تاریخ انتشار : جمعه 11 مهر 1399 - 10:29
کد خبر : 2552

نگرانی رحیم صفوی از سیاست خارجی/ طواف بشارتی برای همه بزرگان از صدر اسلام تاکنون/ نگرانی از موضع صدا و سیما نسبت به دولت خاتمی/ دغدغه کم شدن اعتقاد به ولایت فقیه

نگرانی رحیم صفوی از سیاست خارجی/ طواف بشارتی برای همه بزرگان از صدر اسلام تاکنون/ نگرانی از موضع صدا و سیما نسبت به دولت خاتمی/ دغدغه کم شدن اعتقاد به ولایت فقیه

 یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۷۶  / ۱۶  جمادى‌الثانى  ۱۴۱۸/ ۱۹ اکتبر ۱۹۹۷   دو نفر از محافظان که درباره منزل‏شان با شرکت مترو و بانک مشکل پیداکرده‌اند آمدند و براى حل مشکل استمداد نمودند.   آقاى علی‏محمد بشارتى، وزیر سابق کشور آمد. از سفر عُمره برگشته است. گفت براى همه بزرگان و علماى اسلام- از صدر

 یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۷۶  / ۱۶  جمادى‌الثانى  ۱۴۱۸/ ۱۹ اکتبر ۱۹۹۷

 

دو نفر از محافظان که درباره منزل‏شان با شرکت مترو و بانک مشکل پیداکرده‌اند آمدند و براى حل مشکل استمداد نمودند.

 

آقاى علی‏محمد بشارتى، وزیر سابق کشور آمد. از سفر عُمره برگشته است. گفت براى همه بزرگان و علماى اسلام- از صدر اسلام تاکنون- طواف کرده است‏ که انجام آن مشکل به نظر مى‌رسد. از سیاست حذفى وزارت کشور و به طور کلى دولت جدید انتقاد کرد و از احتمال بحران سیاسى و اقتصادى اظهارنگرانى نمود و خواست که با من کارکند. گفت فعلاً مشغول تنظیم خاطرات و یادداشت‌هاى تحقیقى تاریخى است. به نظرم نیامد که از کسالت خودش ‏که مى‌گویند گرفتار شده مطلع باشد؛ من هم چیزى نپرسیدم.

 

دکتر جاسبى رییس دانشگاه آزاد اسلامی آمد. از احتمال سوءاستفاده از صحبت‌هاى رهبرى در ملاقات با دفتر تحکیم وحدت که گفته‌اند با توسعه کمى دانشگاه آزاد اسلامى موافق نیستند، اظهار نگرانى کرد. خواست که من براى تقویت دانشگاه، دفترى در مرکز دانشگاه بگیرم و درسى بدهم.

 

آقاى معادیخواه رییس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی آمد. از عدم همکارى وزارت اطلاعات براى استفاده از اسناد براى تدوین تاریخ معاصر، گله کرد. به وزیر اطلاعات تلفنى گفتم که همکارى کنند.

 

سرلشکر رحیم صفوى فرمانده ‎کل سپاه پاسداران آمد. گزارشى از وضع سپاه و سنگینى‏ کار داد. گفت با ۱۳۰ هزار عضو رسمى و ۳۰۰ هزار سرباز و…، سالیانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه سپاه است. از بعضی از فرماندهان ارشد گله داشت که در آخرکار، با کم‏کارى به سپاه صدمه زدند. سوابق مبارزاتى خودش را گفت و اظهارنگرانى ‏کرد از خطراتی که از ناحیه سیاست خارجى در کمین ایران است و در اطراف ایران، دشمنان مشغول محاصره ما هستند و نیز از جهت اقتصادى و فرهنگى و تصفیه‌هاى وسیع در دولت جدید. معتقد است مقامات ارشد شوراى عالى امنیت ملی قدرت جمع‌بندى و تصمیم‌گیرى ندارند و خواست که در مجمع تشخیص فکرى بکنیم. فکر می‌کند که ارتشى‌ها از جایگزینى او به جاى آقاى محسن رضایى خوشحال‏اند و بهتر همکارى مى‌کنند، چون او را سیاسى نمى‌دانند.

 

آقاى دعایى سرپرست مؤسسه اطلاعات آمد. از من خواست که به آقای مرتضی محمدخان، وزیر سابق اقتصاد بگویم که مسئولیت گمرک را که به ایشان پیشنهاد شده، بپذیرد؛ تاکنون نپذیرفته است.

 

آقایان محمد عبایى خراسانی، سیدحسین موسوى تبریزى، مهدی مهدوى آملی، محمدتقی فاضل میبدی، شیخ ‏حسین هاشمیان، سیدمحمدعلی ایازی و سیدابوالفضل موسویان آمدند. از من خواستند که درسى براى طلاب در قم شروع کنم و از آثار منفى فشارها بر شهردارى تهران و دامن‏ زدن به مسأله ثروت‌هاى بادآورده در اقتصاد و امنیت کشور و نیز از عدم پشتیبانى ائمه جمعه و صداوسیما از آقاى خاتمى اظهار نگرانى کردند و از من خواستند که حمایت کنم و با رهبرى براى حل مشکل اروپا و شهردارى صحبت‏ کنم.

 

آقاى محمد فلاح از وزارت اطلاعات آمد. گفت آقاى مهدی کروبى به او گفته است مى‌خواهند در انتخابات خبرگان به طور گسترده شرکت کنند و خواسته که وزارت در کارشان اخلال نکند. با آقاى آذرى‏ قمى ملاقات کرده و در مورد علت پخش اعلامیه علیه مرجعیت رهبرى پرسیده که گفته وظیفه مى‌داند و ادامه مى‌دهد.

 

از بحران‌هاى احتمالى سیاسى و اقتصادى به خاطر کم شدن اعتقاد به ولایت فقیه به خاطر مسایل انتخابات و کارهاى اخیر قوه قضاییه و روزنامه‌ کیهان و هفته ‏نامه صبح که معمولاً منتسب به رهبرى مى‌شوند و ضعف مدیریت در دولت اظهار نگرانى کرد.

 

شب میهمان رهبرى بودم. درباره سفرشان به کرج و کوه ‌نوردى من و ایشان و سفرم به قم و مراجعات فراوان به من در مورد دولت و خبرگان و آینده صحبت شد. پیشنهاد کردم که تبلیغات ثروت‌های بادآورده قطع شود که به طور اصولى پذیرفتند ولى قرار شد شیوه‏ کار را بررسى‏ کنند. گفتند برخلاف دیگران، نگرانى از اوضاع ندارند و از دولت حمایت می‌کنند.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات