تاریخ انتشار : جمعه 5 دی 1399 - 20:34
کد خبر : 4226

ما یتیم نیستیم چون …

ما یتیم نیستیم چون …

مینی سریال “گامبی وزیر” (The Queen’s Gambit) ساخته سال ۲۰۲۰ یک درام آمریکایی است که بر اساس رمانی با همین نام از “والتر تویس” ساخته شده‌ است. این سریال بعد از چهار هفته تبدیل به پربازدیدترین سریال کوتاه نتفلیکس شد. سریال، ماجرای استعداد خارق‌العاده یک دخترک یتیم با نام “بث هارمون” است که ملکه‌ی شطرنج

مینی سریال “گامبی وزیر” (The Queen’s Gambit) ساخته سال ۲۰۲۰ یک درام آمریکایی است که بر اساس رمانی با همین نام از “والتر تویس” ساخته شده‌ است. این سریال بعد از چهار هفته تبدیل به پربازدیدترین سریال کوتاه نتفلیکس شد.

سریال، ماجرای استعداد خارق‌العاده یک دخترک یتیم با نام “بث هارمون” است که ملکه‌ی شطرنج می‌شود. آن هم در جامعه‌ای که هیچ دختری شطرنج بازی نمی‌کند.

 

مادر “بث” در یک تصادف رانندگی کشته می‌شود. آن هم در حالی‌که نمی‌داند چطور او را بدون پدر بزرگ کند و او را حاصل “یک اشتباه کوچک” می‌داند که آینده‌ای برایش متصور نیست. البته طبیعت اعتقاد دیگری دارد.

این سریال هفت قسمتی را می‌توان از جهات مختلف بررسی کرد. وجوه انگیزشی آن بسیار بالا است و برای نوجوانان نیز می‌تواند مفید باشد. تمرکز بر علاقه‌مندی‌ها و پرهیز از خطاهایی که روح را ذائل می‌کنند و از هدف دور می‌دارند در این سریال مورد توجه است. و مسیر رشدی که قهرمان باید به تنهایی بپیماید، افتادنش در دام اعتیاد و الکل و نقش رفاقت‌ها در بافتی مطلوب به نمایش درآمده است.

 

اما در میان این‌همه، سریال رنگی درخشان و زیبا از بخشندگی‌ دارد؛ آنچه این‌روزها به شدت نیازمندش هستیم بخشیدن بی‌دریغ است.

 

پیرمرد سرایداری آقای شایبل که دانشش را بی‌دریغ به نسل بعد می‌بخشد. “بث” را آموزش می‌دهد و بعدها حتی هزینه‌ی شرکت در اولین تلنت را برای “بث هارمون” می‌فرستد. “بث” نیز می‌بخشد. او سخاوتمندانه بخشی از جایزه‌هایش را با نامادری بیمار سهیم می‌شود. و کاری می‌کند که او از دریافت این پول و تمنای نیاز خجالت زده نباشد.

شطرنج بازانی که از یک دخترک مدرسه‌ای شکست می‌خورند نیز به جای حسادت و زمین زدن و تحقیر او، بی‌هیچ چشمداشتی به آموزشش می‌پردازند. تا لحظه‌ی آخر او کنار می‌مانند و کمکش می‌کنند. رفاقت در طرح تازه‌ای جان می‌گیرد.حتی پیرمرد مغازه‌داری که چشم بر دزدی “بث” نوجوان می‌بندد و بی‌بهانه می‌بخشد.

 

در پایان، دوست هم‌یتیم‌خانه‌ای “بث” تمام پس‌اندازش را که برای رفتن به دانشکده‌ی حقوق کنار گذاشته بود به رفیقش می‌دهد تا پول بلیط هواپیمای او به روسیه فراهم شود.

 

و پیرمردهای قدر قدرتی که سالها در شطرنج جهان حرف اول را زده‌اند، ابایی ندارند که دخترک جوانی آنها را زمین بزند. بلکه تحسینش می‌کنند. و کلمات زندگی‌بخش خود را به او می‌بخشند.

 

یکی از زیباترین دیالوگ‌های فیلم جایی ست که جولین به بث می‌گوید: “ما یتیم نیستیم، ما همدیگر را داریم.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات