تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مرداد 1400 - 18:32
کد خبر : 9438

آمریکا – کره شمالی؛ گره‌هایی که دولت بایدن کورتر کرد

آمریکا – کره شمالی؛ گره‌هایی که دولت بایدن کورتر کرد

پس از آن که پیونگ یانگ پیشنهاد واشنگتن درباره مذاکره بر سر برنامه موشکی و اتمی کره شمالی را رد کرد، «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در سئول و در دیدار با همتای کره‌ای با اشاره به وضعیت وخیم مردم کره شمالی پس از شیوع کرونا اظهار داشت: آمریکا به

پس از آن که پیونگ یانگ پیشنهاد واشنگتن درباره مذاکره بر سر برنامه موشکی و اتمی کره شمالی را رد کرد، «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در سئول و در دیدار با همتای کره‌ای با اشاره به وضعیت وخیم مردم کره شمالی پس از شیوع کرونا اظهار داشت: آمریکا به دنبال راهی «قابل اعتماد» برای مذاکره با کره شمالی است.

 

این در حالی است که چند هفته پیش اعلام شد برای اولین بار در تاریخ روابط آمریکا با کره شمالی قرار است یک افسر اطلاعاتی پیونگ یانگ در دادگاه آمریکا محاکمه شود.

 

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که مالزی در اقدامی غافلگیر کننده اوایل ماه آوریل یک بازرگان و فعال تجاری به نام (Mun Chol-myong) را به دولت آمریکا تحویل داد. مون ۵۵ ساله و شهروند کره شمالی است. او در سنگاپور اقامت داشته و تا سال ۲۰۱۹ در شرکتی به نام (Sinsar Trading) کار می کرده است.

مالزی «مون» را در مه ۲۰۱۹ بازداشت کرد و مدعی شد، او از موقعیت خود برای کلاهبرداری از بانک های بین المللی و پولشویی در سیستم مالی آمریکا سوء استفاده کرده است. با این اتهامات بود که آمریکا تقاضای استرداد و محاکمه او را مطرح ساخت. مالزی اخیراً با این تقاضا موافقت کرده و با این اقدام خشم پیونگ یانگ را برانگیخته است.

 

اندکی بعد از استرداد «مون» به آمریکا، کره شمالی سفارت خود در کوالالامپور را تعطیل کرد. این سفارتخانه تنها یکی از ۴۶ سفارت دایر این کشور در سراسر جهان بود. علاوه بر این، کره شمالی بر خلاف تحریم های سازمان ملل برای محدود ساختن برنامه های هسته ای خود، دو موشک بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته ای آزمایش کرد.

 

عصبانیت کره شمالی در مورد استرداد «مون» تا حدود زیادی به کیفر خواست سال ۲۰۱۸ او ارتباط دارد. ذیل این کیفر خواست مون و تعدادی دیگر از اتباع کره شمالی به عنوان عوامل اطلاعاتی و جاسوسی معرفی شده اند.

 

به صورت مشخص در کیفرخواست آمریکا «مون» به عنوان کارمند مخفی اداره عمومی شناسایی  (RGB) آژانس اصلی اطلاعات خارجی کره شمالی معرفی شده است.

 

اداره عمومی شناسایی(RGB) تحت نظارت ستاد کل ارتش خلق کره و کمیته مرکزی حزب کارگران این کشور فعالیت می کند.

 

تهیه کنندگان این کیفر خواست مدعی اند مون از شرکت های پوششی که پیونگ یانگ تاسیس کرده برای مخفی کردن ارتباط خود با اداره عمومی شناسایی استفاده کرده است. در این رابطه ادعا می شود ماموریت اصلی وی دستیابی به اطلاعات موسسات بانک های بین المللی و و تسهیل پولشویی و فعالیت های غیر قانونی پیونگ یانگ جهت شکست تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و سازمان ملل بوده است. در این کیفر خواست تصریح شده مون در یک فقره پولشویی ۱.۵ میلیون دلاری دخالت مستقیم داشته است.

 

در بیانیه «جان دمرس» دادستان کل بخش امنیت ملی وزرات دادگستری آمریکا آمده است «مون» به عنوان اولین مامور اطلاعاتی کره شمالی محاکمه خواهد شد؛ رخدادی که احتمالا مسیر شکل گیری مذاکرات جدید میان واشنگتن و پیونگ یانگ را ناهموارتر خواهد ساخت.

پیش از این، «دونالد ترامپ» تقلای زیادی را برای تحول در روابط با کره شمالی به خرج داد اما در نهایت اختلافات دو طرف که عمدتا ذیل برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی شکل گرفته لاینحل باقی مانده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات