تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 شهریور 1399 - 11:00
کد خبر : 1895

خانواده‌هایی که برای کلاس خالی هم پول می‌دهند

خانواده‌هایی که برای کلاس خالی هم پول می‌دهند

کرونا بر همه زندگی بشر تاثیرگذار بوده و  قطعا آموزش هم شکل دیگری در این دوران به خود گرفته است . آموزش مجازی و از راه دور سبب شده تا آنها که شهریه‌های کلان برای مدارس غیرانتفاعی پرداخت می‌کنند حالا از پرداخت این  مبالغ گلایه داشته باشند . به دلیل کاهش هزینه های جاری مدارس

کرونا بر همه زندگی بشر تاثیرگذار بوده و  قطعا آموزش هم شکل دیگری در این دوران به خود گرفته است . آموزش مجازی و از راه دور سبب شده تا آنها که شهریه‌های کلان برای مدارس غیرانتفاعی پرداخت می‌کنند حالا از پرداخت این  مبالغ گلایه داشته باشند . به دلیل کاهش هزینه های جاری مدارس به خاطر تعطیلی حضوری کلاس‌های درس، انتظار می‌رفت شهریه مدارس کاهش یابد یا حداقل مدارس برای والدین تخفیفی قائل شوند ولی ظاهرا چنین اتفاقی نیفتاده است و مدارس برای کلاس های خالی از والدین پول دریافت میکنند.

والدین این دسته از دانش آموزان استدلال می کنند که مدارس از اسفندماه ۹۸ به بعد بجز دستمزد معلمان که آن هم با اما و اگرهایی همراه است ، هزینه دیگری نداشته اند و تا حدود ۷۰ درصد هزینه آنها کاهش داشته ولی در مقابل شهریه دانش آموزان را با وجود آموزش ناقص و ارائه ندادن خدماتی که انتظار می رفت به صورت کامل دریافت کرده  این در حالی ست که  طبق قراردادهای مرسوم در این مدارس هنگام ثبت نام علاوه بر آموزش مصوب آموزش و پرورش، خدماتی شامل کلاس‌های تقویتی، اردوی علمی، کلاس رباتیک، صبحانه ، کلاس ورزشی فوق برنامه در رشته ژیمناستیک و چند برنامه دیگر هم باید اجرایی باشد. با توجه به تعطیلی مدارس از اسفندماه دیگر هیچ یک از این موارد محقق نشده و قرار هم نیست اتفاق بیفتند.

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی اول اردیبهشت ماه سال ۹۹، شهریه مدارس غیردولتی، در شرایط فعلی را تعیین تکلیف و به استان‌ها ابلاغ و اعلام کرد که «با نظر به ضرورت حمایت از حقوق مؤسسان مدارس مذکور و تضمین حقوق مردم و جامعه مقرر شد مدارس غیردولتی بر اساس مصوبه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ و با توجه به خدمات آموزشی و پرورشی ارائه شده مجاز به دریافت کامل شهریه باشند و بر اساس آن عمل کنند.»

مدارس مذکور به لحاظ عدم ارائه خدمات و فعالیت‌های فوق برنامه‌های غیرآموزشی از قبیل سرویس ایاب و ذهاب، غذا، اردوهای دانش آموزی، سالن ورزشی، استخر، المپیادها و … پس از تعطیلات کرونایی مکلفند نسبت به مسترد نمودن هزینه‌های دریافتی از اولیا  اقدام و رسید بانکی را در اسناد مالی مدرسه درج کنند و یا با رضایت اولیا مبالغ مذکور را بابت شهریه سال جدید تحصیلی دانش‌آموز به حساب مدرسه واریز کنند؛ شورای نظارت استان‌ها مسؤول نظارت بر حسن اجرای این مصوبه است»

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در استفتایی درباره شهریه مدارس غیر انتفاعی گفته است :« آنها که آماده خدمت بوده‌اند و از وجود آنها استفاده نشده، باید حقوقشان داده شود و اگر شاگردان نتوانند استفاده کنند، پرداخت شهریه از سوی اولیا لازم نیست و خسارت‌ها را لازم است دولت جبران کند.»

با این حال آنطور که والدین میگویند مدارس در صورتی که شهریه کامل را دریافت نکنند ثبت نام را انجام نمی دهند و آنها مجبورند برای کلاس های خالی پول پرداخت کنند.

ایران مامن : طاهره ریاحی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات