تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آبان 1402 - 22:30
کد خبر : 19661

پرستارها چه می‌خواهند؟

پرستارها چه می‌خواهند؟
مهم‌ترین خواسته پرستاران این است که تبعیض فاحش و آسیب‌زا بین دریافتی پزشک و پرستار شاغل در یک بیمارستان، کاهش یافته و اصلاح شود

اخبار مربوط به پرستاران به خصوص تجمعات صنفی و مهاجرتشان هر چند بیش از هر زمان دیگری در رسانه‌ها و مطبوعات بازتاب می‌یابد اما شرایطشان همان است که پیشتر بوده و باعث شده در کنار اقشاری مانند بازنشستگان و فرهنگیان و …، پرستاران همچنان بر برگزاری تجمعاتشان در شهرهای مختلف اصرار بورزند در اعتراض به  پرداخت نشدن معوقات قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تبعیض‌های مزدی و حجم بالای وظایف تحمیل‌شده‌ای که تناسبی با دریافتی ریالی پرستاران ندارد.

 

به گزارش ایران مامن، در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها در این باره رئیس نظام پرستاری اهواز اظهار داشته در سال گذشته حدود ۱۵۰ گواهی گود استندینگ برای پرستاران خوزستانی صادر شد که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. این آمار به جز پرستارانی است که از ‌خوزستان به سایر استان‌ها مهاجرت می‌کنند.

 

به گزارش «جوان» چالش کمبود پرستار اکنون به شکلی جدی‌تر خودنمایی کند. ماجرا به قدری جدی است که «محمد شریفی‌مقدم» دبیر کل خانه پرستار تصریح می‌کند: «به جرئت می‌گویم بیماران به دلیل کمبود پرستار می‌میرند.» در کنار بحران کمبود پرستار، چند سالی می‌شود ماجرای مهاجرت این گروه هم چالش کمبود پرستار را جدی‌تر کرده‌است.

 

به گزارش «ایلنا» به نقل از رئیس نظام پرستاری کشور، روزانه ۵ تا ۶ پرستار و ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این مسأله برای کشور جای نگرانی دارد.

 

در همین ارتباط، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به «ایرنا» گفته مطابق با آمارهای مستند، هزینه آموزش هر پرستار در کشور حدود ۲ میلیارد تومان است.

 

 

همه این‌ها در حالی است که براساس گفته مسئولان وزارت بهداشت کمبود نیروی پرستار حدود ۷۰ هزار نفر است. از سوی دیگر «محمد میرزابیگی» رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به وجود ۲۰ تا ۳۰هزار پرستار بیکار در کشور اظهار داشته «در حال حاضر با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در مراکز درمانی مواجه هستیم.»

 

به گزارش روزنامه «اعتماد» مشکلات جامعه پرستاری فهرست مفصلی شامل حجم بالای کار به دلیل کمبود شدید نیرو در بخش‌های بیمارستانی، ناکافی بودن و تفاوت غیر قابل توجیه دریافتی‌های پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی، انباشت معوقات کارانه و مزایای ریالی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، ناعادلانه بودن پرداختی‌های مشمول قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یا به ازای اضافه‌کاری و کارانه، نامعلوم بودن روش محاسبه پرداخت مزایای شغلی به پرستاران و اصلاحات غیر اصولی و سلیقه‌ای و فرمایشی در قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است.

 

مسوولان جامعه پرستاری طی ماه‌های اخیر بارها خطاب به دولت اخطار داده‌اند که تداوم اعتراضات پرستاران و استمرار بی‌توجهی مسوولان به خواسته‌های این قشر از کادر درمان نتیجه خوبی به دنبال ندارد و اولین ماحصل این وضع، مهاجرت پرستاران از ایران به مقصد کشورهای پیشرفته و حافظ منافع پرستاران مهاجر، خانه‌نشینی پرستاران و اشتغال در حرفه‌ای غیر از پرستاری و در نهایت، خالی‌تر شدن بخش‌های بیمارستانی از وجود اولین و مهم‌ترین خادمان درمان است که در نهایت، به ضررهای جانی برای بیماران منجر می‌شود.

 

چندی قبل خبرگزاری «مهر» در گزارشی نوشت در حالی که به هر پرستار بابت هر ساعت اضافه کاری ۱۶ الی ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود، دریافتی یک پرستار به ازای ۶ ساعت اضافه کاری، معادل قیمت یک قوطی کنسرو ماهی است!

 

مهم‌ترین خواسته پرستاران این است که تبعیض فاحش و آسیب‌زا بین دریافتی پزشک و پرستار شاغل در یک بیمارستان، کاهش یافته و اصلاح شود که تا امروز البته به این خواسته پرستاران هیچ توجهی نشده است. افزایش تعداد پرستار در بخش‌های بیمارستانی از طریق عقد قراردادهای قانونی از دیگر خواسته‌هایی است که تا امروز محقق نشده و پرستاران همچنان نسبت به جذب نیرو به شیوه‌های نامتعارف و خلاف قانون اعتراض دارند علاوه بر آنکه بی‌توجهی دولت به تبعات ناشی از کمبود ۱۰۰ هزار نفر پرستار برای تخت‌های بیمارستانی فعال، مشکلات این قشر را چند برابر افزایش داده است ضمن این که اعتراضات پرستاران به اجرای پراشکال و ناقص قانون تعرفه‌گذاری پرستاری و چالش‌های مرتبط، از ابتدای امسال از سر گرفته شد که تاکنون نتیجه‌ خاصی را برایشان به همراه نداشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات