تاریخ انتشار : جمعه 15 دی 1402 - 20:45
کد خبر : 19963

دکتر حسن سلامی

آتش جنگ و ترور از دامان مردم ایران و لبنان دور باد

آتش جنگ و ترور از دامان مردم ایران و لبنان دور باد
هر جوانی و انسانی که خودش را آن گونه که هست پذیرفته، از داوری و قضاوت دیگران نمی ترسد. آن چه برایش اهمیت دارد این است که بخاطر آن چه دوست دارد زندگی می کند. 

مرگ و زندگی

هر شخص در این دنیا دنبال ایده ای است تا در راه آن زندگانی کند یا بمیرد یا بمیرانَد.

الف – اکثر مردم از هر سه طبقه ی متوسط، اغنیا و فقرا می خواهند زندگانی کنند؛ زندگی آبرومند، متعارف و در صلح.

ب- اکثر شهرت طلبان، رهبران و جنگاوران می خواهند در راه ایده شان بمیرند.

ج- اکثر دولت های مستبد، صهیونیست ها و داعشی ها می خواهند برای ایده شان ترور کنند و بمیرانند؛ نمونه جنایتی که چهارشنبه گذشته در کرمان مرتکب شدند.

 

 

کریسمس ارمنی ها

درست در ششم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی (دی ۱۳۹۸)، به مناسبت عید کریسمسِ ارمنی‌ها به دیدار «آرام کشیشیان» رهبر مسیحیان ارمنی لبنان به کلیسا و مرکز آنطلیاس وابسته به این طایفه در شرق بیروت رفتم و با او گفت وگو کردم. بیشتر مسیحیان لبنان از جمله مارونی ها، کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و بخش بزرگی از ارتدکس‌ها معتقدند که تاریخ تولد حضرت میسح ۲۵ دسامبر است. کلیسای ارمنی ها که کلیسای مستقلی است، معتقد است تاریخ تولد ایشان ۶ ژانویه است.

 

یادم می آید دی ماه ۹۸ در شب میلاد و جشن و سُرور در مرکز بیروت، جوانان بالابلندی را مشاهده کردم که رونق پَری و غِلمان بهشتی را از میان برده بودند و زلفانشان را آن گونه که خود خواسته بودند مرتب کرده بودند.

 

در این شهر، زن یا دختری می بینی که یکی حجاب دارد، یکی حجاب ندارد و دولت در امور شخصی و اعتقادی آنان دخالت نمی کند بلکه مدارا می کند.

 

در بیروت جوانی می بینی با ریش بلند که تا روی سینه اش خزیده و جوان دیگری که آن را با تیغ تراشیده است. یکی موهایش را مانند درویش ها به هم پیچیده و دیگری صورت را صاف و سر ِ بی مویش را برهنه و آشکار کرده است.

 

 

هر جوانی و انسانی که خودش را آن گونه که هست پذیرفته، از داوری و قضاوت دیگران نمی ترسد. آن چه برایش اهمیت دارد این است که بخاطر آن چه دوست دارد زندگی می کند.

 

شب میلاد مسیح (ع) درک کردم که این مناسبت، سبب بیداری احساسات پاک جوانان بیروت و آشتی میان آنان شده و به زندگی امیدوارشان کرده است.

 

انسان به دنیا می آید که در صلح و آشتی زندگی کند؛ آنگونه که پیامبران می خواهند. جوانان در «میدان شهدا» که حد فاصل و خط تماس منطقه ی مسیحی نشین و مسلمان نشین بیروت است برای تحکیم آشتی و وحدت ملی و حل مشکلات اقتصادی و برای قربانیان جنبش های اعتراضی، ترورها و جنگ داخلی دردناک سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ و نیز جنگ سی و سه روزه ی تابستان سال ۱۳۸۵ دعا و نیایش کردند.

 

امیدوارم بار دیگر آتش جنگ و ترور دامان مردم لبنان و ایران را نگیرد. ششم ژانویه بر هموطنان مسیحی ارمنی ام مبارک باد.

 

۱۵ دی ۱۴۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات