تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 مرداد 1403 - 23:03
کد خبر : 21138

بهره‌گیری نامناسب به بهانه استفاده از قومیت‌ها در جایگاه مهم مدیریت عالی کشاورزی و امنیت غذایی کشور با چه قیمتی؟

بهره‌گیری نامناسب به بهانه استفاده از قومیت‌ها در جایگاه مهم مدیریت عالی کشاورزی و امنیت غذایی کشور با چه قیمتی؟
وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند برنامه‌ریزی وسیاست‌گذاری‌های صحیح است که چنین چیزی تنها در سایه یک مدیریت توانمند و دارای اشراف بر همه بخش‌های کشاورزی و دارای سرمایه اجتماعی است

رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

 

با سلام و درود و دعای خیر برای جنابعالی؛

 

شکی نیست که برای همه مردم و در همه جای جهان، تامین مواد غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تلاش اصلی همه کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته، تأمین مواد غذایی مردم که در گرو برنامه ریزی برای نایل آمدن به توسعه کشاورزی پایدار است.

 

این وضعیت در مورد کشور ایران هم صادق است و وظیفه اصلی تامین مواد غذایی که بن‌مایه شکل‌گیری جوامع هم هست بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است که متأسفانه طی سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده.

 

در همین راستا بخش زیادی از مردم و ازجمله ذینفعان و ذیمدخلان بخش کشاورزی به امید ایجاد تغییراتی در همین عرصه با تمام قوا به میدان انتخابات ریاست‌جمهوری آمدند تا با انتخاب فردی شایسته شاهد اصلاحات و تحولات اساسی و جدی در این حوزه باشند که بحمدالله این انتخاب و اتفاق میمون و همایون برای کشور رقم خورد.

 

اما متاسفانه باید گفت آنچه که در این روزها در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، زمزمه تکرار نام افراد ناتوان در جایگاه مدیریت کلان کشور در کابینه جنابعالی است که گواهی بر عدم همین تغییرات اصلاحی مورد انتظار بوده و این هم یا به دلیل سوء برداشت‌ها از رویکردهای ارزشمند رئیس‌جمهور محترم است و یا در غیر این صورت دست‌های پشت پرده‌ای که قصد دارند تا با سوءاستفاده از مدیریت نادرستی که متاسفانه در دولت سیزدهم بر این عرصه حاکم بوده، بر کوس استمرار این نادرستی‌ها بکوبند.

 

آن‌چه که در گفته‌های رییس‌جمهور محترم بارها به درستی بر آن تاکید شده، بهره‌برداری از نیروهای توانمند و شایسته از همه قومیت‌ها و کارشناسان مجرب و متخصص در جای جای کشور بوده که در جای خود بسیار ارزشمند و البته در عین‌حال قابل تامل و رسیدگی است. اما آنچه لازم به ذکر است این که موضوع مهم، حیاتی و اساسی مانند تأمین غذای کافی، سالم و قابل دسترس برای آحاد مردم نمی تواند با سهل انگاری به بهانه بهره گیری از قومیت ها مورد بازیچه گروهی سوداگر قرار گیرد.

 

متأسفانه، آنچه که به شدت در فضای رسانه‌ای کشور در روزهای اخیر در حال انتشار است، بحث ابقای وزیر فعلی جهاد کشاورزی آقای نیکبخت است که واکنش بسیاری از فعالان در این بخش و حتی کلیت جامعه را در پی داشته و موجب سرخوردگی بخش زیادی از جامعه  فعال در بخش کشاورزی شده است.

 

٣۵ سال حضور آقای نیکبخت در عرصه کشاورزی با توجه به اتفاقاتی که در دوره مدیریت ایشان رخ داده به درستی گواه بر ناتوانی مدیریتی ایشان است که این موضوع با توجه به فسادهای گسترده‌ای که در حوزه وزارت متبوع رخ داده برجسته‌تر هم می‌شود. چرا که وقتی با وجود تمام تلاش‌ها و هشدارهای نهادهای امنیتی، ریاست یک بخش مهم از وزارت‌خانه همچنان در اختیار همان تیمی است که به درست یا غلط منتسب به پرونده نامتناسب با نظام مقدس جمهوری اسلامی یعنی اختلاس معروف چای دبش و نهاده های دامی است قرار دارد و همین امر انگیزه کار و تلاش برای تولید را هم با تردیدهای جدی از جانب جامعه کشاورزی مواجهه ساخته است.

 

همچنین، آقای پزشکیان اگر قصد دارند تا نوری قزلجه را به عنوان وزیر عنوان کنند. ایشان نباید تجربه تلخ آقای ساداتی نژاد و فساد بزرگ چای دبش را فراموش کنند.

 

وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر بیش از هر چیز نیازمند برنامه‌ریزی وسیاست‌گذاری‌های صحیح است که چنین چیزی تنها در سایه یک مدیریت توانمند و دارای اشراف بر همه بخش‌های کشاورزی و دارای سرمایه اجتماعی است که خواهد توانست با ارتباط صحیح و مناسب با سایر بخش‌های دولت مانند وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، و دیگر ارکان کشور مانند مجلس و… شرایط امنیت غذایی کشور را تامین کند.

 

بنابراین مدیریت بر عرصه بسیار پیچیده کشاورزی با انواع ریسک، عدم حتمیت و عدم قطعیت ها کار ساده‌ای نیست که بتوان آن را تنها با متغیری به نام قومیت برنامه ریزی و سامان دهی کرد.

 

در هرحال آنچه که به درستی دغدغه رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان بوده استفاده از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های کشور از جمله پتانسیل منابع انسانی و استعدادهای مدیریتی قومیت ها، استانهای مختلف کشور، ادیان و غیره است تا وفاق ملی با همبستگی و یکپارچگی جای جای کشور اتفاق افتد.

 

اما در این راستا انتظار است که نهاد امنیت غذایی و تأمین غذای آحاد مردم به بهانه استفاده از قومیت ها به اشتباه مبادله نشود و این جایگاه ارشد کلان مدیریتی بخش کشاورزی به دست نااهلان، ناتوان و چنین افرادی سپرده نشود چرا که این بخش بیش از این تحمل سوء مدیریت و پذیرش افراد ناتوان در جایگاه مدیریت عالی و سیاست گذاری کلان بخش کشاورزی را ندارد.

 

خوشبختانه باید اذعان داشت که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی، افراد لایق و مدیر کم نیستند که رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند از آنان به اندازه کافی بهره ببرد. چنانچه در دولت دوازدهم تلاشی برای ایجاد یک رصدخانه جامع کشاورزی صورت گرفت با تمام مشکلاتی که در این دوره مانند انواع تحریم‌ها بر دولت و جامعه تحمیل شد، تامین و تنظیم قیمت‌های محصولات کشاورزی و دامی در حد معقول با یک مدیریت صحیح تجربه و امکان‌پذیر شد که آقای پزشکیان و سایر دست‌اندرکاران کابینه نباید از آن غافل باشند.

 

با تجدید احترام و آرزوی موفقیت، عزت، سربلندی و صحت و تندرستی رییس جمهور محترم

کانون کارشناسان و متخصصان کشاورزی کشور

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات