تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 15:26
کد خبر : 19532

خرید خانه؛ باید دست جنباند یا دست نگهداشت؟

خرید خانه؛ باید دست جنباند یا دست نگهداشت؟
منتقدان با اشاره به وضعیت اجاره‌بها و تورم آن می‌گویند این شاخص بهتر می‌تواند نمایشگر شرایط بازار باشد تا آمار و ارقام معدود خرید و فروش‌هایی که صورت می‌گیرد

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی گویای تثبیت وضعیت بازار مسکن در شرایط فعلی است. به گزارش «تسنیم» بانک مرکزی ضمن به‌روزرسانی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران از دی ماه سال ۱۴۰۱ تا مهرماه ۱۴۰۲ اعلام کرده فشار‌های تورمی بازار مسکن از تیرماه سال جاری با برقراری ثبات در بازار ارز و اقدامات موثر انجام‌شده در خصوص افزایش عرضه مسکن کاسته شده است.

 

با این حال، گزارش مذکور تصریح داشته در مهرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۷۶ میلیون تومان بوده که حاکی از افزایش یک درصدی نسبت به ماه قبل است.

 

در برابر تحلیل منابع و رسانه‌های دولتی مبنی بر کاهشی شدن قیمت مسکن و تثبیت این بازار، طیفی از کارشناسان این حوزه نظر متفاوتی دارند. «منصور غیبی» کارشناس مسکن به «تجارت نیوز» گفته نتیجه مداخلات دولت در این بازار رکود بوده است. به گفته وی دولت ترمزدستی اقتصاد را کشیده و خروجی آن یک خروجی حداقلی و خرد بوده است تا قیمت کنترل شود؛ ولی آسیب عدم گردش مالی در اقتصاد مسکن خیلی بیشتر از اینها است که اعلام شود قیمت مسکن کاهش پیدا کرده است.

 

به گزارش ایران مامن، منتقدان با اشاره به وضعیت اجاره‌بها و تورم آن می‌گویند این شاخص بهتر می‌تواند نمایشگر شرایط بازار باشد تا آمار و ارقام معدود خرید و فروش‌هایی که صورت می‌گیرد.

 

مهرماه امسال، تورم ماهانه اجاره براساس تغییرات شاخص اجاره بهای مسکن کشور، به میزان ۴.۳درصد به ثبت رسید که این میزان بالاترین تورم ماهانه اجاره مسکن از مهرماه سال قبل است.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» رفتار بازار اجاره مسکن نسبت به سال‌های قبل یک تغییر اساسی کرده است به این معنا که دیگر، «خواب پاییزی» پس‌از «تحرک تابستانی» وجود ندارد. یک علت مهم این رخداد نامتعارف و خلاف رویه سال‌های معمول بازار اجاره به «از بین رفتن قدرت خرید مسکن خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن» برمی‌گردد.

 

به نوشته این رسانه اقتصادی، موضوع دوم سرایت با تاخیر پس لرزه تورم بهاری در بازار مسکن کشور است. سومین پیام از پاییز داغ بازار اجاره به تعقیب وگریز تورم این بازار با تورم عمومی مربوط می شود.

 

در این شرایط و با وجود مباحث گوناگونی که درباره کارآیی تدابیری چون اعطای تسهیلات خرید مطرح است، در پاسخ به این پرسش که متقاضیان خرید بالاخره در این اوضاع چه تصمیمی باید بگیرند، توصیه‌های متعدد و بعضا متفاوتی مطرح است.

 

در این ارتباط، «فرشید پورحاجت» در گفت و گو با «ایسنا» بیان داشته با توجه به اینکه بازار مسکن در شرایط رکورد تورمی قرار دارد اکنون بهترین فرصت و زمان خوبی برای خرید خانه از سوی مردم است.

 

به گفته رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان، در شرایط فعلی بازار مسکن مردم هرچه سریعتر خرید کنند، کمتر مشمول خسارت ناشی از تورم می‌شوند.

 

در این میان، پیش‌بینی تازه دنیای اقتصاد از وضعیت بازار مسکن قابل تامل است. به نوشته این روزنامه «بازار مسکن تا پایان ۱۴۰۲» را به جای رصد با دوربین‌هایی از نوع «ارز» یا «برجام»، می‌توان از روی «شرایط موجود سطوح قیمت آپارتمان و قدرت خرید»، بهتر دیده‌بانی کرد.

 

دنیای اقتصاد افزوده است: شرایط کنونی بازار مسکن به گونه‌ای است که به متغیرهای رفتاری بازیگران، به «کاهش قیمت» تمایل یا آمادگی بیشتری دارند تا به افزایش تند آن. به همین خاطر، هر نوع متغیری که اثر افزایشی بر سطح قیمت داشته باشد، احتمالا باعث رکود بیشتر معاملاتی خواهد شد تا باعث معاملات تورمی.

 

این رسانه نیم‌نگاهی هم به جنگ غزه داشته و نوشته است: در سال‌های اخیر، هر زمان نرخ دلار کاهشی شد، قیمت مسکن نیز در ماه بعد از آن با افت ماهانه روبه‌رو شد. اما هر نوع تنش نظامی چنانچه به افزایش نرخ دلار منجر شود، این افزایش احتمالا مثل قبل، باعث افزایش قیمت مسکن نخواهد شد چون در آن صورت، نبض بازار مسکن، از تنش اثرپذیری بیشتری خواهد گرفت تا از تغییرات دلار. ریسک جنگ برای سرمایه‌گذاری ملکی بسیار زیاد است و در چنین حالتی، سرمایه‌گذاران با نگاه تردید به «آینده بدون ریسک مسکن»، سراغ دارایی‌های زود نقدشونده خواهند رفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد، قیمت دلار از ابتدای عصر جهش تا کنون، حدودا  نزدیک به ۱۳ برابر شده است در حالی که قیمت مسکن بیش از این مقدار افزایش پیدا کرده است.

 

داده‌نماهای زیر گزارش وضعیت قیمتی بازار مسکن در مناطق ۲ و ۵ تهران طی مهرماه ۱۴۰۲ است.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات