تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 18:12
کد خبر : 19010

متهم ردیف اول بحران مسکن

متهم ردیف اول بحران مسکن
نقدینگی بزرگی که در ایران تولید می‌شود، شاخص قیمت‌های مسکن را بیش از گذشته بالا برده است

کابینه سیزدهم در دومین هفته دولتی که تجربه می‌کند یعنی هفته‌ای که روسای جمهور و وزیران از دستاوردهایشان رونمایی می‌کنند هر چند نتوانست به وعده سالی یک میلیون مسکن نزدیک شود اما درصدی از آن را جامه عمل پوشاند.

 

به گزارش روز سه‌شنبه پنجم شهریورماه ایرنا، به صورت برخط ۱۰۱ هزار و ۲۷۸ هزار واحد مسکونی نهضت ملی با حضور رئیس‌جمهور به متقاضیان تحویل داده شد.

 

در این مراسم «سیدابراهیم رئیسی» بار دیگر از عملکرد بانک‌ها در تخصیص‌نیافتن تسهیلات به بخش مسکن انتقاد کرد. وی عنوان کرد بانک‌ها باید به صورت خاص تسهیلات بخش مسکن را پرداخت کنند زیرا این تسهیلات جزو تکالیف جدی است.

 

در حالی که از عالی‌ترین سطح اجرایی، بانک‌ها مقصر بحران مسکن قلمداد می‌شوند و روزنامه «جوان» هم نوشته است مسکن مهر و مسکن ملی دو پروژه‌ای است که در دو دولت قبلی به مردم وعده شد، اما ناتمام ماند و پروژه دوم با پیشرفت ۸ تا ۱۰ درصدی رها شد، کارشناسان و فعالان این حوزه روی متغیرهایی دیگر انگشت می‌گذارند.

 

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» از یک اتفاق عجیب در بازار مسکن یعنی مهاجرت سازندگان از این بخش خبر داده و گفته است: چند سال اخیر این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است. در واقع کسانی که قبلا وارد بحث تولید مسکن شده بودند، امروز نیستند.

 

به گفته «داود بیگی‌نژاد»  شاید اصلی‌ترین موضوع این باشد که هزینه‌های تولید مسکن سنگین شده است و دیگر، تولید مسکن از توان افراد یا چند نفر خارج شده است.

 

وی البته نقش شهرداری‌ها در کاهش ساخت‌وسازها را نیز یادآور شده و اظهار داشته مدت زمان طولانی‌ای می‌بایست در شهرداری برای گرفتن پروانه ساختمانی طی کنیم. این مدت زمانی که طول می‌کشد تا سرمایه‌گذار به عنوان سازنده وارد بحث تولید شود و بتواند در نهایت سرمایه و سود خود را استخراج کند، طولانی شده است.

 

برخی کارشناسان دلایل وضعیت فعلی صنعت و بازار مسکن را چندگانه می‌دانند و می‌گویند نشاندن بانک‌ها در جایگاه تنها متهم بحران مسکن به خاطر ندادن تسهیلات یا احتکار مسکن – به گفته یک عضو کمیسیون عمران مجلس ۳ بانک مسکن، ملت و ملی بیش از ۳۰ هزار خانه خالی دارند- یا مقصر دانستن صرف شهرداری یا … ساده‌انگاری است و این بحران ناشی از شرایط کلان اقتصاد کشور است.

 

«محمود اولاد» کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت این بازار به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: شرایط عرضه ساختمان‌های جدید چند سال است که متوقف شده و در ساخت و ساز رکود وجود دارد؛ عملا تعداد واحدهایی که جدیدا ساخته می‌شوند به شدت کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر نیاز انباشته بالایی از واحدهای مسکونی وجود دارد، اما چون قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و فقیرتر شده‌اند این نیاز تبدیل به تقاضا نشده و نمی‌شود. در این شرایط برای واحدهای جدید تقاضا ایجاد نمی‌شود و در نتیجه رکود را بالاتر می‌برد.

 

«حسین عبده تبریزی» کارشناس اقتصادی هم به طور خاص به وضعیت نقدینگی اشاره و تصریح می‌کند: نقدینگی بزرگی که در ایران تولید می‌شود، شاخص قیمت‌های مسکن را بیش از گذشته بالا برده است. پس در حوزه مسکن با بن‌بست مواجهیم؛ از یک طرف درآمد خانوار امکان خرید حتی واحدهای کوچک را نمی‌دهد و بنابراین تقاضای مصرفی بازار بسیار محدود است و در عین حال نقدینگی بزرگ تولیدشده به‌ناچار روی قیمت مسکن در شهرهای بزرگ خالی می‌شود.

 

داده‌نماهای زیر وضعیت قیمتی بازار مسکن در مناطق ۲ و پنج تهران طی هفته پایانی مردادماه را نشان می‌دهد:

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات