تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1402 - 21:07
کد خبر : 19017

آمریکا رهبران کشورها را چطور ترور می‌‌کند؟

آمریکا رهبران کشورها را چطور ترور می‌‌کند؟
«ساده‌ترین ابزارهای محلی اغلب کارآمدترین ابزارهای ترور هستند. یک چکش، تبر، آچار، پیچ‌گوشتی، چاقوی آشپزخانه، پایه چراغ یا هر چیز سخت، سنگین و مفید کافی است»

سازمان سیا در طول تاریخ نزدیک به هشتادساله فعالیت خود و در راستای مقابله با نظام‌های سیاسی مخالف از انجام عملیات ترور یا کودتاهای نظامی خشن به منظور حذف فیزیکی رهبران این نظام‌ها بهره‌ برده ‌است.

 

طی سال‌های طولانی و هر بار پس از مطرح ‌شدن محتاطانه نقش سیا در این ترورها در مطبوعات یا کنگره آمریکا، تا مدتی این وقایع مورد بحث قرار می‌گیرد و سپس با عجله و با ارائه برخی گمانه‌زنی‌ها از قبیل اینکه سیا ممکن است نسبت به طراحی این ترورها فکر و یا حتی نسبت به انجام آنها مبادرت ورزیده‌ باشد، فراموش می‌شود.

 

بر همین اساس و بنا بر گزارش وبسایت‌های خبری همچون «کانترپانچ»، «گاردین» و «آرشیو اسناد ملی دانشگاه جرج‌واشنگتن» سیا از سالهای‌ ابتدایی تاسیس خود یعنی از اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی تاکنون تلاش‌های متعددی را به منظور ترور و یا حذف فیزیکی رهبران سیاسی مخل اهداف نظام سیاسی ایالات ‌متحده به انجام رسانده که از میان آنها می‌توان به چهره‌های مشهوری همچون آربنز، لومومبا، آلنده و کاسترو اشاره کرد.

 

بنا بر گزارش وبسایت آرشیو اسناد ملی دانشگاه جرج ‌واشنگتن در اسناد گواتمالا که به شرح جزئیاتی از عملیات کودتا و ترور رهبران حاکمیت کمونیست این کشور به ویژه «خاکوبو آربنز» رئیس‌جمهور در سال ۱۹۵۴ پرداخته ‌است، دفترچه راهنمایی وجود دارد که به تفصیل در رابطه با آموزش نحوه انجام یک عملیات ترور و ملاحظات آن خطاب به ماموران عملیات مخفی این سازمان نکاتی را گوشزد کرده ‌است.

 

خاکوبو آربنز یوزمن رئیس جمهور گواتمالا از سال ۱۹۵۱ تا ۵۴

 

بنا بر این گزارش در این بخش از اسناد مذکور با نام مطالعه ترور که پس از چندین دهه توسط سازمان سیا منتشرگردیده مطالبی در خصوص تعاریف قتل‌های سیاسی، توضیحات مفصلی از روش‌ها، ابزار موردنیاز و نحوه اجرای این نوع ترورها ارائه شده ‌است. آرشیو ملی برخی از توصیه‌های این کتاب را این طور عنوان داشته ‌است: «ساده‌ترین ابزارهای محلی اغلب کارآمدترین ابزارهای ترور هستند. یک چکش، تبر، آچار، پیچ‌گوشتی، چاقوی آشپزخانه، پایه چراغ یا هر چیز سخت، سنگین و مفید کافی است»

 

همچنین بر اساس یکی از توصیه‌های این کتاب برای انجام صحیح یک قتل با استفاده از این سلاح‌ها این طور عنوان شده ‌است: «زخم‌هایی که در بدن سوراخ و یا حفره ایجاد می‌نماید ممکن ‌است قابل اعتماد نباشد مگر اینکه به قلب‌ برسد اما با قطع نخاع در ناحیه گردن اطمینان مطلق حاصل می‌شود»

 

همچنین این دفترچه راهنما اشاره می‌کند: «برای ارائه انکاری قابل ‌قبول پس از انجام موفقیت‌آمیز یک عملیات هیچ دستورالعمل تروری نباید نوشته و یا ثبت شود و همچنین از آنجایی که انجام یک قتل از نظر اخلاقی قابل‌توجیه نیست لذا برای جلوگیری از تبعات آن افرادی که از نظر اخلاقی شرور هستند نباید برای این امر استخدام‌ شوند». اسنادی که به روشنی بیانگر میزان بالای تئوریزه ‌شدن عملیات تروریستی و حذف فیزیکی مخالفان در برنامه‌های سیا از زمان آغاز فعالیت آن می‌باشد.

 

در همین زمینه گاردین با اشاره به سابقه طولانی ترور رهبران در سراسر جهان از سال ۱۹۴۵ تاکنون مدعی ‌است که حجم انجام این نوع‌عملیات‌ها در سازمان سیا بالاجبار پس از تحقیقات سنا از این نهاد در دهه ۱۹۷۰ کاهش ‌یافت. تحقیقاتی که پس از آن رئیس‌ جمهور وقت «جرالد فورد» در سال ۱۹۷۶ فرمانی اجرایی را امضا کرد که به موجب آن کارمندان دولتی ایالات ‌متحده از شرکت  در ترور سیاسی یا ترتیب ‌دادن یک توطئه سیاسی منع می‌شدند.

 

همچنین بنا بر این گزارش برخی از بدنام‌ترین عملیات‌های ترور سیا عملیات‌هایی بود که «فیدل ‌کاسترو» رهبر سابق کوبا را هدف قرار می‌داد. تلاش‌هایی که از ترور به وسیله تک‌تیرانداز تا توطئه‌های تخیلی که قابلیت ساخت فیلم‌های جاسوسی را داشتند همچون جاسازی سیگار برگ‌های انفجاری و استفاده از لباس غواصی با پوشش سمی را شامل می‌شدند. تلاش‌هایی که اگرچه در مورد کاسترو بی‌ثمر بود اما با استفاده از آنها سیا توانست تا یک رشته از رهبران مخالفان را در سرتاسر جهان  مستقیماً یا اغلب با استفاده از ارتش و جنایتکاران اجیرشده محلی وابسته به خود خلع و یا حذف کند.

 

 

هر چند فرمان اجرایی مذکور تا حدودی به دلیل شرمساری از افشای علنی نقش سیا در این عملیات‌ها در سرتاسر جهان و همچنین پذیرش این واقعیت که کودتاها و ترورهای با حمایت ایالات ‌متحده اغلب نتیجه معکوس داشتند، صادر شده ‌بود اما با این وجود ایالات ‌متحده هرگز به طور کامل این استراتژی را رها نکرد و صرفاً اصطلاحات را از ترور به قتل‌های هدفمند و از بمباران هوایی رهبران و روسای جمهور مخالف به حملات هواپیماهای بدون ‌سرنشین علیه آنان تغییر داد؛ عناوینی که گاردین عملیات‌های هوایی علیه رهبرانی همچون «معمر قذافی» در لیبی در سال ۱۹۸۶، «اسلوبودان میلوسویچ» در صربستان در سال ۱۹۹۹ و «صدام حسین» رئیس ‌جمهور عراق در سال ۲۰۰۳ را در ذیل این تعبیرات عنوان می‌کند.

 

کانترپانچ نیز با اشاره به عملیات‌های ترور سیا یکی از مهمترین آنها را عملیات فونیکس (ققنوس) و همچنین سایر عملیات‌های به اصطلاح ضد تروریسم این سازمان در ویتنام برمی‌شمرد. بنا بر این گزارش در عملیات فونیکس که با هدف خنثی‌کردن فعالیت‌های رهبران و سازمان‌دهندگان سیاسی جبهه آزادی‌بخش ملی ویتنام یا ویتکنگ‌ها در مناطق روستایی ویتنام جنوبی به اجرا درآمد تنها در حدفاصل سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۱ تعداد ۲۰۵۸۷ فعال ویتکنگ کشته شدند. بنا بر ادعای کانترپانچ کسانی که در عملیات فونیکس جان خود را از دست ‌دادند ممکن است از میان ۲۹۰۰۰ عضو مظنون ویتکنگ بوده ‌باشند که با تکنیک‌های وحشتناکی مطابق با استانداردهای پل‌پات و موبوتو‌سه‌سه‌سکو بازداشت و توسط سربازان آمریکایی بازجویی شده‌اند.

 

از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به  بازجویی از مظنونان و سپس هل ‌دادن آنها از هواپیما، بریدن انگشتان، گوش‌ها و بیضه‌ها، استفاده از شوک الکتریکی و راندن گیره‌های چوبی به طرف مغز برخی از زندانیان نام ‌برد. گفتنی ‌است بنا بر این گزارش در  بسیاری از مراحل عملیات  ققنوس سیا از خدمات قبایل و گروه‌های قومی راهزن مانند خمرهای کامبوچی که از ضدکمونیست‌ها و فروشندگان مواد مخدر کامبوجیایی تشکیل شده ‌بود و به قول یکی از کهنه‌سربازان آمریکایی در ازای دریافت مبلغ ناچیزی هر کسی را می کشتند، بهره می‌برد.

 

کانترپانچ عملیات دیگر قابل‌توجه سازمان سیا را تلاش این سازمان برای ترور رهبر کمونیست چینی «چوان‌لای» در سال ۱۹۵۵ عنوان می کند. بنا بر این گزارش در این عملیات ماموران سیا هنگامی که او از هنگ‌کنگ به اندونزی برای شرکت در کنفرانس باندونگ در حال پرواز بود بمبی را در هواپیمای او قرار دادند ولی در آخرین لحظه چو هواپیمای خود را عوض کرد و بنابراین از غرق ‌شدن در دریای چین ‌جنوبی در اثر انفجار هواپیما نجات ‌یافت.

 

همچنین در عملیاتی دیگر در سال ۱۹۶۰ میلادی ماموران سیا با استناد به اینکه فساد آشکار «رافائل‌ تروخیلو» رئیس ‌جمهور دست ‌نشانده آمریکایی‌ها در دومینیکن می‌تواند در آینده جرقه شورشی شبیه قیام فیدل ‌کاسترو در کوبا را در این کشور شعله‌ور سازد، تنها راه برای جلوگیری از این اتفاق را به پایان‌ رساندن دوران سیاسی تروخیلو تشخیص ‌داده و بر همین اساس وی را در اوایل سال ۱۹۶۱ در اتومبیل خود در خارج از عمارت شخصی‌اش در سیوداد به ضرب گلوله به قتل رساندند.

 

از سویی دیگر تقریباً در همان زمان «آلن دالس» رئیس سیا تصمیم گرفت که رهبر کنگو «پاتریس لومومبا» را که تهدیدی غیرقابل قبول برای جهان آزاد می‌دانست و حذف او را یک هدف فوری و اساسی قلمداد می‌نمود به قتل برساند.

 

اولین نخست‌وزیر کشور جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۱۹۶۰

 

بنا بر گزارش کانترپانچ برای این کار سیدنی‌ گوتلیب مامور سیا یک سم بیولوژیکی تولید‌کرد که می توانست بیماری بومی تب‌کنگو را تقلید کند. وی سپس با تحویل این سم به لارنس دولین رئیس دفتر سیا در کنگو به دولین و عواملش آموزش‌های لازم را برای اینکه چگونه سم را به خمیردندان و غذای لومومبا بمالند ارائه ‌نمود اما پس از ناکامی قاتلان سیا در اجرای این طرح ترور لومومبا توسط سربازان مزدور دست‌چین‌شده سیا به رهبری «موبوتوسسه‌سکو» در طی یک کودتا دستگیر، شکنجه و کشته ‌شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات