تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 11:13
کد خبر : 11018

چینی‌ها گرای کابل را به طالبان می‌دادند؟

چینی‌ها گرای کابل را به طالبان می‌دادند؟

چینی‌ها در حال حاضر بزرگترین حامی اعطای مشروعیت بین‌المللی به حکومت طالبان به شمار می‌آیند و بارها مساله شناسایی دولت موقت طالبان را مطرح ساخته‌اند.   به گزارش ایران مامن، به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که حاکی از ضربات سایبری از مبدا چین به دولت سابق افغانستان است و شائبه زمینه‌سازی روی کارآمدن طالبان از

چینی‌ها در حال حاضر بزرگترین حامی اعطای مشروعیت بین‌المللی به حکومت طالبان به شمار می‌آیند و بارها مساله شناسایی دولت موقت طالبان را مطرح ساخته‌اند.

 

به گزارش ایران مامن، به تازگی گزارش‌هایی منتشر شده که حاکی از ضربات سایبری از مبدا چین به دولت سابق افغانستان است و شائبه زمینه‌سازی روی کارآمدن طالبان از سوی چینی‌ها را تقویت می‌کند.

 

 

به ادعای شرکت امنیتی سایبری «چک پوینت» (Check Point) هکرهای چینی با انجام حملات سایبری اطلاعات و اسرار نهادهای وابسته به شورای امنیت ملی افغانستان را سرقت کرده‌اند. به ادعای این شرکت امنیتی که دفاتر جداگانه‌ای در کالیفرنیا و سرزمین‌های اشغالی دارد کمپین حملات سایبری چین در این رابطه از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.

 

شرکت «چک پوینت» ضمن متهم کردن گروه سایبری و چینی‌زبان (IndigoZebra) به انجام حملات سایبری علیه افغانستان مدعی شده هنوز شواهد مشخصی از ارتباط آن‌ها با دولت چین وجود ندارد. به گفته این شرکت هکرها برای نفوذ به سیستم های شورای امنیت ملی افغانستان از دفتر رئیس جمهور استفاده کرده و از سرویس پیام رسان (Dropbox) برای مخفی کردن فعالیت خود بهره برده اند.

 

ادعا می شود هک سیستم‌های شورای امنیت ملی افغانستان زمانی رخ داده که یکی از مقامات رسمی در کنفرانسی مطبوعاتی فایل ارسالی از دفتر رئیس جمهوری را باز و با این کلیک درب پشتی برای نفوذ هکرها و سرقت اطلاعات نصب شده است.

 

این درب پشتی به وسیله یک حساب مرتبط با دراپ‌باکس(Dropbox) تحت کنترل مهاجمان قرار داشت و هکرها از دراپ‌باکس به عنوان مرکز فرماندهی و کنترل خود بهره برده اند.

 

چک پوینت مدعی است بر مبنای شواهد به‌دست‌آمده فراتر از افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان نیز قربانی کارزار جاسوسی این گروه هکری بوده اند.  البته شرکت طراحی‌کننده دراپ‌باکس به عنوان یک سرویس میزبان برای پرونده‌های اینترنتی در آمریکا هنوز به این افشاگری واکنش نشان نداده است.

 

 

رئیس شرکت چک پوینت، «فینکلشتاین» ضمن مصاحبه با مطبوعات گفته محققین آن‌ها از طریق کشف پرونده‌ها و ایمیل‌های بارگذاری شده در اینترنت، موفق به کشف فعالیت‌های جاسوسی شرکت چینی شده اند.

 

با وجود تلاشی که این شرکت امنیتی برای توجیه اختفای چندین ساله یافته های خود از دولت افغانستان دارد، افکار عمومی ادعاهای ارائه شده را نپذیرفته است. ضمن اینکه سؤالات متعددی در خصوص انگیزه ها و منافع ناشی از پنهان‌کاری شرکتی با بیش از ۲۰۰ کارمند و ارتباط مستمر با نهادهای اطلاعاتی امنیتی اروپا و آمریکا مطرح شده است.

 

مسئله‌ای که در رابطه با این خبر اهمیت دارد افشاء فعالیت این کمپین هم‌زمان با حملات سایبری گسترده جهانی به ویژه آمریکا است. حملاتی که رئیس جمهور جدید آمریکا بارها وعده مقابله با آن‌ها را داده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات