تاریخ انتشار : سه شنبه 31 مرداد 1402 - 16:00
کد خبر : 18965

دکتر حسن سلامی

مُفتّش بزرگ

مُفتّش بزرگ
مفتش بزرگ، تاب آزادی ندارد و از اضطرابی که ملازم آزادی است می گریزد و فضای به ظاهر امن یک ایدیولوژی و جهان بینی جزمی را بر هوای تازه ی جهان آزاد ترجیح می دهد

مفهوم اصلی کتاب مهم «چند گفتار در باره توتالیتاریسم» ترجمه عباس میلانی، حکومت دیکتاتوری است که با حاکمیت فردِ یکه تاز که خود را متولی یک جهان بینی و ایدیولوژی جامع و کامل می داند، تعریف می شود.

 

در این نوع حکومت، قدرت سیاسی در انحصار یک فرد و گروه سیاسی دور و بر اوست و حاکمیتِ مفتش بزرگ به مدد نیروهای سرکوبگر و ترور فیزیکی و شخصیتی منتقدان و مخالفان و حبس و حصر آنان و در اختیار داشتن وسایل ارتباط جمعی رسمی و تبلیغات گسترده ی حکومتی، تحقق می‌یابد.

 

«گالیله در دادگاه تفتیش عقاید» اثر کریستیانو بانتی نقاش ایتالیایی قرن نوزدهم

 

در صفحه دهم کتاب یاد شده آمده است که چنین حکومتی، بتدریج جامعه ی مدنی را که میانجی فرد و دولت است، همراه با تمام نهادها ، سازمان ها و انجمن هایی که ستون فقرات این جامعه هستند از میان بر می دارد یا وادار به سکوت و تسلیم می کند و شهروند را یکه و تنها در برابر حاکمیت زر و زور و تزویر قرار می دهد.

 

حکومت دیکتاتوری، خصم بی چون و چرای آزادی ، آگاهی ، نقادی ، فردیت و عرصه ی خصوصی است و همه را یکرنگ و هم شکل می خواهد و هرگز به انسان ، آن چنان که هست یا می خواهد باشد، رضایت نمی دهد.

 

مفتش بزرگ، تاب آزادی ندارد و از اضطرابی که ملازم آزادی است می گریزد و فضای به ظاهر امن یک ایدیولوژی و جهان بینی جزمی را بر هوای تازه ی جهان آزاد ترجیح می دهد و ناچار به دامن گروه ها و مافیایی می افتد که به دروغ وعده ی امنیت و پیشرفت می دهند.

 

*عبارت مفتش بزرگ از فیودور داستایوفسکی نویسنده معروف روسی در رمان برادران کارامازوف است.

 

۳۱ مرداد ۱۴۰۲

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات