تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 - 12:56
کد خبر : 3904

توصیه روحانی: مجازی حال هم را بپرسیم

توصیه روحانی: مجازی حال هم را بپرسیم

حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: حدود ۱۰ ماه است که مردم با ویروس خطرناک مواجه هستند و در این مدت در مجموع اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است.    روند کاهشی کرونا رییس جمهوری افزود: در هفته‌های اخیر شاهد روند افزایش بودیم اما با اقداماتی

حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: حدود ۱۰ ماه است که مردم با ویروس خطرناک مواجه هستند و در این مدت در مجموع اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است.

 

 روند کاهشی کرونا

رییس جمهوری افزود: در هفته‌های اخیر شاهد روند افزایش بودیم اما با اقداماتی که از آبان و آذرماه انجام گرفت امروز شاهد هستیم روند این بیماری در اکثریت قاطع استان‌ها بجز موارد معدودی همه کاهشی و بسیار امیدوار کننده است.

روحانی با اشاره به گزارشی که امروز در ستاد ارائه شد، ‌ گفت: بر اساس این گزارش فقط ۱۲ شهرستان وضعیت قرمز دارند و بقیه نارنجی و زرد هستند و آن ۱۲ شهرستان هم با تلاش استانداران، روسای دانشگاه پزشکی موفق خواهیم بود مهار کرده و به شرایط نارنجی یا زرد برگردانیم.

 

از ۵۰۰ فوتی به دویست و خرده‌ای برگشتیم

وی اظهار کرد: همه این موفقیت‌ها در قدم اول مرهون مسوولیت پذیری و همچنین اعتماد مردم به تصمیمات ستاد ملی بود. البته خیلی‌ها خواستند در این زمینه اخلال ایجاد کرده و مردم را ناامید و یا در آنها تردید ایجاد کنند. اساس امر اعتماد است. اگر ستاد ملی به عنوان مسوول این کار را در کشور بر عهده دارد و مردم هم باید به آن اعتماد داشته باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه کار بزرگی در این راستا انجام شد و ما مشکلی نداریم که نتوانیم‌آن را حل و فصل کنیم، گفت: البته در کنار مردم اقدامات به موقع قرارگاه عملیاتی و نیروی انتظامی، سازمان بسیج و اتحادیه‌های صنفی و موسسات مردم نهاد و هلال احمر همه دست به دست هم دادند و اقدامات گسترده‌ای در هفته‌های اخیر انجام دادند و این موفقیت بزرگی بود. به طوری که  ما از مرز ۵۰۰ نفر فوتی در روز  به دویست و خرده‌ای برگشتیم و امیدواریم با تلاش مردم و مسوولان این رقم بازهم در هفته‌های آینده کاهشی باشد.

 

احساس کنیم مساله تمام شده بلافاصله در هفته‌های بعد مرگ و میر آغاز می‌شود

روحانی با هشدار نسبت به خطر عادی‌انگاری کرونا از سوی مسئولین و رسانه ها اظهار کرد: هر زمانی که احساس کنیم مسئله تمام شده است و از کرونا عبور کردیم و این موضوع مسئله ای نیست که خطرناک باشد، بلافاصله این موضوع در هفته‌های بعد پیک بیماری در ابتلا و مرگ و میر آغاز می‌شود و این بسیار خطرناک خواهد بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطا است، ‌ گفت: در این مدت هم مشاهده کردیم هر موقع ازدحام زیاد شد و اجتماعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت، ‌ بلافاصله با پیک بیماری در بخش‌های مختلف مواجه شدیم.

وی با اشاره به ابعاد مختلف کرونا گفت: این بیماری موضوعات اقتصادی، ‌ فرهنگی، ‌ اجتماعی و بسیاری از مسائل را در برمی‌گیرد و بیماری کرونا سبب شده رشد اقتصادی دنیا منفی ۳ شود و ضربه بسیار شدیدی نیز به اشتغال وارد کند.

 

بلافاصله کرونا را اعلام کردیم، پذیرفتیم و تعلل نکردیم

روحانی ادامه داد:‌ کرونا در بعضی از امور مانند گردشگری، ‌ ورزش،  مسائل فرهنگی، ‌ آموزشی به شدت اثر گذاشته و حادثه عجیب و بی‌نظیر در یک قرن اخیر است. بنابراین همه باید مراقبت کنیم چرا که موضوع فقط پزشکی نیست بلکه اقتصاد، فرهنگ، زندگی مردم، مسائل اجتماعی هم هست و همه این موارد را باید مراقبت و مراعات کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد:‌ ما از آغاز این بیماری یعنی روز آخر بهمن ۹۸ در این باره نه تعلل کردیم و نه در پذیرش حادثه دچار تردید شدیم هرچند که بعضی این موضوع را انکارکردند. به محض اینکه چهارشنبه ۳۰ بهمن وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اعلام کرد که ما متوجه شدیم دو نفر کووید ۱۹ مثبت اعلام شده است، ‌ بلافاصله همان موقع اعلام کردم که به مردم اطلاع بدهید. با اینکه شب انتخابات بود و تقریباً کار برای ما سخت بود و شرایط آسانی نبود، ‌ اعلام کردیم که مردم باید این مسئله را بدانند.

وی اضافه کرد: ما حادثه را پذیرفتیم و این خیلی مهم است که اسم آن را بحران یا هر نامی که برای آن بگذارید را قبول کرده بودیم.  برخی از کشورها منکر کرونا بودند و میگفتند خبری نیست برخی از کشورها مانند آمریکا و آقایی که رییس جمهور بود و چند هفته دیگر هم رییس جمهور هست، ‌ ادعا می کرد که اصلاً خبری نیست و فقط یک عطسه و سرماخوردگی است و نیاز به انجام کار خاصی نیست. یعنی انکار کردن بالاترین سنگ اندازی در روز اول و در مسیر حرکت است

 

استراتژی ما مشخص بود؛ دچار سردرگمی نشدیم

روحانی ادامه داد:  هیچ گاه از سوی ایران انکار صورت نگرفت بلکه  پذیرش مسئله بود و بلافاصله پاسخ به هنگام انجام شد. اگر مسئله  را ما متوجه شدیم ولی در اجرای آن تاخیر روا بداریم و بگویم فردا یا ۱۰ روز دیگر آن را انجام می دهیم که اینگونه نبوده است. البته در همان روزهای اولیه که برای مقابله کار را آغار کردیم،  در بعضی از استان ها و شهرها کمی به هم ریختگی ایجاد شد و هر استانی کاری انجام می داد که  نگرانی عمومی ایجاد شده بود. در ۶ اسفندماه ۹۸ به صراحت اعلام کردیم که باید به جز مواردی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می کند سایر کارها طبق روال معمول انجام شود.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد:‌در آن زمان در یک تا دو استان همه چیز به هم ریخته بود  و اعلام کردیم فقط  یک جا است که می تواند اعلام تعطیلی کند یا مواردی اعلام کند و آن ستاد ملی مقابله با کرونا است.  غیر از ستاد ملی مقابله با کرونا، ‌ فرد، مقام یا اشخاص دیگری حق مداخله نداشتند و این بر مبنای  مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که رهبری معظم انقلاب نیز آن تایید فرموده بودند وآن مبنای کار ما بود.

وی اضافه کرد: استراتژی ما نیز از ابتدا مشخص بود. بعضی از کشورها دچار استراتژی سردرگمی شدند و نمی دانستد چه کاری باید انجام دهند ولی اقدامات ما از اول کاملا روشن بود و آمادگی بسیار بزرگی در روزهای اولیه، هم بهداشت درمان و هم نیروهای مسلح داشت و همه به میدان آمدند.

 

در کرونا با عملگرایی رفتار کردیم

روحانی اظهار کرد: البته پروتکل‌های بهداشتی یک مقدار تغییر کرد. به عنوان مثال دستکش جزو پروتکل بود که بعدا در دنیا گفتند که شستن دست بهتر از استفاده از دستکش است. ولی ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم تجمع و تردد اصولی است که دنیا به آن رسید و تغییر نکرد و استراتژی خاص و مشخصی داشت و ادامه دادیم.

رییس دولت تدبیر با تاکید بر این که مبنای ما از اول علم گرایی بود گفت: هیچ زمان دنبال پندارگرایی و خرافات نبودیم. دولت و وزارت بهداشت همیشه بر مبنای اصول علمی بود و متخصصین ما به خوبی و روشنی اعلام کردند و حرف متخصصین ما با متخصصین دنیا و با آنچه که وزارت بهداشت جهانی می‌گفت، همسان بود بنابراین ما پندارگرایی نکردیم و با عمل گرایی حرکت کردیم.

 

خوشبختانه اعتماد در کشور حفظ شد

رییس جمهوی افزود: خوشبختانه اعتماد سیاسی و اجتماعی در کشور به خوبی حفظ شد و ما با بحران اعتماد روبرو نشدیم. مردم به دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت تردید نکردند و واقعا مردم همکاری کردند. در ایام فروردین همه مغازه‌ها در کشور بسته شد و به تدریج ابتدا استان‌ها را باز کردیم و در مرحله بعد تهران را باز کردیم. مردم از روز اول با ستاد بودند و  اعتماد برای همیشه حفظ شد البته عده‌ای از رسانه‌های بیگانه ضد ایرانی کارهایی کردند که همیشه ناموفق بودند و در این داستان هم ناموفق بودند.

وی ضمن قدردانی از توانمندی نیروی متخصص درمانی و امکانات و شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی که به خوبی آنچه نیاز بود را انجام دادند، گفت: ما در زمینه ماسک خیلی سریع توانستیم تهیه و تولید کنند و به وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم. در موارد شست و شو و بهداشتی، اکسیژن، ونتیلاتور، سی تی اسکن کار فوری شروع شد و همه امکانات تجهیز شد. توانستیم به تخت‌های ویژه در زمان کوتاهی ۲ هزار تخت اضافه کنیم. همه به صحنه آمدند و توانستیم به خوبی از این مساله عبور کنیم که امروز هم در شرایط نسبتا خوبی هستیم.

 

در زمستان دستورالعمل‌ها کامل رعایت شود

روحانی با بیان اینکه امروز هم در شرایط نسبتا خوبی هستیم و می‌توانیم با کمک هم از این مسائل عبور کنیم، گفت: برای مراکزی مانند سالمندان، معلولین، سربازخانه‌ها و زندان‌ها رعایت پروتکل‌ها بیش از حد معمول باشد به گونه‌ای که مطمئن شویم که همه مراکز عاری از ویروس است.

رییس جمهوری با کافی ندانستن یک عامل، یک دستورالعمل و ماسک زدن و شستن دست و فاصله اجتماعی برای مقابله با کرونا گفت: تمام دستور العمل‌ها باید رعایت شود تا ما را از این ویروس نجات بدهد.  مخصوصا الان که فصل زمستان و سرما است و مردم در خانه‌های دربسته هستند که منافذ و پنجره‌ها را برای جلوگیری از ورود سرما می‌بندند، ممکن است تهویه هوا مناسب نباشد و همه در مکان کوچکتری جمع می‌شوند و در این شرایط ممکن است مشکل پیش بیاید.

وی با بیان اینکه مشکل از یک بیمار بی علامت آغاز می‌شود، ادامه داد: ممکن است جوانی علامت ویروس نداشته باشد و حتی اگر با کیت هم آزمایش بگیرید هم نشان نمی‌دهد قبول نمی کند، ‌چون فرد نه تب و لرز دارد و نه جایی از بدنش علامتی را نشان نمی‌دهد. ممکن است به ظاهر هیچ علامتی نداشته باشد و این موارد بدترین مورد برای ابتلا هستند.

 

در دورهمی ها احتمال آلودگی بالاست

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: چون هیچ علامتی ندارد و دیگری هم که او را می بیند فکر می‌کند سالم است، وقتی این فرد داخل خانواده می‌آید و وقتی کنار هم هستند، در خانه ماسک نمی‌گذارند و فاصله های اجتماعی هم معمولاً رعایت نمی‌شود. اگر این این قضیه به دورهمی خانوادگی شده و یک خانواده تبدیل به چند خانواده شود  و ۲۰ نفر در یک فضای کوچک در بسته اجتماع کرده باشند، از آنجا که این اجتماع ۵ دقیقه‌ای نیست، احتمال آلوده و مبتلا شدن بسیار بالا است.

روحانی گفت: یک نفر مبتلای بی علامت ممکن است ۲۰ تا ۳۰ نفر را آلوده و مبتلا کند و اگر آنان بیماری زمینه ای داشته باشند و سن آنان هم بالا باشد، خطر جانی وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که مردم در این شرایط و در این فصل پیش از همیشه مراعات کنند.

 

خدای نکرده یلدا شرایط خوب را برعکس نکند

رییس جمهوری اضافه کرد: همه مردم در این مدت بسیار زحمت کشیدند. آمار ما خوشحال کننده است و همه نمودارهایی که به سمت آسمان داشت می‌رفت، همه سر به زیر شدند این به خاطر تلاش‌های همه متخصصین و  ناظران بود که امروز ما شاهد هستیم. خدای ناکرده یک شب یلدایی می‌تواند این شرایط خوب را برعکس کند و به هم بریزد خانواده ها دور هم جمع شوند یک نفر آلوده باشد و همه را مبتلا کند و ما دو هفته بعد از شب یلدا ممکن است شاهد موج جدید و موج مرگ و میر باشیم. لذا از همه مردم می‌خواهم مراعات کنند.

 

مجازی حال هم را بپرسیم

روحانی اضافه کرد: قرار شد هم قرارگاه عملیاتی ما هم برای این شب فکر کنند و هم صدا و سیما برای شب یلدا برنامه های خوبی را آماده کند این موضوع مراقبت می‌کنند. خواهش می کنم مردم این شب یلدا مجازی و الکترونیکی برقرار شود و از طریق مجازی به یاد هم باشیم و حال هم را بپرسیم.

رییس جمهوری با اشاره به پیش رو بودن ایام فاطمیه و همچنین جشن‌های رجب و شعبان، گفت: همه جا باید دستورالعمل را رعایت کنیم تا به واکسن و شرایط مطمئن برسیم.

 

در تهیه واکسن مشکلی نداریم

وی با بیان اینکه همه اقدامات لازم هم برای ساخت واکسن در داخل و هم واردات انجام گرفته و انجام خواهد شد، گفت: دولت آماده است هر اقدام و کمکی که لازم باشد به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند و برای خرید واکسن با توجه به اینکه هنوز سازمان جهانی بهداشت واکسنی را تایید نکرده است اما دستور دادیم هر واکسنی که وزارت بهداشت موثر بداند، خریداری شود و بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی در این زمینه نداریم.

روحانی اظهار کرد: این واکسن‌ها را وارد می کنیم تا کادر درمان که پرریسک هستند، از این واکسن‌ها استفاده کنند تا شرایط بهتری فراهم شود و واکسن های بیشتری در اختیار قرار بگیرد. با کمک هم از این مسیر به سمت تامین سلامت مردم، شرایط اقتصادی، شرایط آموزشی و فرهنگی بهتر حرکت خواهیم کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات