تاریخ انتشار : سه شنبه 27 شهریور 1403 - 20:25
کد خبر : 21311

رئیس دولت «وفاق ملی» و گلایه هواداران «اون یکی»

رئیس دولت «وفاق ملی» و گلایه هواداران «اون یکی»
خودداری پزشکیان از ذکر نام موسوی که هنوز برای طیفی از اصلاح‌طلبان «قهرمان سیاسی» به حساب می‌آید با انتقاد و گلایه‌های متعددی از سوی آنان همراه شد.

مباحث مربوط به روابط ایران با آمریکا، رفع تحریم‌ها و خروج از بن بست FATF، مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه مانند عربستان، مصر و ترکیه و همچنین شرکای شرقی یعنی چین و روسیه، توان دفاعی ایران و تحولات نظامی خاورمیانه، رفع ناترازی‌های انرژی، وفاق ملی به عنوان ابرپروژه دولت چهاردهم، حضور زنان و جوانان در دولت، مطالبات اصنافی مانند گندمکاران، بازنشستگان، پرستاران و …، سرنوشت گشت ارشاد، رفع حصر و … از مهم‌ترین محورهای پرسش و پاسخ دیروز رئیس دولت چهاردهم با اهالی رسانه بود که مورد آخر تا حد زیادی خبرساز و جنجالی شد.

 

به گزارش ایران مامن، در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، برخلاف «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» از «مسعود پزشکیان» نامزد اصلاح‌طلبان حمایت کرد و از دید برخی نتیجه این تصمیم خود را در اظهارات رئیس‌جمهوری در اولین نشست خبری او که دوشنبه ۲۶ شهریور۱۴۰۳ برگزار شد، نشان داد. البته خیلی‌ها هم بر این باورند که تبعات «در افتادن با نظام» که پزشکیان مستقیما به آن اشاره کرد دلیل آن بود که وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران از کروبی یاد کند و رفع حصر او را «حل شده» بداند و در عوض بگوید قدم‌های مشابه برای «اون یکی» هم «بگذارید…باشه»!

 

خودداری پزشکیان از ذکر نام موسوی که هنوز برای طیفی از اصلاح‌طلبان «قهرمان سیاسی» به حساب می‌آید با انتقاد و گلایه‌های متعددی از سوی آنان همراه شد.

 

«غلامعلی رجایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مشاور مرحوم هاشمی به «ایلنا» گفت: اینکه بخواهند در آزادی‌شان تفکیک ایجاد کنند کار درستی نیست. حالا نمی‌دانم چه دلایلی برای جدا کردن آقای مهندس موسوی وجود دارد. اینکه رئیس‌جمهور نام مهندس موسوی را نیاورد و از تعبیر «آن یکی» استفاده کرد، احساس بدی به من دست داد و جالب نبود. به نظرم در بخش دوم هم پاسخ آقای رئیس‌جمهور غیرمنصفانه‌ بود.

 

 

«پدرام سلطانی» فعال اقتصادی نیز توئیت زد: آقای پزشکیان، اون یکی خواندن آقای ‎میرحسین موسوی بسیار ادبیات زشت و ناپسندی بود. متأسفم که برای جلب اعتماد یک اقلیت حتی از دایره احترام و انصاف هم حاضرید خارج شوید.

 

در برابر چنین دیدگاه‌هایی، «احمد زیدآبادی» که خود از دستگیرشدگان حوادث ۸۸ بود، در کانال تلگرامی‌اش نوشت: عده‌ای اشاره پزشکیان به مهندس موسوی را تحت لفظ «اون یکی» حمل بر چیز‌هایی کرده‌اند که به نظرم موجه نیست.

 

به نوشته این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گمان نمی‌کنم پزشکیان از نام بردن از میرحسین بیمی داشته باشد. …رو در رو قرار دادن مهندس موسوی و پزشکیان، کمکی به حل مشکلات کشور نمی‌کند.

 

از سوی دیگر، پزشکیان از سوی «کیهان» به دلیل پاسخ به پرسش خبرنگارش مبنی بر «به‌کارگیری افراد زاویه‌دار با نظام و انقلاب در دولت» مورد حمله قرار گرفت. این روزنامه نوشت: اوباش از حامیان مدعی اصلاحاتِ فتنه جرأت گرفتند و به تصویر امام عظیم‌الشأن بی‌حرمتی کردند، پرچم‌های حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) را در روز عاشورا آتش زدند، رئیس‌جمهور ما می‌گوید این نگاه شماست، این بر اساس نگاهی است که شما دارید… آن حامیان فتنه امروز توانمند هستند و می‌خواهند کمک کنند، پس چطور می‌خواهیم وفاق داشته باشیم؟ این عیب‌ها را نادیده می‌گیریم!

 

به نوشته کیهان، افراطیون مدعی اصلاحات در داخل، کارگزار فتنه آمریکایی- اسرائیلی شدند و کشور را گرفتار تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده ساختند، آیا این تفاوت نگاه است؟ یا خیانت به کشور و انقلاب؟ اینها اکنون می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند؟

 

در پاسخ به این نوشتار بود که «عمادالدین باقی» دیگر چهره سرشناس جریان اصلاحات ابراز داشت: «مصداق واقعی فتنه‌گر اینست که درست زمانیکه در صفحه اول،خبر و تصویر دیدار بزرگان اهل سنت با رهبری را می گذاری، تیتر اول را اعتراض به رئیس جمهوری درمورد پاسخ ندادن به سوال کیهان اختصاص بدهی، سوالی که در این شرایط بحرانی منطقه و ایران با علم‌کردن معاویه، دعوای شیعه و سنی راه بیندازی.»

 

در این میان، نکته جالب توجه خودداری دیگر روزنامه‌های اصولگرا از ورود به ماجرای «فتنه» بود؛ مثلا روزنامه «وطن امروز» در تحلیل نشست خبری دیروز و سخنان و مواضع پزشکیان، ضمن استقبال از مواضع رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی نسبت به ادبیات و نحوه پاسخگویی او ابراز نگرانی کرد و «جوان» نوشت: پزشکیان در نشست خبری خود نه با کسی دعوا کرد، نه وعده غیرعملی داد.

 

«محمد منصورنژاد» پژوهشگر و مدرس اندیشه سیاسی نیز در نوشتاری آورد: در گفتگوی خبری دیروز، پزشکیان در باب رفع حصر برای میرحسین موسوی، تعبیر آن یکی را بکار برد و به حق مورد اعتراض دیگران قرار گرفت. در فضایل میرحسین بسیار می توان گفت و نوشت. در اینجا اما سخن دیگری مقصود است:

 

 

۱. می توانیم از خودمان بپرسیم چرا پزشکیان از آوردن نام مهندس، هراس داشت؟ موضوع روشن است. از شاخ خداوندان زر و زور و تزویر می ترسید، در عین حال که چون می داند میرحسین محق است، درصدد است به جای شعار، مشکل حصر را حل کند.

 

۲.می خواهم از اصحاب قدرت بپرسم که آیا با میدان دادن نسبی پزشکیان و حامیانش، قرار است در کشور تغییری را بپذیرید یا خیر؟ وخامت اوضاع را که خودتان بیش دیگران آمار دارید! زمان به سرعت در حال سپری شدن است. دست کم از حاکم عربستان چیزی بیاموزید. وقتی فهمید با طناب افکار و شیوه قدیمی، تنها به قعر چاه در می افتد، بن سلمان را تام الاختیار اجازه اصلاحات داد و کشورشان ظرف مدت محدود، ره صدساله پیمود. هم سیاست خارجی اش را بخوبی ترمیم کرد و هم در سیاست داخلی دستاوردهای شگفت انگیز داشت.

 

۳.ناسازگاری ها با پزشکیان زیاد است و قصد بیان آنها و افشای بانیان این اقدامات را فعلا ندارم و تنها به نمونه ای اشاره می کنم. نمی شود رئیس جمهوری با دشواری رای بیاورد و گردنش را در گرو وعده هایش هم بگذارد، ولی حتی رسانه رسمی نظام (صدا و سیما) علیه او فعال باشد و سخن کارگزارانش را سانسور کند! و پس از مصاحبه اش علیه بالاترین مقام اجرایی کشور، نظر سنجی داشته باشد و… این اقدامات با شعار وفاق ملی چه نسبتی دارد؟

 

۴.مگر رئیس جمهور به زودی عازم آمریکا نیست؟ زمامداری که در داخل نزد حتی مقامات، اعتبار نداشته باشد و یا مرجع تقلید ایرانی ساکن عراق (سیستانی)، علاقه ای به دیدارش نداشته باشد، چگونه می خواهد از تریبون سازمان ملل با اقتدار و از طرف ملت ایران برای جهانیان و ابرقدرتها سخن کند؟

 

به نظر می رسد لازم است به جای کارشکنی، به هیات دولت کمک کرد و یا دست کم فرصت داد تا راهش را بیابد، به امید اینکه در این افق تیره و تار فعلی، به چشم انداز روشن تری برای ایران برسیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات