تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 - 14:49
کد خبر : 19683

جنگ غزه و ارتباط آن با برجام و برنامه هسته‌ای ایران

جنگ غزه و ارتباط آن با برجام و برنامه هسته‌ای ایران
فرانس پرس مدعی شده ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه و همکاری با آژانس را کاهش داده اما قدرت‌های غربی پس از درگرفتن جنگ غزه از ترس تشدید تنش‌های خاورمیانه، تمایلی به سختگیری در قبال تهران ندارند

در تازه‌ترین دور کش‌وقوس‌های هسته‌ای میان ایران و آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی، پنجشنبه گذشته سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک در آخرین اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری میلادی با استناد به گزارش «رافائل گروسی» رئیس آژانس تاکید کردند تهران باید اقداماتی چون جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس را متوقف کند.

 

گروسی در بخشی از بیانیه خود در جلسه شورای حکام آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران مدعی شده بود انباشت اورانیوم غنی‌شده توسط ایران تا ۵ درصد، تا ۲۰ درصد و تا ۶۰ درصد، اورانیوم با خلوص بالا، همگی از زمان دیدارمان در سپتامبر افزایش یافته است و افزایش انباشت اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی با همان سرعتی که در جلسه پیشین شورای حکام گزارش کرده بودم، انجام می‌شود.

 

به گفته مدیرکل آژانس متاسفانه هیچ پیشرفتی در زمینه اجرای بیانیه مشترک امضاشده با تهران در ۴ مارس انجام نشده است.

 

 

در این باره «فرانس پرس» هم این ادعا را طرح کرده که ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه و همکاری با آژانس را کاهش داده اما قدرت‌های غربی پس از درگرفتن جنگ غزه از ترس تشدید تنش‌های خاورمیانه، تمایلی به سختگیری در قبال تهران ندارند

 

در مقابل، «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تکرار سیاسی‌کاری بپرهیزد.  به گفته وی، اقدامات ایران در چهارچوب پادمان انجام می‌شود و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بر آن نظارت دارد. در حال حاضر ۱۲۰ بازرس آژانس برای ورود به کشور تائید شده اند. برخی از بازرسانی که تایید نشده اند سال‌هاست به ایران نیامده اند و نکته دوم اینکه به موجب ماده ۹ اساسنامه، ما این حق قانونی را در پذیرش یا عدم پذیرش بازرسانی که معرفی می‌شوند، داریم.

 

به گزارش روزنامه «ابتکار» ایران در شهریورماه سال جاری مجوز فعالیت چندین بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران لغو کرد. در پی این اقدام مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «این رفتار ایران به شکل مستقیم و شدید بر توانایی آژانس برای انجام ماموریت خود در ایران و تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای این کشور تأثیر می‌گذارد.»

 

حدود یک هفته پیش، «رویترز» مدعی شد به دو گزارش محرمانه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته که در این گزارش‌ها صراحتا اعلام شده، ایران به طور محسوسی به ساخت بمب اتم نزدیکتر شده است. در این گزارش‌ها تاکید شده که ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده دارد که برای ساخت سه بمب اتمی مورد استفاده قرار دهد. بر اساس یکی از دو گزارش آژانس اتمی، ایران ۱۲۸.۳ کیلوگرم اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌شده در اختیار دارد. این میزان سه برابر ۴۲ کیلوگرمی است که آژانس اتمی به صورت تئوری برای ساخت بمب اتمی کافی دانسته است، البته در صورتی که غنی‌سازی ادامه پیدا کند. اطلاعات این گزارش در شرایطی مطرح می‌شود که مقامات ایران بار‌ها اعلام کرده اند هیچ قصد و برنامه‌ای برای ساخت و توسعه سلاح‌های هسته‌ای ندارند.

 

در همین رابطه «جلال ساداتیان» دیپلمات پیشین ایران در بریتانیا و مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه در گفتگو با «فرارو» بیان داشته است: نکته مهمی که باید در تحلیل موضوعات مرتبط با مسائل هسته‌ای ایران مورد توجه قرار گیرد این است که با توجه به قطره چکانی بودن اطلاعاتی که در این خصوص به شکل رسمی و از سوی نهاد‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای در کشورمان، مطرح می‌شود، هیچ یک از تحلیلگران و فعالان حوزه تحلیل مسائل سیاسی، نمی‌توانند با قاطعیت در این خصوص اظهار نظر کنند. عمده اطلاعات برای تحلیل این موارد از طریق رسانه‌های رسمی کشور و روندی است که از پیش در حوزه مسئله هسته‌ای شاهد بودیم. بعد از تحولات منطقه‌ای و پس از تهاجم اولیه حماس و سپس واکنش‌های شدید اسرائیل، ایالات متحده در چندین نوبت اعلام کرد که تمایلی برای درگیری با ایران ندارد و گفتگو‌های پشت پرده‌ای که رخ می‌دهد، کمابیش نشان دهنده کنترل شرایط از سوی دو طرف (ایران و آمریکا) است.

 

شش هفته بعد از طوفان الاقصی و از جمعه گذشته، بین نیروهای حماس و اسرائیل آتش بس برقرار شد

 

به گفته این دیپلمات سابق، ظاهرا بین ایران و آمریکا گفتگو‌هایی حاکم است. این گفتگو‌ها توسط نماینده ایران در سازمان ملل و در حاشیه جلسه سازمان ملل یا در نیویورک رخ می‌دهد. همچنین در حالات مختلفی از جمله با کمک واسطه گری کشور‌های مختلف، این گفتگو‌ها حفظ می‌شود. حدس زدن درباره مجموعه این گفتگو‌ها این موضوع را تداعی می‌کند که احتمالا مسئله برجام و مسائل هسته‌ای در این گفتگو‌ها در دستور کار قرار گرفته است. یعنی اینگونه نبوده که صرفا طی یک ماه اخیر، مسئله غزه، موضوع گفتگو‌ها باشد، بلکه مسائل جانبی دیگری از جمله شرایط هسته‌ای و برجام نیز بین گفتگو‌های ایران و امریکا جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

در این باره «عبدالرضا فرجی راد» مدرس ژئوپلیتیک به یکی از روزنامه‌ها گفته تا پیش از بحران غزه گفت‌وگوهایی بین ایران و آمریکا در جریان بود و به پیشرفت‌هایی هم رسید که بعد از طوفان الاقصی به محاق رفت. حالا با فروکش کردن بحران، تحرکاتی به راه افتاده و به اصطلاح نوبتی هم باشد نوبت برجام است.

 

در همین خصوص، ساداتیان بر این باور است که هم ایالات متحده و هم ایران این حقیقت را پذیرفته اند که بازگشت به مفهوم برجام عملا از درجه امکان و اعتبار خارج شده و چنین موضوعی بعید به نظر می‌رسد. ایران در حال حاضر امکان غنی سازی با درصد‌های بالا را دارد. از سوی دیگر تهران هیچ تمایلی ندارد آژانس، بیش از حد نیاز در حوزه انرژی هسته‌ای ورود کند. برخی تحلیلگران عمدتا غیر ایرانی بر این موضوع تاکید دارند که اتفاقاتی که تا کنون بین ایران و آژانس رخ داده، نشان می‌دهد که ایران در زمینه شفاف سازی فعالیت‌های هسته ای، با آژانس، همکاری لازم را انجام نداده و ضعیف ظاهر شده است. این که حق با کدامیک از طرفین است جای بحث‌های گسترده تری دارد، اما اکنون سخنان آقای اسلامی نشان می‌دهد، ایران آماده هر نوع همکاری قانونمند است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات