تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1402 - 19:40
کد خبر : 18886

یک معامله، دو مدعی و چند دسته معارض

یک معامله، دو مدعی و چند دسته معارض
بعضی در فضای مجازی به مقایسه دلارهای آزادشده بعد از آزادی «جیسون رضاییان» در دوره «حسن روحانی» اشاره کرده و نوشتند در آن دوره دلارها به صورت نقد وارد کشور شد و اکنون به صورت نسیه و برای تسویه غذا و دارو.

چند روز بعد از این که ماجرای شکایت از کره جنوبی برای بازنگرداندن دارایی‌های ایران باعث شد تا سیلی از شماتت به سمت دولت «سیدابراهیم رئیسی» به راه افتد و بسیاری از «خبردرمانی» و «عدم صداقت» در اعلان چندباره آزادسازی میلیاردها دلار از چنگ کره‌ای‌ها بشدت انتقاد کردند، خبر «وال استریت ژورنال» در پایان هفته گذشته ورق را برگرداند.

 

این روزنامه آمریکایی گزارش داد ۶ میلیارد دلار از اموال ایران در کره جنوبی به یورو تبدیل شده و به حسابی در قطر منتقل می‌شود و پس از این انتقال قرار است ایران نیز متقابلا ۵ زندانی را آزاد کند.

 

بخش دیگری از این توافق به نوشته وال استریت ژورنال این است که ایران روند غنی‌سازی و انباشت اورانیوم ۶۰درصدی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و برخی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق می‌کند.

 

همزمان که مقامات آمریکایی تبدیل وضعیت حبس امنیتی پنج زندانی آمریکایی به حبس خانگی را تایید کردند، «فارس» تغییر روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را رد کرد و نوشت: فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بدون وقفه و براساس برنامه‌های قبلی سازمان انرژی اتمی و منطبق بر قانون اقدام راهبردی در همه حوزه‌ها در جریان است.

 

در این میان، «سی‌ان‌ان» نوشت گفت‌وگوها برای آزادی زندانیان با مذاکرات هسته‌ای مجزا است و «الجزیره» خبر داد زندانیان آمریکایی احتمالاً سپتامبر ایران را ترک می‌کنند.

 

این فعل‌وانفعالات از دید بسیاری موفقیتی بزرگ برای دو دولت مستقر در تهران و واشنگتن به شمار می‌آید. همزمان با آزادی اتباع آمریکایی در برخی کشورهای دیگر به جز ایران، از دید تحلیلگران رهایی آمریکایی‌های زندانی در ایران در راستای اهداف انتخاباتی «جو بایدن» و دوستان دموکراتش صورت گرفته است.

 

از این منظر، جمهوریخواهان بشدت از این تصمیم انتقاد کرده و پرداخت پول به ایران در ازای رهایی اتباع آمریکایی را نشانه مسامحه دولت دموکرات مقابل تهران قلمداد کردند.

 

از سوی دیگر روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت رئیسی، از توافق اخیر به عنوان پیروزی بزرگ بدون برجام و FATF یادکرده و تیتر نخست خود را به آن اختصاص دادند.

 

 

در مقابل، روزنامه‌ها و چهره‌های منتقد سعی کردند رویدادهای اخیر را نه پیروزی بلکه نمود ناکارآمدی و شکست دیپلماسی دولت سیزدهم به تصویر بکشند.

 

به نوشته روزنامه «هم میهن» منتقدان دولت سیزدهم به ناتوانی دستگاه دیپلماسی دولت رئیسی در توافق با دولت‌های غربی برای احیای برجام و تشدید تنش در روابط ایران و اروپا اشاره می‌کنند و معتقدند که سوءتدبیر و سوءمدیریت دولت سیزدهم عامل این مشکلات است.

 

«شرق» به نقل از «کوروش احمدی» دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل نوشته است: ایران باید یک فکر اساسی برای تنش زدایی بنیادی با هدف قرار دادن سیاست خارجی در خدمت توسعه اقتصادی کشور و رفاه مردم بکند. اینکه مقامات ما یکی دو سال تلاش کنند و حاصل آن نهایتا آزادی بخش محدودی از سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی باشد، اصلا و اساسا با اندازه‌های اقتصاد ایران و نیاز کشور تناسبی ندارد و تنها یک کمک کوچکی برای رفع برخی از تنگنا‌های مالی فوری است.

 

«عبدالناصر همتی» رقیب اصلی رئیسی در انتخابات سیزدهم هم نوشت: الان باید خوشحال باشیم که با مجوز آمریکا از منابع خود برای غذا و دارو استفاده خواهیم کرد؟ این نوعی خنثی سازی تحریم هاست؟ چرا نمی‌گویید طی۲سال، هر۲ماه، از ۶ میلیارد و جمعاً از ۷۲ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم شده‌ایم!

 

«محمدجواد آذری جهرمی» دیگر عضو دولت سابق هم در کانال تلگرامی‌اش با کنایه نوشت: آیا با آزادسازی درآمدهای ارزی دولت قبل می‌توان گفت ادعای بدهی ۲۷۰هزار میلیارد تومان منتفی و دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده؟

 

بعضی هم در فضای مجازی به مقایسه دلارهای آزادشده بعد از آزادی «جیسون رضاییان» دوتابعیتی جنجالی در دوره «حسن روحانی» اشاره کرده و نوشتند در آن دوره دلارها به صورت نقد وارد کشور شد و اکنون به صورت نسیه و برای تسویه غذا و دارو.

 

و اما آن چه در رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی مطرح شد دربردارنده نگرانی‌هایی بود که از سوی مخالفان تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن ابزار می‌شود. به گزارش «ایران اینترنشنال» اسرائیلی‌ها بشدت نگرانند تا نکند این توافق به سایر زمینه‌ها نیز کشیده شود.

 

رسانه‌های خارجی به ویژه فارسی‌زبان‌های خارج از کشور با مرتبط دانستن حضور تازه نظامی آمریکایی‌ها در خلیج فارس، توافق اخیر را برای تعادل این وضعیت دانسته و برخی نشانه عقب‌نشینی تهران قلمداد کرده‌اند. از سوی دیگر کلیدواژه «گروگانگیری» در اخبار این رسانه‌ها و طیف گسترده‌ای از رسانه‌های غربی و عربی در این زمینه به چشم می‌خورد و بسیاری نوشته‌اند این مدل رفتاری جمهوری اسلامی آنان را نگران ساخته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات