تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 15:05
کد خبر : 19101

مهندسی انتخابات به سبک مصری‌ها

مهندسی انتخابات به سبک مصری‌ها
دولت فعلی مصر تلاش دارد ضمن باز کردن فضای عمومی، مدیریت حضور شخصیت های غیرنظامی در روند انتخابات را در دست گیرد و نتایج سال 2018 را تکرار کند

ادامه فیلترینگ سفت و سخت و ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب، دوقطبی کشدار بر سر حجاب، فشار بر رسانه‌ها و فعالان مدنی، اخراج چهره‌های دانشگاهی ناهمسو، تداوم اوضاع موجود در صحنه سیاسی و بی‌انگیزگی تشکل‌ها و چهره‌های سیاسی که در جریان پیش‌ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس به چشم آمد در کنار ادامه تنگناهای اقتصادی سرفصل دلایلی است که رقبای جریان حاکم برای مشارکتی و رقابتی‌ نبودن انتخابات مجلس در اسفندماه ۱۴۰۲ عنوان می‌کنند.

 

آنان جریان حاکم را با کلیدواژه‌هایی مانند «خالص‌سازی» به افت عمدی مشارکت متهم و ادعا می‌کنند «مهندسی انتخابات» برای مجلس دوازدهم از مدت‌ها پیش آغاز شده است.

 

مسائلی از این دست منحصر به ایران نیست و در کشورهایی مانند مصر، مدت‌ها است مخالفان رئیس‌جمهور تبلیغاتی گسترده را علیه وی به راه انداخته‌اند.

 

بر مبنای گزارشی که برخی از رسانه‌های ضددولتی مصر چندی پیش منتشر ساختند رئیس سازمان اطلاعات مصر به همراه رئیس سابق دفتر رئیس جمهور «عبدالفتاح السیسی» با اعضای برخی از جنبش های مدنی دمکراتیک و احزاب سیاسی دیدار و در خصوص معرفی سه غیر نظامی به عنوان نامزد رقیب در انتخابات به توافق رسیده اند. با توجه به پایان دوره ریاست جمهوری سیسی در ژوئن ۲۰۲۴، ظاهراً او در حال آماده‌سازی مقدمات یک انتخابات پر شور اما مدیریت شده است.

 

به گزارش ایران مامن از رسانه‌های مصری، فعالیت حلقه نزدیکان سیسی به رهبری «عباس کامل» در حالی برنامه های انتخاباتی زود هنگام خود را آغاز کرده اند که کشورهای غربی در خصوص وضعیت حقوق بشری مصر تردید دارند و کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس منتقد برخی سیاست های دولت فعلی مصر هستند.

 

به نظر می رسد دولت فعلی مصر تلاش دارد ضمن باز کردن فضای عمومی، مدیریت حضور شخصیت های غیرنظامی در روند انتخابات را در دست گیرد و نتایج سال ۲۰۱۸ را تکرار کند.

 

به نوشته رسانه‌ها، کامل به نمایندگان احزاب و گروه‌هایی که در این دیدارها حضور داشته اند وعده داده در صورتی که بر سر نام سه گزینه حاضر در انتخابات به توافق برسند به جمع آوری وکالتنامه های لازم برای کاندیداتوری آنها کمک خواهد کرد و اجازه حضور آنها در رسانه های وابسته به سازمان اطلاعات این کشور را تسهیل خواهد کرد.

 

بر مبنای ماده ۲ قطعنامه ۲۲ سال ۲۰۱۴ که به تصویب قانون تشکیلات انتخابات ریاست جمهوری وقت مصر «عدلی منصور» رسیده «برای پذیرش نامزدی ریاست جمهوری، نامزد ریاست جمهوری باید حداقل تاییدیه ۲۰ عضو حزبی که ادعای وابستگی به آنها را دارد کسب کند، یا اینکه از طرف ۲۵ هزار شهروند مصری که حداقل در ۱۵ استان دارای حق رای هستند حمایت شود.»

 

در حال حاضر روند جمع آوری آرای مورد نیاز مندرج در قانون انتخابات مصر به عنوان شرط نامزدی با توجه به محدودیت شدید که رژیم سیسی بر همه نهادهای دولتی تحمیل کرده تقریباً غیر ممکن تلقی می شود. برای نمونه وزارت دادگستری که قرار است وکالت نامه ها را ثبت نماید با محدودیت رو به رو است. بنابراین هر نامزدی خارج از نظام که اقدام به جمع آوری این وکالت نامه ها کند با مشکلات و محدودیت های امنیتی مواجه خواهد شد.

 

سیسی در سال ۲۰۱۸ پس از کسب ۹۷ درصد آرا در رقابتی که در آن عمده نامزدها دستگیر یا کناره گیری کرده بودند تقریباً بدون چالش مجدد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. تنها رقیب او «مصطفی موسی» که از حامیان او بود، ۲.۹۲ درصد آرا را به دست آورد.

 

وی ششمین رئیس جمهوری مصر است که توانست با کودتا علیه «محمد المرسی» در ژوئیه ۲۰۱۳ به قدرت دست یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات