تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آبان 1402 - 20:40
کد خبر : 19555

سفری به دنیای هوش مصنوعی؛ سال‌هایی که همه بیکار می‌شویم

سفری به دنیای هوش مصنوعی؛ سال‌هایی که همه بیکار می‌شویم
جهان اکنون آغاز  دوران جدیدی از تاریخ را سپری ‌می‌کند که می‌توان آن‌ را انتقال از «عصر اطلاعات» به «عصر هوش ‌مصنوعی» نام‌گذاری کرد

«زمانی فرا می‌رسد که به هیچ شغلی نیاز نیست. اگر می‌خواهید شغلی برای رضایت شخصی داشته باشید، می‌توانید شغلی داشته باشید، اما هوش مصنوعی قادر به انجام همه کارها خواهد بود»؛ این پیش‌بینی بود که «ایلان ماسک» میلیاردر صاحب‌نام حوزه فناوری در دیدارش با «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس ارائه داده و مورد توجه رسانه‌ها و میلیون‌ها نفر در سطح جهان قرار گرفته است.

 

به گزارش ایران مامن، پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی به ویژه در سال‌های اخیر همراه با تسهیل بسیاری از امور روزمره زندگی بشری هشدارهایی را نیز در رابطه با تعاملات با این پدیده و احتمال غیر قابل کنترل ‌شدن آن در آینده به همراه داشته‌ است. در همین زمینه و بنا بر گزارش «اکتیویست ‌پست» جهان اکنون آغاز  دوران جدیدی از تاریخ را سپری ‌می‌کند که می‌توان آن‌ را انتقال از «عصر اطلاعات» به «عصر هوش ‌مصنوعی» نام‌گذاری کرد.

 

در شرایط فعلی آنچه آشکارا به چشم می‌آید پیشرفت فوق‌العاده و روزافزون هوش ‌مصنوعی است که در آینده می‌تواند با ترکیب عملکردهای هوش‌های ‌مصنوعی‌ مختلفی همچون «چت‌جی‌پی‌تی»، «گرامرلی»، «تشخیص چهره» و نظایر آنها جهان را با پدیده‌ای به نام ابرهوش ‌مصنوعی رو به ‌رو سازد که با سرعتی بسیار سریع‌تر از انسان یاد می‌گیرد و به راحتی با شرایط متفاوت سازگار می‌شود.

 

 

اکتیویست ‌پست این شرایط را وضعیتی احتمالا غیرقابل‌کنترل برای بشر می‌داند و معتقد است که علاوه ‌بر این، شروع مسابقه تسلیحاتی مخرب با استفاده از تسلیحات پیشرفته مبتنی بر هوش‌مصنوعی از جانب دولت‌ها و همچنین گروه‌های جنایتکار، استفاده از هوش ‌مصنوعی برای هک و کد نویسی ویروس‌های مخرب جدید با هدف آسیب ‌رساندن به صنایع و زیرساخت‌های رقبا و نیز تاثیرگذاری غیرسازنده و مخرب بر بازاهای مالی کشورهای متخاصم می‌تواند از ویرانی‌ها و آثار سوء احتمالی استفاده نامناسب و کنترل‌نشده از هوش‌ مصنوعی در آینده باشد.

 

با این حال و به نوشته تارنمای «بولتین»، از دیدگاه کارشناسان مختلف، احتمال رو به رو شدن بشر با پدیده‌ای مشابه فیلم‌های هالیوودی که در آنها ربات‌های پیشرفته خودکار و صاحب ‌اختیار به دنبال نابودی نوع بشر هستند بسیار ناچیز و ضعیف‌تر از احتمال سوءاستفاده انسانی از این پدیده جدید در دستیابی به اهداف مخرب عنوان شده ‌است.

 

بنا بر گزارش وبسایت بولتین باتوجه به سیر تحولات و پیشرفت‌های سریع در حوزه هوش ‌مصنوعی می‌توان این طور عنوان داشت که در حال‌ حاضر هوش‌ مصنوعی در حال شکل ‌دادن به آینده بشریت تقریباً در هر صنعتی ‌است. این امر در حال ‌حاضر محرک اصلی فناوری‌های نوظهور مانند داده‌های بزرگ، رباتیک و اینترنت اشیاء بوده و همچنان به گسترش هوش‌ مصنوعی مولد با ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی و مولدهای هنری مبتنی ‌بر هوش ‌مصنوعی به عنوان یک مبتکر فناوری برای آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داد.

 

بنا بر این گزارش در حال‌ حاضر تقریباً ۴۴ درصد از شرکت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری جدی در زمینه هوش ‌مصنوعی و ادغام آن در تجارت خود هستند؛ به ‌طوری که از ۹۱۳۰ پتنت دریافت‌شده توسط متخصصان آی‌بی‌ام در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۳۰۰ مورد آن مربوط به هوش ‌مصنوعی بوده است. بولتین تاثیر خارق‌العاده و رو به‌ تکامل هوش ‌مصنوعی بر فناوری را تا حد زیادی به دلیل تأثیر آن بر محاسبات می‌داند زیرا معتقد است در دنیای امروز از طریق هوش مصنوعی رایانه‌ها این توانایی را یافته‌اند که حجم عظیمی از داده‌ها را برای یادگیری به کار گیرند و سپس از هوش آموخته ‌شده خود برای اتخاذ تصمیمات و اکتشافات بهینه در کسری از زمانی که برای انسان‌ها مورد نیاز است، بهره‌ ببرند.

 

بنا بر ادعای بولتین، در آینده تقریباً هیچ صنعت بزرگی وجود ندارد که از هوش مصنوعی مدرن یا به طور خاص‌تر هوش مصنوعی باریک که عملکردهای عینی را با استفاده از مدل‌های آموزش داده‌ شده توسط یادگیری ماشین یا یادگیری ‌عمیق به انجام می‌رساند، متاثر نشده ‌باشد؛ امری که به‌ویژه در چند سال گذشته صادق بوده زیرا جمع‌آوری و تجزیه‌ و ‌تحلیل داده‌ها به لطف اتصال قوی اینترنت اشیاء و همچنین تکثیر دستگاه‌های تحت شبکه و پردازش رایانه‌ای سریع‌تر به طور قابل‌توجهی در این دوره افزایش یافته ‌است.

 

همچنین از آنجایی که در حال‌ حاضر شرکت‌های مختلف سالانه میلیاردها دلار برای استفاده از محصولات و خدمات هوش ‌مصنوعی هزینه می‌کنند و غول‌های فناوری مانند گوگل، اپل، مایکروسافت و آمازون نیز میلیاردها دلار برای ایجاد این محصولات و خدمات هزینه می‌کنند در آینده دانشگاه‌ها هوش مصنوعی را به بخشی برجسته‌تر از برنامه‌های درسی خود تبدیل خواهند ‌داشت و وزارت دفاع ایالات ‌متحده و سایر کشورها نیز آن را ارتقا خواهند داد که این باعث می‌شود تا در زمین بازی هوش‌مصنوعی اتفاقات بزرگی رقم‌ بخورد.

 

 

گزارش بولتین مهمترین بخش‌های متاثر از پیشرفت و توسعه هوش ‌مصنوعی در آینده را بخش‌هایی همچون حمل ‌و نقل، تولید، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و رسانه‌ها برشمرده و معتقد است مردم برای آمادگی در مواجهه با عصر آینده باید همان گونه که به آموزش زبان خارجی می‌پردازند در مورد برنامه‌نویسی نیز آموزش ‌ببینند زیرا یکی از موارد اجتناب‌ناپذیر در عصر آینده سپری ‌نمودن دوره ناگزیر گذار از مشاغل به سبک قدیم به مشاغل مبتنی بر فناوری هوش‌ مصنوعی به سبک جدید است که در این دوره گذار قطعا ناملایمات و رکود شدیدی را در سطح جهانی شاهد خواهیم ‌بود و اگر فردی در این دوران کدنویسی و برنامه نویسی بلد نباشد شرایط برایش سخت‌تر خواهد شد.

 

در همین زمینه و بنا بر مقاله‌ای در شبکه اجتماعی «لینکدین» و با استناد به نتایج پژوهشی در خصوص آینده هوش‌ مصنوعی که توسط «موسسه آینده بشریت دانشگاه آکسفورد» صورت پذیرفته ‌است با توجه به روند کنونی پیشرفت‌های هوش ‌مصنوعی و بر اساس نظرسنجی از ۳۵۲ محقق حوزه یادگیری ماشینی به احتمال زیاد ماشین‌ها تا سال ۲۰۲۶ قادر به نوشتن مقاله‌های مدرسه‌ای خواهند بود و تا سال ۲۰۲۷ کامیون های خودران مشاغل رانندگان را تصاحب خواهند کرد.

 

همچنین تا سال ۲۰۳۱ هوش ‌مصنوعی در صنعت خرده‌فروشی از انسان پیشی خواهد ‌گرفت و تا سال ۲۰۴۹ هوش‌ مصنوعی «استیون ‌هاوکینگ» بعدی خواهد بود و تا سال ۲۰۵۳ «چارلی‌ تئو» (جراح شاخص مغز و اعصاب)  بعدی از گروه هوش ‌مصنوعی خواهد بود.

 

به طور خلاصه می‌توان گفت که هوش‌ مصنوعی این قدرت را دارد که دنیای تجارت را متحول‌ کند. با این حال درک این نکته مهم است که هوش‌مصنوعی باید با انسان ها کار کند تا  کارایی و بهره‌وری یک کسب ‌و کار را بهبود بخشد. از  همین‌ رو با توجه به چشم‌انداز آینده هوش ‌مصنوعی که بسیار وسیع و بی‌نهایت است و همچنین با توجه به بیم ‌و امیدهای ذکر شده درخصوص آینده تاحدی مبهم این فناوری افراد و کسب ‌و‌ کارها و همچنین توسعه‌دهندگان هوش‌ مصنوعی می‌بایست قبل از گسترش آن و یا بهره‌گیری از امکانات آن در کسب ‌و کار خویش از مزایا و معایب آن آگاهی کامل داشته ‌باشند تا بتوان به آینده‌ای امن و پر از رفاه و آسایش در کنار بهره‌گیری از یک هوش ‌مصنوعی رام و آرام چشم ‌داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات