تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 23:23
کد خبر : 20243

سودای مجدد تصرف جنوب لبنان بعد از هشت یورش صهیونیستی

سودای مجدد تصرف جنوب لبنان بعد از هشت یورش صهیونیستی
بعد از عملیات توفان الاقصی و در پی آن حمله ی گسترده ی اسراییل به باریکه ی غزه و نیز پایگاه های حزب الله در جنوب لبنان، این کشور در آستانه ی جنگ نهم قرار گرفته است.

در روزهای گذشته تهاجم اسراییل به جنوب لبنان نگاه بسیاری را متوجه تحولات این منطقه کرده است. به گزارش رسانه‌ها روز چهارشنبه مرگبارترین روز برای غیرنظامیان لبنانی در چهار ماه درگیری‌ مرزی بین لبنان و اسرائیل بود. یک روز بعد حزب الله اعلام کرد که اسرائیل بهای کشتن ۱۰ غیرنظامی از جمله ۵ کودک را در جنوب لبنان خواهد پرداخت.

 

لبنان هشت بار  در سال های ۱۹۴۸، ۱۹۶۷، ۱۹۷۳، ۱۹۷۸، ۱۹۸۲، ۱۹۹۳، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ هدف هجوم گسترده رژیم صهیونیستی و در دام فتنه های این رژیم قرار گرفت.

 

در این دوره‌ای به درازای حدود هشت دهه، صدها هزار نفر کشته و زخمی و بیش از یک میلیون تَن آواره شدند و میلیاردها دلار به بخش های اقتصادی لبنان خسارت وارد آمد.

 

 

در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ پس از اقدام حماس و عملیات توفان الاقصی و در پی آن حمله ی گسترده ی اسراییل به باریکه ی غزه و نیز پایگاه های حزب الله در جنوب لبنان، این کشور در آستانه ی جنگ نهم قرار گرفته است.

 

ناسیونالیسم عربی و جریان ها و نهادهای برخاسته از آن به ویژه اتحادیه عرب نتوانستند و نمی توانند جلو این جنگ های ضد لبنان را بگیرند و نیز نتوانستند به این جنگ ها پایان دهند. اکنون لبنانی ها درک کرده اند که وقتی آب از بالا و سرچشمه گل آلود و خانه از پای بست ویران باشد روزگار سیاه یک جامعه و جریان فکری و نهاد و اتحادیه سیاسی حاکم بر آن فرا می رسد .

 

زمانی که تحت تاثیر اندیشه های مترقی «امام موسی صدر» رهبر ملی و مذهبی لبنان (زادهٔ ۱۴ خرداد ۱۳۰۷ – مفقود شهریور ۱۳۵۷ در لیبی) ، عامل کرامت انسان در جنوب این کشور پدیدار و به  دیگر مناطق آن کشیده و تقویت شد و جنبش های شیعی شکل گرفت به تدریج طرح های از نیل تا فرات و تشکیل «اسراییل بزرگ » در هاله ی ابهام  قرار گرفت و جهان عرب توقف رژیم صهیونیستی را مشاهده کرد.

 

امام موسی صدر

 

پیروزی مردم لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی و خروج صهیونیست ها از جنوب این کشور ، شاهد این موضوع است.

 

رژیم اسراییل اکنون و بار دیگر در پی تصرف جنوب لبنان است. این رژیم صفات منفی فراوان دارد اما سه صفت آن، یعنی خشن بودن، ایدئولوژیک بودن و تروریست بودن، برجسته است. این سه صفت زمینه ساز جنگ مستمر با مردم لبنان به ویژه ساکنان جنوب این کشور شده است.

 

✍🏻 دکتر حسن سلامی

 

۳۰ بهمن ۱۴۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات