تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1402 - 15:47
کد خبر : 20328

اپیدمی طب اینستاگرامی

اپیدمی طب اینستاگرامی
همزمان با رایج شدن این جمله که «معتادا نمی‌گیرن»، برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی زنجبیل، روغن بنفشه، اسپند و حتی  ادرار شتر را برای پیشگیری و درمان کرونا مفید می‌دانستند.

شیوع کرونا از پایان سال ۹۸ و نبود درمان قطعی برای کووید۱۹ باعث شد تا تجویزهایی تحت عنوان طب سنتی و طب اسلامی، شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام را به اصطلاح بترکانند.

 

 

همزمان با رایج شدن این جمله که «معتادا نمی‌گیرن»، برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی زنجبیل، روغن بنفشه، اسپند و حتی  ادرار شتر را برای پیشگیری و درمان کرونا مفید می‌دانستند. در همان بحبوحه بود که یکی از مدعیان طب سنتی با آتش زدن کتاب پزشکی «هاریسون» مشهور شد و در اسفندماه ۹۸ که کرونا در کشور به رسمیت شناخته شد در نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت مدعی کشف داروی کرونا شد یا کسان دیگری که پیش از کرونا هم نظریات جنجالی داشتند، برای مهار این بیماری «روغن قطره حنظل» را تجویز کردند.

 

 

به گزارش ایران مامن، با وجود اعلام پایان کرونا، هنوز بسیاری در شبکه‌های اجتماعی با عنوان حکیم و طبیب و … نسخه‌های بی‌پایه و اساس تجویز می‌کنند. یکی از استدلال‌هایی که آن‌ها بیان می‌کنند، تأکید بر این است که این‌روش‌ها بر مبنای استفاده از گیاهان طبیعی و آن چیزی است که در طبیعت می‌روید و برخلاف دارو‌های تجاری که محصولات شیمیایی هستند، حتی اگر این گیاهان و معجون‌های ساخته از آن‌ها سودی نداشته باشند، چون طبیعی هستند خطری ندارند.

 

دکتر «علی‌اصغر میرسعید قاضی» فوق تخصص غدد این استدلال را قبول ندارد و می‌گوید: عوارض دارو‌های گیاهی عموما کمتر از دارو‌های شیمیایی نیست. گاهی مصرف این گیاهان به‌ویژه در مدت‌زمان طولانی عارضه‌های جبران‌ناپذیری برجای می‌گذارد.

 

دکتر «ایرج خسرونیا» رئیس انجمن پزشکان داخلی در مصاحبه‌ای با «رسالت» توضیح می‌دهد: پیش‌تر تصور بر این بود که برخی دارو‌های گیاهی هیچ عارضه‌ای ندارند و افرادی که مبتلابه بیماری بودند شروع به مصرف این دارو‌ها می‌کردند. نمونه آن بیمارانی بودند که به تب روده مبتلا بودند اما پس از مصرف دارو‌های گیاهی فوت می‌کردند. در آن زمان تصور این بود که بیماری باعث مرگ آن‌ها شده اما بعد‌ها مشخص شد مصرف دارو‌های گیاهی نظیر روغن کرچک باعث مرگ این بیماران بوده است. به همین دلیل گفته می‌شود که اگر قرار است دارو‌های گیاهی مصرف شود حتما بیمار با پزشک معالجش مشورت کند.

 

مرتبط:

طبیبانی که هنوز زنده‌اند

 

رئیس انجمن پزشکان داخلی به این موضوع هم اشاره می‌کند که در کشور ما، ترکیبی از چند گیاه دارویی درقالب یک اسپری استنشاقی تولیدشده و یا مضاف بر این با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید به اسامی دارو‌ها و مکمل‌های تولیدشده در طب سنتی که مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو رادارند دسترسی پیدا کرد، ولی واقعیت این است که متخصص‌نماها و صفحات نا‌معتبرشان در فضای مجازی در حال رشد است و نمی‌توان بدون راهنمایی و کمک گرفتن از یک متخصص واقعی طب سنتی، هر دارویی که از سوی بلاگر‌ها تبلیغ می‌شود را به مصرف رساند.

 

دکتر قاضی می‌افزاید: کاسبان مجازی بدون هیچ تخصصی معتقدند برای طب سنتی، درمان سرطان و ام‌اس با درمان سرماخوردگی هیچ تفاوتی ندارد و یا می‌گویند نمک بدون ید و افزودنی، ‌ فشارخون را پایین می‌آورد! اساسا کسانی که در شبکه‌های اجتماعی انواع دارو‌های گیاهی را به‌عنوان راهکار قطعی درمان بیماری‌های ساده و پیچیده معرفی می‌کنند، منفعت‌طلب هستند، چون آن چیزی که درون یک گیاه باعث اثربخشی آن می‌شود، ترکیبات شیمیایی آن است. اگر ترکیبی سمی درون یک قارچ وجود داشته باشد، این ترکیب فارغ از این‌که شما آن را با خوردن قارچ وارد بدن کنید یا با استخراج آن با سرنگ به کسی تزریق کنید، کشنده است. همین‌طور اثرات روان‌گردانی بسیاری از گیاهان قابل‌بازسازی است و در مواردی هم ما با دانستن اثر فلان ترکیب شیمیایی به‌جای آن‌که آن را از گیاه استخراج‌کنیم، آن را در آزمایشگاه تولید و سنتز می‌کنیم.

 

در این خصوص، «فارس» به نقل از دکتر «احمد کریمی» متخصص طب سنتی نوشته است: اگر می‌خواهید افراد را بی دین کنید بگویید کسی اذان بدهد که صدایش بد باشد. طب سنتی را هم اگر بخواهید خراب کنید بسپارید به کسی که سواد نداشته باشد.

 

این متخصص طب سنتی به فارس می‌گوید: بعضی افراد به اسم طب اسلامی بزرگترین ضربه را به اسلام می‌زنند. شواهد نشان می‌دهد ما طب اسلامی نداریم. ما در طب ایرانی از احادیث استفاده می‌کنیم که آنها بیشتر برای پیشگیری است نه درمان.

 

به گفته دکتر کریمی، طب سنتی فقط ۸۰۰ فارغ التحصیل از دانشگاه دارد اما تعداد افراد غیرمجاز فعال در این عرصه بالای ۷۰۰ هزار نفر است. این افراد بیشتر از یک الی دو هفته دوره نمی‌بینند و فقط با چند دارو آشنا می‌شوند که همان داروها را برای همه مراجعه‌کنندگان تجویز می‌کنند.

 

با وجود همه این توصیه‌ها و هشدارها گستردگی فعالیت مدعیان طب سنتی و اسلامی به شکلی است که بسیاری حتی اقدام به تدوین شیوه‌نامه‌هایی در این زمینه کرده‌اند از جمله  از زبان گیاهان و داروهای سنتی با مخاطب حرف بزن طوری آنها توسط خودشان معرفی شوند… شاخه‌های مختلف طب مکمل را مثل طب سوزنی، هومیوپاتی، ماساژدرمانی …. در پست‌ها و استوری‌ها معرفی کن و …

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات