تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 آذر 1402 - 12:06
کد خبر : 19829

تتلو پله پله تا سلطنت تتلیتی‌ها

تتلو پله پله تا سلطنت تتلیتی‌ها
تتو، روابط آزاد و فحش دادن تتلو، از جمله مواردی‌اند که بیشتر مصاحبه‌شوندگان به آن پاسخ‌هایی داده‌اند که از آن برداشت می‌شود، حریم شخصی افراد دامنه گسترده‌ای دارد. بنابراین فردگرایی که معیارهای آن در دو ساحت حریم شخصی و لذت‌جویی بیان شد، باوری ریشه دار در میان تتلیتی‌ها است که دست کم برای دفاع از تتلو به آن متوسل می‌شوند.

«امیر تتلو» که طرفدارانش یعنی «تتلیتی»‌ها او را «سلطان» می‌نامند، میانه آذرماه و بعد از چند روز خبرسازی و درگیری با اعضای کنسولگری ایران در استانبول به کشور بازگشت تا همراه با «صادق بوقی» و «ساسی مانکن» جزو خبرسازترین‌ها قرار گیرد.

 

استرداد «امیرحسین مقصودلو» یا همان تتلو به ایران، گمانه‌زنی‌های متعددی را به همراه داشت؛ از طرح احتمال اعدام او به اتهاماتی چون «افساد فی الارض» تا شایعاتی مبنی بر این که بدهی‌های سنگینش در ترکیه، ناتوانی در پرداخت آن‌ها و پرونده‌های متعدد قضایی باعث شده تا خودِ وی زمینه‌های بازگشت به ایران را فراهم کند.

 

تتلو در سال‌های اخیر تا توانسته به حوزه‌های مختلف سرک کشیده و مانند «مرد هزار چهره» هر بار رنگی به خود گرفته است؛ از ملاقات با «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری فعلی و نامزد انتخابات ۹۶ و حضور در جمع اصولگرایان مخالف دولت «حسن روحانی» تا خودنمایی در تمرینات سرخابی‌های پایتخت و حتی کلیپ‌سازی برای آهنگ «انرژی هسته‌ای» روی ناو ارتش.

 

انواع زد‌وخورد و بده‌بستان‌هایش با هنری‌ها از خواننده گرفته تا بازیگر و شاخ اینستاگرامی هم در سال‌های اخیر باعث شده تا به طور مرتب در معرض دید حاضران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشد.

 

در این میان، نمایش انواع و اقسام فساد مانند کشاندن دختران نوجوان به «حرمسرای شخصی» تا همکاری با سایت‌های کلاهبرداری و شرط‌‌بندی، تتلو را تبدیل به پدیده‌ای عجیب‌تر از قبل کرد.

 

«سحر قریشی» بازیگر معروف سینما که مدتی را با تتلو در ترکیه گذراند درباره این تجربه گفته «تتلو می‌گفت من خدا هستم و باید به من سجده کنی. وقتی سجده نکردم هشت ساعت تمام کتکم زد»

 

 

به گزارش ایران مامن، با وجود اینکه خیلی از طرفدارانش او را فارغ از انواع و اقسام حواشی، مستعد و خوش‌صدا و کاربلد می‌دانند اما واقعیت اینکه تتلو بدون بیشتر تابعی از الگوی چهره‌هایی چون «کیم کارداشیان» به عنوان یک «بی‌هنر هنرمند در حاشیه‌سازی» بوده تا یک خواننده دست‌چندمی سبک‌هایی مانند پاپ و رپ و آرندپی.

 

بسیاری می‌پرسند دلیل موفقیت او در جذب مخاطب‌ برای حاشیه‌سازی‌های مداوم چه بوده است. «پژوهش ایرنا» در این باره می‌نویسد:  از تفاوت‌های جدی تتلیتی‌ها در مقایسه با سایر گروه‌های هواخواهی در ایران این است که امیر تتلو گاه با دعوت هواخواهانش به انجام کاری خاص نشان می‌دهد که هواخواهانی پویا، فعال و مشارکت‌جو دارد که در مقاطعی می‌توانند کارهایی خطرناک و غیرمرسوم انجام دهند. همچنین زبان مشترک باعث گشودن درهای بیشتر بر طیف مخاطبان فارسی‌زبانی می‌شود که دارای خصایص جمعیتی مختلف هستند.

 

بر اساس این پژوهش، علاوه بر ترویج «لذت‌جویی فردگرایانه»، در میان تتلیتی‌ها زندگی هر فرد به خودش مربوط است و افراد دیگر حق ندارند در آن دخالت کنند؛ یعنی مفهوم «حریم شخصی» در باور اعضای خرده‌فرهنگ مسئله‌ای ریشه‌دار است. تتو، روابط آزاد و فحش دادن تتلو، از جمله مواردی‌اند که بیشتر مصاحبه‌شوندگان به آن پاسخ‌هایی داده‌اند که از آن برداشت می‌شود، حریم شخصی افراد دامنه گسترده‌ای دارد. بنابراین فردگرایی که معیارهای آن در دو ساحت حریم شخصی و لذت‌جویی بیان شد، باوری ریشه دار در میان تتلیتی‌ها است که دست کم برای دفاع از تتلو به آن متوسل می‌شوند.

 

 

بی‌استثنا تمام مصاحبه‌شوندگان پذیرش سلایق مختلف در جامعه را مورد تاکید قرار داده‌اند و همین موضوع باعث شد تا این مورد به عنوان یک هنجار خرده فرهنگی قلمداد شود. اغلب تتلیتی‌ها معتقدند تتلو به آن‌ها انگیزه می‌دهد که برای موفقیت در زندگی بجنگند و هیچ گاه از تلاش باز نایستند

 

این پژوهش می‌افزاید: تتلو در تمام احوالات شنونده با او همراه است و در زمانی که فرد قصد دارد خوشی‌اش را با دیگری تقسیم کند یا از طریق درددل، غمش را با دیگری سهیم شود، موسیقی تتلو یک گزینه همیشه در دسترس است که در نهایت به پیوند عاطفی هواخواه با تتلو کمک می‌کند.

 

در این باره «محمدرضا ایمانی» روانشناس به «شرق» گفته است: تتلو نماد و برون‌داد بخشی از جامعه ماست. چناچه هواداران او هم بخشی از همین جامعه هستند و نشان‌دهنده این است که بخشی از جامعه آسیب‌دیده و دچار معضل است. نشان‌دهنده گسست در خانواده و اینکه پدر و مادر ارتباط درستی با یکدیگر ندارند. پدر و مادر والدگری درستی درباره فرزندشان ندارند. این یک زنجیره به هم متصل است. زن و مرد آگاهی کافی ندارند و ازدواج می‌کنند. بدون دانش و آگاهی صاحب فرزند می‌شوند و این فرزند را در مکانیسم درستی تربیت نمی‌کنند. این کودک وارد جامعه می‌شود؛ آن‌هم با عقده‌ها و نابسامانی‌ها و تعارض‌های بسیار که در نهایت ممکن است از سوی عده‌ای تحقیر شود و آسیب ببیند. از تتلو چه انتظاری می‌توان داشت؟

 

 

«محمد حاتمی» روان‌شناس هم در روزهای گذشته در برنامه‌ای رادیویی اظهار داشته درحال‌حاضر برخی نوجوانان ما دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده‌اند و از‌آنجایی‌که برخی از والدین و مربیان درباره فرزندان، نوجوانان و جوانان احساس مسئولیت نکرده یا اینکه این احساس چندان قاطعانه و خلاق و سازنده نبوده، جوانان در تابعیت از سلبریتی‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، انواع پوشش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از روی نمادهای موجود در این فضاها انتخاب کرده و به‌ کار می‌برند. تتلو از دیدگاه روان‌شناسی شخصیتی پیچیده و چند‌بعدی است؛ معجونی از مسائل و مشکلات است و طبق برخی از نظریه‌های روان‌شناسی پیش‌بینی‌پذیر نیست.

 

«علیرضا شریفی یزدی» هم جامعه‌شناسی است که درباره تتلو بر این باور است: «اینکه بازار اینها داغ می‌شود، چند دلیل دارد؛ دلیل اول این است که به نظر می‌رسد زبان نسل طرفدار او یا همان تتلیتی‌ها از طرف بزرگ‌ترها فهم نشده است. آن وقت کسی مثل تتلو پیدا می‌شود که با زبان آنها آشناست و نیازهای آنها را می‌شناسد و به‌همین‌دلیل به سمت او گرایش پیدا می‌کنند. نکته دوم خطاهایی است که بزرگان مرتکب شده‌اند و این افراد را بزرگ کرده‌اند»

 

«میرحسین جلالی‌ندوشن» روان‌پزشک هم در یادداشتی از تتلو به عنوان نماد عصیان یک نسل یاد کرده است: «تتلو نماد عصیان یک نسل است که علیه اجبار به یک سبک زندگی مشخص و نوعی قاعده‌مندی قرار دارد. تتلو نمود بدوی‌ترین خواسته‌های نوزادی و ابتدایی انسانی است. آرزو دارد حرمسرا داشته باشد تا تمام زنان عالم را بنده خود کند، نه اینکه پر از شهوت است که پر از وحشت است و تنهایی و بدین‌سان می‌خواهد ایمنی مادرانه‌ای که از آن محروم شده را در شکل دربندکردن تمام بدن‌های بالقوه مادر مستغنی کند تا مبادا قحط‌سالی هرروزه ذهن ترسیده‌اش از نبود پیوند و ایمنی باز بترساندش. من در پی سرزنش جامعه یا نوجوانانی نیستم که در این بدوی‌ترین شکل پی‌جویی خواهش‌های نفسانی یا رکاکت و پرده‌دری در استفاده از زبان در ابتدایی‌ترین شکل آن و در غیرانتزاعی‌ترین صورت آن خود را می‌یابند. باید درد را جای دیگری جست و انگشت اتهام را سمت جاهای دیگری گرفت»

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

fuck google جمعه , ۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷

yandanxvurulmus.0VomFQsPC9mm

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات