تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 - 14:24
کد خبر : 3102

نگرانی از تضعیف جایگاه رهبری و کش‌وقوس دیپلماتیک کشورهای اروپایی

نگرانی از تضعیف جایگاه رهبری و کش‌وقوس دیپلماتیک کشورهای اروپایی

  چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۷۶/ ۱۱ رجب ۱۴۱۸/ ۱۲ نوامبر ۱۹۹۷   براى مراسم اختتامیه مسابقه قرآن و اذان بسیج و افتتاح کنگره ولایت به حسینیه ارشاد رفتیم. قبل از جلسه آقایان محمدعلی موحدى ‏کرمانى نماینده ولی‏ فقیه در سپاه، علی نیازى دادستان نظامی تهران، فقیهى نماینده ولی‏ فقیه در نیروی مقاومت بسیج و دیگران

 

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۷۶/ ۱۱ رجب ۱۴۱۸/ ۱۲ نوامبر ۱۹۹۷

 

براى مراسم اختتامیه مسابقه قرآن و اذان بسیج و افتتاح کنگره ولایت به حسینیه ارشاد رفتیم. قبل از جلسه آقایان محمدعلی موحدى ‏کرمانى نماینده ولی‏ فقیه در سپاه، علی نیازى دادستان نظامی تهران، فقیهى نماینده ولی‏ فقیه در نیروی مقاومت بسیج و دیگران از تضعیف جایگاه رهبرى ابراز نگرانى‏ کردند و از من خواستند براى جبران وارد میدان شوم. در مراسم گزارش آقایان فقیهى و نیازى و آزمایش دو حافظ کل قرآن – یکى نوجوان و دیگرى سپاهى از اهل سنت- و اعطای جوایز و سپس سخنرانى من در اهمیت ممارست با قرآن و اهمیت ولایت فقیه را داشتیم.

به دفترم رفتم. آقاى رى‌شهرى آمد و چند مطلب اساسى مطرح کرد ۱- لزوم تسهیل شرایط کاندیداهاى انتخابات مجلس خُبرگان براى گرم شدن انتخابات؛ برعکس نظر بعضى‌ها که به خاطر نگرانى از حضور مخالفان رهبرى در خُبرگان، طالب سخت‏ شدن شرایط‏ اند. ۲- اشکالات وضع قوه قضاییه و پیشنهاد بحث در مجمع تشخیص مصلحت نظام، براى شورایى ‏شدن قضاوت و لغو قانون دادگاه‌هاى عالى فعلى ۳- ضررهاى فراوان برخوردهاى جارى با شهردارى تهران براى نظام و رهبرى ۴- تضعیف جایگاه رهبرى ۵ – ضرورت چاره‌جویى برای رکود که باعث شده، آستانه حضرت عبدالعظیم حسنی (س) نتواند مستغلاتش را بفرشد و بدهکار است.

عصر آقاى هدایت ‏الله آقایى، معاون وزیر کشور آمد. از کُندشدن روند سازندگى اظهار نگرانى‏ کرد و از من خواست که دولت را تشویق به ادامه راه سازندگى‏ کنم. امیدوار است که مشکل نیروى انتظامى و وزارت‏ کشور حل شود. گفت اگر شهردار را محکوم کنند، آقاى عبدالله نورى عکس‌العمل نشان مى‌دهد.

در گزارش‌ها بن‏ بست عراق ادامه دارد و اخیراً وجود سلاح شیمیایى خطرناک وى ایکس و میکروب سیاه زخم در عراق مطرح شده و بعید هم نیست.

پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۷۶  

عکس‌العمل در مقابل تهدیدهاى آمریکا، در مورد سرمایه‌گذارى مالزى در گاز ایران وسعت‏ گرفته است.

 

جمعه ۲۳ آبان ۱۳۷۶  

در خبرها مراجعت سُفراى اتحادیه اروپا، بعد از ماه‌ها بحران مورد توجه است. رهبرى دستور دادند که باید سفیر آلمان بعد از همه سُفرا بیاید و اروپاییان این تبعیض را نمى‌پذیرفتند. سرانجام توافق شد که سفیر فرانسه هم همراه سفیر آلمان باشد و بقیه سُفرا یک هفته جلوتر بیایند. اروپایی‌ها این توافق را عقب ‏نشینى ایران معرفى مى‌کنند و ما برعکس، آن را تسلیم شدن اروپا تفسیر مى‌کنیم و موافقت با تأخیر آمدن سفیر فرانسه را به پاى همکاری فرانسه در مقابل آمریکا در مسأله گاز پارس‏ جنوبى مى‌گذاریم.

مسأله عراق و آمریکا هم به بحران نزدیک‌تر مى‌شود. بازرسان آمریکایى از عراق اخراج شده‌اند و دیگران هم به عنوان اعتراض از عراق رفته‌اند. آمریکا تهدید به اقدام نظامى مى‌کند و مقدمات فراهم مى‌کند. ناو هواپیمابر انگلیس هم در حمایت از آمریکا به سوى منطقه حرکت کرده و نفت هم شروع به گران‏ شدن نموده است.

دو سه روز که به طور متناوب، در اکثر نقاط کشور باران داریم که بعد از خشکسالى گذشته، باعث خوشحالى است.

ظهر بچه‌ها جمع بودند. به فاطى پیشنهاد کردم، تحقیقى در مورد تاریخ مبارزات براى حقوق زنان براى روزنامه زن فائزه داشته باشد. معلوم شد، پایان‏ نامه فوق ‏لیسانس فاطى به همین موضوع مى‌خورد.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات