تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 آذر 1402 - 15:44
کد خبر : 19723

خوب و بدِ توقف هوش مصنوعی

خوب و بدِ توقف هوش مصنوعی
بیش از هشتاد درصد تصمیم‌گیرندگان فناوری‌اطلاعات به سرمایه‌گذاری بر روی امنیت‌ سایبری مبتنی بر هوش‌ مصنوعی تا دو سال آینده روی آورده‌اند

هوش مصنوعی اینک بیش از هر زمانی مرکز توجه کشورها و انسان‌ها است. در تازه‌ترین توافقات فراملی، رسانه‌ها چند روز پیش از توافق ۱۸ کشور برای جلوگیری از سوء استفاده از هوش مصنوعی خبر دادند.

 

به نوشته «دویچه وله» ایالات متحده آمریکا، آلمان و ۱۶ کشور دیگر جهان بر سر برخورد مشترک با این معضل، به توافق رسیده‌اند. این نخستین توافقنامه بین‌المللی در این زمینه است که به طور جامع و مفصل در قالب یک سند ۲۰ صفحه‌ای حاصل شده است. محور اصلی این توافقنامه روی برقراری امنیت از سوی تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی برای مشتریان و عموم مردم تمرکز دارد.

 

به گزارش ایران مامن، اواسط اردیبهشت‌ماه امسال صدها دانشمند از دنیای فن‌آوری و چهره‌های دانشگاهی و با جمع‌آوری امضا خواستار متوقف شدن توسعه هوش مصنوعی شدند. در نامه مشترک آنان، در خصوص خطرات مسابقه توسعه مدل‌های هوش مصنوعی هشدار داده و خواسته شده است تا فعالیت‌ها در این زمینه برای مدت شش ماه به تعویق انداخته شود.

 

«فوربس» در گزارشی در این باره نوشته است: هم‌اکنون ۷۶ درصد از شرکت‌ها هوش‌ مصنوعی و یادگیری ماشین را در بودجه‌های فناوری اطلاعات خود در اولویت قرارداده‌اند. دلیل این روند نیز افزایش شدید حجم داده‌هایی است که برای شناسایی و کاهش تهدیدات سایبری در آینده باید تجزیه‌وتحلیل شوند؛ امری که البته به ‌تدریج برای انسان ناممکن خواهد شد.

 

 

بر همین اساس، فوربس هوش‌ مصنوعی را یک ابزار ضروری در مبارزه با جرایم سایبری آینده می‌داند که بنا بر آمارها نیز هم‌ اکنون ۸۲ درصد تصمیم‌گیرندگان فناوری‌اطلاعات به سرمایه‌گذاری بر روی امنیت‌ سایبری مبتنی بر هوش‌ مصنوعی تا دو سال آینده روی آورده‌اند و تقریباً نیمی از آنها نیز تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ این سرمایه‌گذاری را انجام خواهند‌ داد.

 

بنا بر گزارش «ای‌بی‌سی‌نیوز» جاش لوسپینوسو کاپیتان ۳۶ ساله سابق ارتش ایالات‌ متحده و فارغ‌التحصیل سال ۲۰۰۹ دانشگاه وست‌پوینت که بیش از یک دهه به عنوان محقق موسسه «رودز» به نوشتن ابزارهای هک برای آژانس امنیت‌ ملی و فرماندهی سایبری ایالات‌ متحده فعالیت‌ داشته ‌است اخیراً در گزارشی که برای یک کمیته فرعی خدمات مسلح در سنای این کشور تهیه شده  چگونگی استفاده از هوش‌ مصنوعی در زمینه حفاظت از عملیات‌ نظامی ایالات‌ متحده را توضیح داده‌ است.

 

وی در گزارش خود و همچنین در توضیحاتی که در رابطه با آن در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ارائه‌ داشته مدعی شده که توقف تحقیقات بر روی هوش‌ مصنوعی به دلیل کارآیی بالای آن در امنیت سایبری ایده بدی خواهد بود که شرایط را به نفع چین و سایر رقبا تغییر خواهد داد اما با این ‌وجود  نگرانی‌هایی را نیز در مورد هجوم بی‌درنگ به سمت محصولات امنیتی مبتنی‌ بر هوش ‌مصنوعی مطرح کرده و معتقد است  محصولی که با عجله به بازار عرضه می‌شود اغلب آسیب‌زا بوده و ممکن ‌است هک‌ شده از کار بیافتد یا آسیب ناخواسته به سیستم وارد کند.

 

وی همچنین یکی از خطرات توسعه غیرمحتاطانه هوش‌ مصنوعی برای اهداف نظامی و به‌ویژه امنیت سایبری را مسمومیت‌ داده‌ها یعنی ارائه اطلاعات اولیه نادرست به هوش ‌مصنوعی در زمان یادگیری اولیه عنوان‌ داشته و معتقد است اگر دشمنان بتوانند داده‌های غلطی را ایجاد کنند که فناوری‌های مجهز به هوش‌ مصنوعی آنها را در هنگام یادگیری ببینند و مبنای تجزیه‌وتحلیل خود قرار دهند، این وضع می‌تواند عمیقاً بر نحوه عملکرد این فناوری‌ها تأثیر بگذارد. در این زمینه می‌توان به تولید ربات چت توئیتری تای (Tay) توسط مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که می‌توانست از مکالمات آنلاین با کاربران بیاموزد و توانایی‌های خود را به‌روزرسانی کند؛ رویدادی که با توطئه کاربران مخرب و ارائه توئیت‌های توهین‌آمیز و مخرب منجر به تولید محتوای التهاب‌برانگیز در آن زمان توسط این چت‌بات شد و در نهایت نیز مایکروسافت آن را آفلاین ‌کرد.

 

لوسپینوسو در عین‌ حال مدعی‌ است استفاده از هوش‌ مصنوعی در امنیت‌ سایبری کاربردهای فراوانی از جمله  استفاده در فیلترهای ایمیل به‌منظور پرچم‌گذاری و جداسازی نامه‌های ناخواسته و جلوگیری از فریب‌های فیشینگ و یا بهبود عملکرد دفاعی نقاط ‌پایانی همچون لپ‌تاپ‌ها و تب‌لت‌ها در زمینه شناسایی ویروس‌ها و بدافزار‌ها نسبت به سیستم‌های ضدویروس قدیمی دارد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات