تاریخ انتشار : شنبه 12 اسفند 1402 - 15:20
کد خبر : 20305

نتیجه انتخابات و سرنوشت روابط خارجی

نتیجه انتخابات و سرنوشت روابط خارجی
رویکردهای چهره‌هایی که به مجلس راه یافته‌اند از تداوم مخالفت‌ها با مذاکرات هسته‌ای و کورتر شدن گره پرونده‌هایی چون FATF حکایت دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس با مشارکت ۴۱ درصدی به پایان رسید تا علاوه بر شباهت میزان مشارکت این دوره با سال ۹۸، ترکیب سیاسی تقریبا مشابه دوره یازدهم هم به مجلس راه یابد با این تفاوت که به نظر می‌رسد طرفداران دولت و جبهه پایداری که رقبای سیاسی‌شان آنان را رادیکال و تندرو می‌خوانند وزن بیشتری پیدا کرده‌اند.

 

با وجود مشارکت زیر پنجاه درصدی، انتخابات مجلس از جهات مختلفی برای برخی ناظران اهمیت دارد از جمله تاثیرات آن در سیاست خارجی، مساله رفع تحریم‌ها و ارتباطات بین‌المللی کشور که معیشت بسیاری به آن گره خورده است.

 

مرتبط:

توافق روی مشارکت ۴۰درصدی در نظرسنجی‌ها

 

به گزارش ایران مامن، هر چند محوریت تصمیم‌گیری‌های خارجی در دهه‌های پس از انقلاب در امتداد سیاست راس نظام به دولت‌ها منتهی شده اما در دوره‌های مختلف، مجالس تاثیرگذاری‌های آشکاری بر روابط خارجی ایران داشته‌اند.

 

 

در دوره اول مجلس بود که آبستراکسیون جنجالی طیفی از نمایندگان، توافقات ایران و آمریکا را در جریان مذاکرات الجزایر بی‌نتیجه گذاشت و از دید برخی حتی آثارش را در سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و شکست «جیمی کارتر» نشان داد و در مجلس یازدهم هم همان گونه که «حسن روحانی» رئیس جمهوری سابق اظهار داشته قانون موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» دست مذاکره‌کننده‌های هسته‌ای دولتش را بست تا مذاکرات برجام به بن‌بست برسد.

 

پیش از انتخابات اخیر نیز مسائل مربوط به سایت خارجی در اظهارنظرهای نامزدها خود را نشان داد و برعکس برخی از دیپلمات‌ها هم اظهارنظرهای انتخاباتی داشتند مثلا «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه در گفت‌وگو با کانال خبری ۴ انگلیس گفت: اگر یک رفراندوم در ایران و همزمان در انگلیس برگزار شود و موضوع آن حمایت مردم از نظامشان باشد، تردید نکنید در این رفراندوم انگلیس باخته است.

 

از سوی دیگر و در گرماگرم رقابت‌ها «علی مطهری» بیان داشت که در بحث برجام ۹ ماه تاخیر کردند و گفتند پیش نویس بهتری می‌دهیم، اما نتوانستند حتی یک کلمه را عوض کنند .

 

 

به گفته نایب رئیس مجلس دهم که نتوانست در راس لیست «صدای ملت» به مجلس دوازدهم راه یابد، باید وزیر خارجه را بخواهند که چرا در کنار روسیه قرار می‌گیرید و به آن‌ها پهپاد می‌دهید در حالی که به تحریم‌ها اضافه می‌شود، در آخر هم مسکو از امارات حمایت می‌کند. وی همچنین گفته شرق‌گرایی است که مشکلات اقتصادی را به وجود آورده است.

 

با وجود این اظهارنظرها، رویکردهای چهره‌هایی که به مجلس راه یافته‌اند از تداوم مخالفت‌ها با مذاکرات هسته‌ای و کورتر شدن گره پرونده‌هایی چون FATF حکایت دارد.

 

قرار گرفتن «سیدمحمود نبویان» در راس لیست منتخبان پایتخت از دید بسیاری رویکردهای مجلس آینده را در حوزه سیاست خارجی مشخص می‌کند؛ چهره‌ای که بارها علیه برجام و FATF سخن گفته از جمله این اظهارات سابق وی مجددا در رسانه‌ها پربازتاب شده که «می خواهم خبر جدید به شما بدهم، آنهایی که غیرت دارند گوش کنند، آمریکایی ها گفته‌اند به شرطی با ایران رابطه بانکی را برقرار می‌کنیم که حاج قاسم سلیمانی را به ما تحویل دهید و رفته‌اند تعهد این کار را به آمریکا داده‌اند و برگشته‌اند، به خدا قسم! وزیر مملکت رفته به آمریکا تعهد داده برگشته، اسم حاج قاسم در FATF  آمده، این دردها را ما باید کجا بگوییم؟»

 

 

با این حال برخی می‌گویند با کاهش وزن رقبای اصولگرای دولت به ویژه قالیبافی‌ها ممکن است دولت «سیدابراهیم رئیسی» با وجود اکثریت مخالفان مذاکرات هسته‌ای در مجلس راه‌هایی را برای کاهش فشارهای بین‌المللی پیدا کند مگر اینکه اتفاقاتی انتخاباتی آن سوی دنیا روند تحولات را به شکلی دیگر از خود متاثر سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات