تاریخ انتشار : شنبه 11 شهریور 1402 - 22:01
کد خبر : 19024

ویراژ فرسوده‌ها در آزادراه اقتصاد دلالی

ویراژ فرسوده‌ها در آزادراه اقتصاد دلالی
اقتصاد و روندهای اقتصادی کشور ما به دلیل ویژگی‌هایی چون توزیع عجیب و غریب انواع رانت، غیرمولد بودن و عدم شفافیت به طور ساختاری روی ریل «اقتصاد دلالی» پیش می‌رود و با گذشت چند دهه از عمر بازار سیاه دارو و کوپن فروشی و ... نمی‌تواند خود را از مسائلی چون مافیای وی پی ان و ماجرای خودروهای فرسوده و ... که همگی یه ریشه و ماهیت کلی دارند رها سازد.

بعد از بازارگرمی چرخ‌های خیاطی قدیمی، سکه‌های ۲۵ تومانی و … حالا نوبت به خودروهای فرسوده رسیده است تا دلال‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست‌افزاری تازه برای جولان رو کنند.

 

به گزارش «ایسنا» چند روزی است که آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده با قیمت‌های بسیار بالا در پی یک شایعه، بحث برانگیز شده است. ماجرا برمی‌گردد به آخرین بند آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که به موضوع الزام اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای هر خودروی کارکرده وارداتی اشاره دارد. مطابق با این بند هر فرد حقیقی و حقوقی برای واردات یک دستگاه خودروی کارکرده باید گواهی اسقاط یک دستگاه خودروی فرسوده را دریافت کند.

 

به دنبال این موضوع برخی افراد سودجو و دلالان، حقیقت آیین‌نامه را کمی دستخوش تغییر قرار داده و با شایعه‌پراکنی اعلام کردند که با داشتن خودروی فرسوده می‌توانید برای واردات خودروهای کارکرده خارجی با عمر حداکثر ۵ سال اقدام کنید؛ بر این اساس این موضوع آغازی برای انتشار آگهی‌های فروش خودروهای فرسوده در برخی سایت‌های خرید و فروش شد تا جایی که قیمت برخی خودروهای مدل پایین همچون پیکان‌های دهه ۵۰ و ۶۰ به شکل عجیبی افزایش یافت و حتی تا ۵۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

 

 

همچنین شایعه شد که شرط ترخیص خودروهای وارداتی، اسقاط خودروی فرسوده است؛ بنابراین برخی به تب و تاب این افتادند که خودروی فرسوده خود را با قیمت‌های فراتر از تصور به فروش بگذارند.

 

روزنامه «خراسان» در گزارش خود در این باره آورده است: بازار خودرو این روزها شاهد پدیده ای بدیع و عجیب است که موجب شده برخی خودروهای قدیمی مثل پیکان و پراید مدل ۸۰ به پایین با بیش از ۲۰ سال عمر در برخی برنامه های کاربردی فروش مجازی مثل دیوار، با قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان آگهی شوند؛ یعنی با قیمتی شبیه خودروهای درحد نو ایرانی مثل سمند، کوئیک و … . وقتی با برخی فروشندگان این خودروها تماس می‌گیری، متوجه نوعی تازه و مدرن از دلالی خودرو و بازی با قیمت آن‌ها به بهانه اسقاطی بودن می شوی؛ موضوع از این خبر نشئت می گیرد که چندی پیش توسط یکی از مسئولان مربوط مطرح شد: «همه خودروهای وارداتی برای شماره‌گذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند».

 

در این رابطه «علی خسروانی» فعال بازار خودرو در صفحه‌ شخصی خود نوشت: گول بازی‌های جدید قیمت خودروهای مدل پایین برای اسقاط را نخورید. وزارت صمت مقرر کرده قیمت گواهی اسقاط توسط سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین شود. فعلا این قیمت حدود ۳۰ میلیون تومان است. ماشین ۱۵۰ میلیونی را به هوای اسقاط نخرید که فردا گواهی اسقاط را نتوانید ۳۰ میلیون بیشتر بفروشید و متضرر شوید. خناسان با شایعه‌پراکنی پراید مدل پایین ۱۵۰ میلیون تومانی را هم از دسترس قشر ضعیف جامعه دور می‌کنند.

 

به گزارش ایران مامن، نگاهی به رخدادهایی از این دست می‌گوید اقتصاد و روندهای اقتصادی کشور ما به دلیل ویژگی‌هایی چون توزیع عجیب و غریب انواع رانت، غیرمولد بودن و عدم شفافیت به طور ساختاری روی ریل «اقتصاد دلالی» پیش می‌رود و با گذشت چند دهه از عمر بازار سیاه دارو و کوپن فروشی و … نمی‌تواند خود را از مسائلی چون مافیای وی پی ان و ماجرای خودروهای فرسوده و … که همگی یک ریشه و ماهیت کلی دارند رها سازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات