تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 - 22:35
کد خبر : 18434

پیش‌بینی‌های طلایی و دلاری در همهمه توافق

پیش‌بینی‌های طلایی و دلاری در همهمه توافق
در حالی که نرخ دلار تا پیش از توافق اخیر ایران و عربستان به سمت 60هزار تومانی شدن شتاب گرفته بود، اکنون در بازار آزاد بهایی زیر پنجاه هزار تومان دارد و سکه امامی که چند هفته پیش 35 میلیون تومان فروخته می‌شد افتی شش تا هفت میلیونی را شاهد است.

بازار‌های مختلف از طلا و ارز گرفته تا خودرو و سهام در روزهای گذشته شاهد افت غیرمنتظره‌ای بود که بسیاری عامل آن را بروز نشانگان حرکت به سمت توافق بین تهران و واشنگتن می‌دانند.

 

در حالی که گزینه «توافق موقت» یا به بیان برخی «پلن سی» آمریکایی‌ها به طور رسمی از سوی هر دو طرف رد شده اما بازارها این پیام را دریافت کرده‌اند که توافقی حداقلی در راه است و یکی از مهم‌ترین تاییدهای آن را به اعلان رهبری مبنی بر بلااشکال بودن توافق با قید دست نخوردنِ زیرساخت‌های هسته‌ای مرتبط می‌کنند. ضمن آن که اظهارات اخیر مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی درباره مذاکره با اروپایی‌ها در ابوظبی و اعلام آزادشدن بخشی از پول‌ها بلوکه‌شده ایران این سیگنال‌ها را تقویت می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، در حالی که نرخ دلار تا پیش از توافق اخیر ایران و عربستان به سمت ۶۰هزار تومانی شدن شتاب گرفته بود، اکنون در بازار آزاد بهایی زیر پنجاه هزار تومان دارد و سکه امامی که چند هفته پیش ۳۵ میلیون تومان فروخته می‌شد افتی شش تا هفت میلیونی را شاهد است.

 

درباره سیر این رخدادها، «دنیای اقتصاد» روز دوشنبه نوشت: کارشناسان بر این باورند که آزاد‌سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های همسایه می‌تواند سبب تغییر در سمت و سوی انتظارات فعالان شده باشد، چرا که این امر را سرآغاز ایجاد توافق کوتاه مدت با غرب می‌دانند. اما در این میان عده دیگری از کارشناسان نیز هستند که با پیگیری همین سیگنال‌ها احتمال شکل‌گیری توافق موقت را بسیار اندک دانسته و بر این باورند که تاکنون اتفاق جریان‌ساز جدیدی در زمینه روابط خارجی کشور رخ نداده است.

 

و اما درباره اینکه ریزش‌ها تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند «اعتماد» در گزارشی به نقل «میثم رادپور» کارشناس بازارهای مالی آورده است: این اتفاق هم همانند گذشته موقتی خواهد بود و حتی ممکن است نرخ دلار به دلیل اخبار مثبت سیاسی تا دو ماه آینده تا ۵ هزار تومان دیگر هم افت کند و دولت هم این را دستاورد مثبت خود اعلام کند اما هنوز هم نمی‌توان به ادامه این ریزش‌ها و ثبات نرخ دلار اطمینان داشت و به نظر می‌رسد بازارها به سرعت باز هم صعودی شوند. … هر چند کشور عمان این روزها به عنوان میانجی دو کشور ایران و امریکا برای توافقات قرار گرفته اما باز هم معلوم نیست که این اخبار مثبت تا چه میزان از اقتصاد ما را تحت‌تاثیر قرار دهد و اگر همه عوامل شبیه گذشته باشد چندان تغییری رخ نخواهد داد.

 

از سوی دیگر، «کامران رحیمی» کارشناس اقتصاد ایران در گفتگو با «فارس» درباره روند بازار ارز و سکه اظهار داشته: بازار ارز در وضعیت نوسان رو به پایین قرار دارد. در صورتی که اخبار مثبت اعلام شده ادامه‌دار باشد، می‌توان امیدوار بود بازار ارز به کانال ۴۰‌هزار تومان حرکت کند. …طلا و سکه نیز علاوه بر تأثیرپذیری از بازار ارز، از اونس جهانی نیز قیمت می‌گیرند که هر دوی این مؤلفه‌ها نزولی هستند و به نظر می‌رسد سکه تا کانال ۲۷‌میلیون تومانی نیز کاهش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات