز پیش رو نگرانند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات